به گزارش «ایبِنا» به نقل از ستاد خبری بیست و هشتمین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی، احمد عزیزی درباره وضعیت اصلاح ساختار نظام بانکی، اظهار کرد: بانک مرکزی تلاش‌های زیادی در این زمینه به‌ویژه برای حوزه موسسات غیر‌مجاز انجام داده و تا حدودی نیز موفق بوده است، اما هنوز حداقل‌های لازم برای اصلاحات ساختاری چه براساس الزامات شرایط و وضعیت اقتصادی ایران و چه براساس استانداردهای بین‌المللی ایجاد نشده است.

وی با اشاره به برگزاری همایش سیاست‌های پولی و ارزی در دو روز انتهایی خردادماه، تصریح کرد: به نظر می‌رسد ظرفیت سیاستی و سیاسی به اندازه کافی برای این اصلاحات در کشور وجود ندارد، در نتیجه اصلاح نظام بانکی بحث بسیار واجبی برای برنامه‌ریزان است تا بلکه در این همایش نتیجه‌ای حاصل شود که البته سیاست‌گذاران و مقامات سیاسی نیز باید توجه کنند و جلوی هزینه‌های بیشتر را برای اقتصاد بگیرند.

مشاور رئیس‌کل بانک مرکزی در ادامه در رابطه با مدل کسب‌و‌کار بانک‌ها به عنوان یکی از محورهای اصلاح نظام بانکی، خاطرنشان کرد: در مورد مدل کسب‌و‌کار بانک‌ها یک مانع اساسی و عمده وجود دارد و آن نیز چارچوبی است که قانون عملیات بانکی بدون ربا پیش راه بانک‌ها قرار داده است.

عزیزی ادامه داد: در حقیقت با محدودیت ابزاری که این قانون تعیین کرده نوعی یکنواختی و تک الگویی برای بانک‌ها ایجاد و الگوی کسب‌و‌کار بانک‌ها متناسب با ابزارهای موجود در این قانون تک پایه شده است.

وی افزود: البته مشکل فقط قانون نیست بلکه شیوه اجرا نیز در این حوزه تاثیرگذار است که در نتیجه اجرای این قانون، مدل کسب‌و‌کار بانک‌ها شبیه یکدیگر شده و از تنوع کمتری نسبت به نظام بانکداری آزاد یا نظام بانکداری سنتی است.