ریسک جنگ تجاری برای کسب‌وکارها

میزگرد تجاری خطرات بالقوه بروز یک جنگ تجاری را راهکار اشتباهی برای حل این مشکلات تجاری آمریکا توصیف کرد. واکنش‌های مخالف درست پس از یک دوره افزایش پایدار اطمینان اقتصادی در میان کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ ایالات‌متحده رخ داده است. رویکرد مثبت پیشین بیشتر به دلیل دستورالعمل تنظیم مقررات مالی دونالد ترامپ، به ویژه کاهش نرخ‌ مالیات شرکت‌ها که در ماه دسامبر سال گذشته میلادی به امضا رسید ثبت شده بود؛ اما نظرسنجی‌های تجاری اخیر از چرخش رویکرد مثبت با تشدید تنش‌های مربوط به جنگ تجاری حکایت دارد. شاخص کارآفرینی «مورگان استنلی» از ماه مه میلادی از ۶۵ به ۶۳ واحد در ماه ژوئن کاهش یافته و شاخص چشم‌انداز آتی کسب‌و‌کار که میزگرد تجاری ارائه می‌دهد نیز در طول ۳ ماه دوم سال‌جاری میلادی، ضعیف‌ترین عملکرد دو سال اخیر را تجربه کرده است. این شاخص برای ۳ماه دوم ۱/ ۱۱۱ واحد گزارش شده که نسبت به ۳ماه پیش از آن ۵/ ۷ واحد افت را نشان می‌دهد. انجمن بین‌المللی حسابداران حرفه‌ای نیز هفته گذشته گزارشی از نظرسنجی خود در این رابطه منتشر کرد. نتایج این گزارش نشان می‌دهد ۳۸ درصد از مدیران ارشد شرکت‌کننده در مورد مناقشات بالقوه بین ایالات‌متحده و شرکای تجاری خود نگران هستند و ۴۰ درصد از آنها تعرفه‌های ایالات‌متحده و اقدامات تلافی‌جویانه شرکا علیه آمریکا را منجر به آسیب دیدن کسب‌وکارشان توصیف کرده‌اند.

درآمد شرکت‌های بزرگ همزمان با چشم‌انداز اقتصادی آنها پس از تصویب قانون اصلاحات مالیاتی بیش از حد واقعی افزایشی پیش‌بینی شده بود؛ اما در حال حاضر بازدهی‌ها وارد سراشیبی نزولی شده که علاوه بر پیش‌بینی‌های فراواقعی از سوی مدیران شرکت‌ها به عواقب محتمل وقوع جنگ تجاری نیز مربوط است.

«گری‌کوهن»، رئیس شورای اقتصادی کاخ سفید که در ماه آوریل از سمت خود کناره‌گیری کرد، هفته گذشته موضع خود را در خصوص تاثیرات ناشی از اعمال تعرفه‌های متقابل بر کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ آمریکایی اعلام کرد: «جنگ تجاری می‌تواند آنچه کسب‌وکارها از تخفیف مالیاتی سود بردند را از آنها پس بگیرد.»

«پیتر کوینتر»، مدیر ارشد انجمن کانون وکلای آمریکا در خصوص خطرات ناشی از جنگ تجاری برای ایالات‌متحده گفت: «به‌رغم ۳۰ سال تجربه فعالیت حقوقی در زمینه تجارت بین‌الملل تا‌به‌حال خطر تجاری به این شدت را در یک قدمی آمریکا ندیده‌ام. اقدامات تجاری محدود برای کنترل کسری تراز تجاری طبیعی است؛ اما یک جنگ تجاری تمام‌عیار بین دو قدرت بزرگ اقتصاد جهان بسیار خطرناک خواهد بود.»

«جان بوزلا»، رئیس انجمن خودروسازان جهانی که نمایندگی شرکت‌های خودروسازی و تامین‌کنندگان قطعات در ایالات‌متحده محسوب می‌شود در این باره گفت: «ترامپ نگرانی‌های قانونی علیه چین را مطرح کرده است، اما هیچ کس پیروز از میدان جنگ تجاری خارج نخواهد شد.»

بانک‌های بزرگ در محدوده منفی

بانک‌های بزرگ جهان همزمان با رشد نرخ‌های بهره در آمریکا وارد قلمرو کاهشی شده‌اند.در میان ۳۹ موسسه مالی که براساس معیار بانکداری سیستماتیک بازل، مهم‌ترین مراکز مالی دنیا محسوب می‌شوند، ۱۸ بانک بالغ بر ۲۰ درصد نسبت به بالاترین سطح سال‌جاری میلادی افت داشته‌اند. موسسه‌های مالی مهم از نظر سیستماتیک یا SIFIها شامل شرکت‌های فعال در حوزه خدمات مالی، بیمه‌‌ یا بانکداری می‌شوند که روند آنها در سطح بین‌المللی تاثیرگذار است.‌وضعیت فعلی و چشم‌انداز آتی بازدهی شاخص‌های اقتصادی مثبت ارزیابی می‌شوند و به همین دلیل شرایط برای رشد نرخ بهره از سوی فدرال رزرو مهیا به نظر می‌رسد؛ اما برخی از ابهامات درخصوص تعادل مالی باعث شده، این موسسه‌ها به سپر تدافعی در مقابل ریسک‌های موجود تبدیل شوند و بازدهی آنها رویه نزولی را تجربه کند.