روز گذشته، دلار و سکه راه اصلاح را در پیش گرفتند و به سوی سطوح حمایتی قدم برداشتند. دلار که در ۲ روز ابتدایی هفته بالای ۷ درصد افزایش را تجربه کرده بود، روز سوم هفته را با کاهش قیمت آغاز کرد و در نهایت ساعت ۳ بعدازظهر در نزدیکی مرز ۸ هزار تومانی به کار خود پایان داد. شاخص ارزی روز یکشنبه بالای محدوده ۸ هزار و۲۰۰ تومانی نوسانات خود را صورت داده بود.به گفته فعالان، در ۲ هفته گذشته، هر زمان قیمت دلار به بالای محدوده ۸ هزار و ۲۰۰ تومان رفته است، توان رشد بیشتر را از خود نشان نداده و با افزایش فروش‌ها مسیر کاهشی را برای حرکت انتخاب کرده است. روز دوشنبه یک بار دیگر این روایت تکرار شد.

دامنه نوسانی در بازار ارز

به گفته برخی کارشناسان، بررسی قیمت دلار از ۱۲ تیر نشان می‌دهد که دلار در دامنه ۷ هزار و ۷۰۰ تا ۸ هزار و ۲۵۰ تومان تغییرات خود را به ثبت رسانده است. در این میان، دو دامنه کوچک‌تر نیز زیر زیرشاخه دامنه بزرگ‌تر بودند. دلار در برخی مقاطع در دامنه ۷ هزار و ۷۰۰ تا ۷ هزار و ۹۰۰ تومان تغییرات خود را ثبت کرده است و در مقاطعی دیگر دامنه ۸ هزار تا ۸ هزارو۲۵۰ تومان را برای نوسانات انتخاب کرده است. برخی کارشناسان قرار گرفتن دلار در یک دامنه مشخص را به فال نیک گرفته‌اند و اظهار امیدواری کرده‌اند که با تصمیم‌های جدید ارزی و پرهیز از اشتباهات پیشین، دامنه نوسانات محدودتر نیز شود. خروج از لیست سیاه FATF، دیپلماسی فعال و مذاکره با اروپا برای دستیابی به یک بسته مناسب و تنظیم نقشه راه و راه حل‌های چند جانبه برای مقابله باتحریم‌ها می‌تواند به کاهش دامنه نوسانات کمک بیشتری کند.

دو متغیر کاهشی در بازار ارز

به گفته فعالان، علاوه بر اصلاح قیمت‌ها، افت نرخ حواله درهم نیز در کاهش قیمت دلار نقش داشت. روز گذشته، نرخ حواله درهم به زیر مرز ۲ هزار و ۲۰۰ تومان رفت و در اواخر روز با قیمت ۲ هزار و ۱۸۰ تومان معامله شد. «دنیای‌اقتصاد» نیز در گزارش پیشین خود از احتمال اصلاح قیمت‌ها در بازار خبر داده و عنوان کرده بود، که نوسان ۲ روز ابتدایی هفته بر اساس اطلاعات نامتقارن معامله‌گران صورت گرفته بود.  در وضعیت اطلاعات نامتقارن برخی معامله‌گران با تکیه بر اطلاعات ناقص موقعیت خرید و فروش می‌گیرند و پس از آن با کسب اطلاعات دقیق‌تر، از موقعیت خود عقب‌نشینی می‌کنند.یکی دیگر از عوامل کاهشی روز گذشته، پایین آمدن ارزش دلار در مناطق هرات و سلیمانیه بود. با این وجود ارزش دلار در بازار داخلی همچنان بالاتر از این دو منطقه قرار دارد.

سقوط به کانال ۲ میلیون و ۷۰۰

در روزی که دلار در مسیر کاهشی قرار گرفته بود، سکه تمام بهار آزادی نیز یک بار دیگر به کانال ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان سقوط کرد. روز دوشنبه، سکه ۹۰هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت ۲میلیون و ۷۸۰ هزار تومان رسید. سکه در اولین روز هفته به کانال ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بازگشت و روز یکشنبه تا چند گامی مرز ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان پیش رفت. با این حال، روز دوشنبه وقت اصلاح قیمت‌ها و افزایش فروش‌ها در بازار سکه بود.یکی دیگر از عوامل اثرگذار در افت قیمت سکه، ماندگاری اونس در محدوده هزار و ۲۴۰ دلار در بازارهای جهانی تا ساعت ۴ بعدازظهر بود. با این حال، مهم‌ترین عامل کاهشی شدن قیمت سکه آغاز تحویل دور دوم سکه‌های پیش فروش از روز جاری است.در دومین روز هفته، ارزش سکه‌های کوچک نیز در بازار رو به سوی نزول داشت. روز دوشنبه، نیم سکه ۴۳ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت یک میلیون و ۳۵۰ هزار تومان رسید. ربع سکه نیز با ۵ هزار تومان افت روی عدد ۷۰۵ هزار تومان قرار گرفت. در این میان، هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با ۵ هزار تومان افت به ۲۳۳ هزار تومان رسید.

تاریخچه سلطان سکه

در روزهای اخیر خبرهای مربوط به «سلطان سکه» نیز در میان معامله‌گران این بازار انعکاس زیادی داشته است. روز گذشته، سردار حسین رحیمی، فرمانده انتظامی پایتخت در حاشیه طرح دستگیری اراذل، اوباش و مزاحمان نوامیس در مقر پلیس اطلاعات و امنیت پایتخت درباره آخرین وضعیت پرونده سلطان سکه و دستگیری عوامل مرتبط با این فرد اظهار کرد: پرونده‌های مختلفی در پلیس در حال رسیدگی است که یکی از این موارد همین سلطان سکه است. به گزارش خبرگزاری ایبنا، فرمانده انتظامی پایتخت ادامه داد: بالغ بر ۱۸ نفر از نوچه‌ها و عوامل باند سلطان سکه به پلیس احضار شده‌ که برخی بازداشت و برخی نیز با قرار وثیقه آزاد شده‌اند.

سردار رحیمی خاطر نشان کرد: با کمک بانک مرکزی، حساب‌های این افراد به‌طور دقیق در حال بررسی است؛ تمام عوامل این باند نیز شناسایی شده‌اند و پرونده به‌صورت کامل و با ابعاد جدیدی از جرائم در دستور کار است. وی به دستگیری این فرد در سال ۹۱ پرداخت و گفت: این فرد در آن سال به اعدام نیز محکوم شده بود و در حال حاضر پلیس این پرونده را با تمام قدرت و به‌طور شبانه‌روزی در دستور کار دارد.

در این میان، خبرگزاری فارس به نقل از یک منبع آگاه ادعا کرده است که در زمان تحقیقات در سال‌های ۹۰ و ۹۱ از این متهمان که در همان بحران ارزی به همراه جمشید بسم‌الله دستگیر شده بودند هیچ‌گونه صحبتی از هماهنگی بانک مرکزی با اقدامات این افراد نبوده است و حتی لحظه دستگیری، «مظلومین» در حال فرار از طریق یکی از مرزهای غربی بوده و اگر ارتباطی بین وی و بانک مرکزی بوده است نیازی به فرار نداشت؛ بنابراین این مورد قابل تامل و پیگیری است. این منبع مطلع ادامه داد: حمید مظلومین در دهه ۷۰ نیز از عوامل بحران ارزی بوده و در همان سال‌ها نیز دستگیر و مجوز صرافی وی باطل شده بود اما در ادامه از نام و حساب‌های بانکی افراد دیگری استفاده می‌کرده است.

وی ادامه داد: حمید مظلومین از حساب فرد دیگری برای اقدامات تبهکارانه خود استفاده و ماهانه مبلغی حدود چند صد میلیون تومان به حساب وی واریز می‌کرده است. گردش مالی حساب این فرد در سال چند هزار میلیارد تومان بوده است. این باند که متشکل از پدر و فرزندی بوده‌اند تقریبا در تمامی بحران‌های ارزی دهه ۷۰ به بعد حضوری فعال داشته‌اند و با روش‌های مختلف سعی در دور زدن مراجع نظارتی، امنیتی و قضایی را داشته‌اند. فرمانده انتظامی پایتخت تصریح کرد: برخی از افرادی که به‌عنوان عوامل سلطان سکه دستگیر شده‌اند جزو ۹۰ نفری بودند که در ۲۵ اسفند ۹۶ دستگیر شده بودند و با قرار وثیقه ۸ و ۱۰ میلیاردی آزاد بودند.

سردار رحیمی با اشاره به وضعیت بازار سکه و ارز اعلام کرد: ۵۰ نفر از لیست خریداران عمده سکه در اختیار پلیس است. وی گفت: بعد از دستگیری سلطان سکه و احضار عوامل وی، روند صعودی موجود متوقف و در حال حاضر روند رو به کاهش است؛ البته عده‌ای به‌صورت خزنده در بازار سکه و طلا فعالیت می‌کنند که تمام اقدامات آنها تحت کنترل است. رحیمی تاکید کرد: ‌در بازار تهران پلیس با اشراف اطلاعاتی به‌صورت نامحسوس فعالیت دارد و در این زمینه نیز دستگیری‌هایی داشته‌ایم.