پس از آنکه دولت از شامگاه ۲۰ فروردین تصمیم گرفت سیاست ارزی خود را تغییر دهد، تامین ارز مسافرتی هموطنان را نیز متقبل شد. تا پیش از اجرای سیاست‌های جدید ارزی به‌ویژه در ماه‌های پایان پارسال و فروردین امسال، بسیاری از شهروندان به بهانه تهیه ارز مسافرتی در مقابل صرافی‌ها صف می‌کشیدند و حتی وضع مقررات سختگیرانه نظیر ارائه گذرنامه ممهور به ویزا، پرداخت عوارض خروج و بلیت مسافرتی نیز مانع از آن نشد. در سه ماهی که از اجرای سیاست‌های جدید ارزی می‌گذرد، تخصیص ارز مسافرتی محل بحث کارشناسان و فعالان اقتصادی بوده است و همگان به اینکه منابع ارزی کشور صرف گردشگری‌های غیرضرور می‌شود، تاکید دارند.

همین تخصیص ارز ارزان سبب شده تا آژانس‌های مسافرتی برای استفاده از آن دست به ترفندهای جدیدی چون جابه‌جایی صوری مسافر و استفاده از سهمیه ارزی وی به‌ویژه در مقاصدی که نیازی به اخذ روادید ندارد، شوند و حتی برخی از هموطنان سفر خارجی را بر گردشگری داخلی ترجیح دهند.

اصغر سمیعی، رئیس اسبق کانون صرافان در این باره به «ایرنا» می‌گوید: اصولا اینکه بخواهند ارز را به شکل ارزان به مسافر دهند، روش غلطی است و فقط مردم را به انجام سفر خارجی تشویق می‌کند.