کاخ سفید علیه سرمایه‌گذاری چین

در‌حالی‌که پیش از این برخی منابع از تصمیم جدید دونالد ترامپ مبنی‌بر اعمال محدودیت‌های تجاری علیه شرکت‌های چینی و سرمایه‌گذاری آنها در بازار آمریکا خبر داده بودند؛ اما همزمان برخی از مقام‌های کاخ سفید سیگنال مذاکره با چین به‌منظور جلوگیری از تشدید تنش‌های تجاری را مخابره می‌کنند. «استیون منوچین»، وزیر خزانه‌داری آمریکا درباره سیاست‌های اقتصادی جدید اظهار کرد: محدودیت‌های سرمایه‌گذاری در آمریکا تنها محدود به چین نخواهد بود و مربوط به همه کشورهایی است که قصد سرقت فناوری ما را داشته باشند. او گستره اعمال محدودیت بر سرمایه‌گذاری را نامشخص توصیف کرد؛ اما تلاش برای محدودسازی سرمایه‌گذاری خارجی در تکنولوژی‌های حساس ایالات‌متحده را برنامه قطعی کاخ سفید عنوان کرد.

دوئل تجاری چین و آمریکا پس از اقدامات بانک چین مبنی‌‌بر کاهش نرخ سپرده قانونی و آزادسازی ۱۰۰ میلیارد دلار از اوراق قرضه خزانه آمریکا برای فروش، با پاسخ جدید واشنگتن تداوم یافت. کاخ سفید به احتمال زیاد تا پایان این هفته، سیاست خود در خصوص اعمال محدودیت‌های تجاری جدید علیه شرکت‌های چینی و سرمایه‌گذاری آنها در بازارهای آمریکا را اعلام خواهد کرد. این خبر نخستین بار یکشنبه شب در گزارش «وال‌استریت ژورنال» به نقل از منابع مطلع مطرح شد و همین مساله برای بروز واکنش گسترده در بازار سهام آمریکا کافی بود. شاخص میانگین صنعتی داوجونز دوشنبه را با ریزش ۳۳/ ۱ درصدی پشت سر گذاشت. وال‌استریت ظرف ۱۰ روز اخیر تنها یک روز بازدهی مثبت داشته است. همزمان، شاخص نوسان‌سنج VIX نیز روز دوشنبه ۲۵ درصد رشد کرد. افزایش نوسانات از تداوم وضعیت نابسامان بازارهای سهام زیر سایه جنگ تجاری حکایت ‌دارد. بازارهای سهام اروپا نیز دوشنبه را همسو با وال‌استریت سپری کردند؛ اما همین افت باعث شد فعالیت دیروز آنها با رشد محدود آغاز شود. با توجه به ادعای آمریکا مبنی‌بر استفاده غیرقانونی چینی‌ها از تکنولوژی‌های این کشور، قرار است محدودیت‌های سرمایه‌گذاری تعیین‌شده توسط وزارت خزانه‌داری، بخش‌های اساسی اقتصاد چین را هدف قرار دهند. پیش از این در تاریخ ۲۹ مه، کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که دولت ترامپ محدودیت‌هایی را بر سرمایه‌گذاری شرکت‌های چینی در آمریکا و همچنین کنترل‌های صادراتی برای صادرات کالا به چین اعمال خواهد کرد، محدودیت‌هایی که جزئیات آن در تاریخ ۳۰ ژوئن اعلام خواهد شد.

  ریزش بازار آسیا

بازارهای متمرکز چین دیروز نیز در محدوده منفی به کار خود پایان دادند. شاخص CSI ۳۰۰ که معیار عملکرد شرکت‌های بزرگ واقع در «شنژن» و «شانگهای» است، ۱/ ۱ درصد کاهش یافت. همزمان در هنگ‌کنگ، شاخص Hang Seng بالغ بر نیم درصد تضعیف شد. در شرایطی که بازارهای نقدی آسیا یک گام نزولی دیگر در پرونده خود ثبت کردند، ین ژاپن توانست جایگاه صعودی خود را حفظ کند. طلا برخلاف ین نقش پیشین خود به‌عنوان ذخیره امن در شرایط نامطمئن را بازی نمی‌کند. افت شدید بهای اونس نیز از ضعف تقاضای سرمایه‌گذاری حکایت دارد. تعداد قراردادهای ثبت شده برای خرید طلا در صندوق‌های سرمایه‌گذاری به پایین‌ترین میزان خود از جولای سال ۲۰۱۷ میلادی رسیده است. با این شرایط، تنها شانس طلا برای ورود به مدار صعودی، افت شاخص دلار آمریکا خواهد بود.