رشد قیمت مواد غذایی

در میان ۹ گروه کالایی که طی هفته مورد بررسی رشد قیمت را تجربه کرده‌اند بیشترین میزان افزایش قیمت مربوط به گوشت مرغ است. بر مبنای گزارش بانک مرکزی هر کیلوگرم گوشت مرغ با افزایش حدود ۱۲۰۰ تومانی به بیش از ۸۲۰۰ تومان رسیده است. به این ترتیب قیمت گوشت مرغ در هفته گذشته رشدی معادل ۸/ ۱۶ درصد را تجربه کرد. این در حالی است که قیمت گوشت مرغ در چهار هفته منتهی به آغاز هفته مورد بررسی حدود ۶۰۰ تومان کاهش یافته بود و به محدوده ۷ هزار تومان رسیده‌بود. به نظر می‌رسد که تشدید نوسانات ارزی با اثرگذاری بر قیمت و میزان دسترسی به نهاده‌های تولید در این بخش مهم‌ترین عامل افزایش قیمت گوشت مرغ در بازه زمانی مورد بررسی بوده‌است. چندی پیش نیز وزیر جهادکشاورزی در اظهارنظری با اشاره به ارزان‌تر بودن قیمت گوشت مرغ در ایران در مقایسه با سایرکشورهای جهان از لزوم افزایش قیمت مرغ در ایران گفته‌ بود. این در حالی است که بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت گوشت مرغ تفاوت چندانی با بسیاری از کشورها ندارد. برای مثال قیمت این گوشت سفید درآمریکا تنها ۲/ ۱ دلار است یعنی حدود ۲/ ۰ دلار بیشتر از قیمت فعلی مرغ در ایران.

پس از گوشت مرغ بیشترین میزان افزایش مربوط به قیمت برنج است. بر مبنای آمار استخراج شده از خرده‌فروشی‌های شهر تهران قیمت هر کیلوگرم برنج ایرانی در هفته گذشته حدود ۵۰۰ تومان افزایش یافته و میانگین قیمت هر کیلو برنج ایرانی در هفته مورد بررسی به حدود ۱۳۸۰۰ تومان رسیده است. رده سوم افزایش قیمت در میان گروه‌های مختلف کالایی نیز به دیگر محصول طیور یعنی تخم مرغ اختصاص یافته. قیمت هر شانه تخم مرغ در هفته جاری با افزایش ۴۰۰ تومانی در مقایسه با هفته گذشته به مرز ۱۵ هزار تومان رسیده است. در میان سایر گروه‌های افزایش نیز قیمت میوه‌های تازه در هفته مورد بررسی در حدود ۳/ ۱ درصد افزایش یافته است. میزان افزایش قیمت در پنج گروه افزایش دیگر یعنی «گوشت قرمز»، «چای»، «سبزیجات تازه»، «قند و شکر» و «لبنیات» نیز طی هفته مورد بررسی کمتر از یک درصد بوده ‌است. بر مبنای گزارش بانک مرکزی اقلام مندرج در گروه‌های «حبوب» و «چای» نیز تنها گروه موادغذایی بودند که طی هفته مورد بررسی کاهش قیمت را تجربه کرده‌اند. بر مبنای اعلام بانک مرکزی میانگین اقلام مندرج در این دو گروه هریک به اندازه یک‌دهم درصد کاهش یافته است.

  کاهش فصلی قیمت میوه

گزارش بانک مرکزی علاوه بر مقیاس هفتگی قیمت اقلام مختلف را در قید زمانی ماهانه نیز مورد بررسی قرار داده‌است. بر مبنای آمارهای بانک مرکزی در هفته منتهی به ۲۲ تیرماه، میانگین قیمت اقلام مندرج در سه گروه از مواد غذایی یعنی «میوه‌های تازه»، «تخم مرغ» و «حبوب» در مقایسه با هفته مشابه در فصل پایانی بهار کاهش یافته است. در این بین قیمت میوه‌های تازه بیشتر از سایر گروه‌ها کاهش یافته‌است. بر مبنای آمارهای بانک مرکزی میانگین قیمت اقلام مندرج در این گروه در مقایسه با بازه زمانی مشابه در خرداد ماه حدود ۱۲ درصد کاهش یافته است. نزولی که مهم‌ترین دلیل آن رسیدن به فصل برداشت محصولات تابستانه است. تخم مرغ نیز که در مقیاس هفتگی در بین گروه‌های افزایشی قرار داشت در یک ماه منتهی به زمان گزارش شده در حدود ۷ درصد کاهش را تجربه کرده‌است. قیمت حبوبات نیز که در بازه زمانی مشابه در سال گذشته یکی از پرشتاب‌ترین قیمت‌ها بود در روندی نزولی اما کم دامنه در یک ماه گذشته کاهش قیمت معادل ۲ دهم درصد را تجربه کرده‌است. گزارش بانک مرکزی میزان افزایش در سایر گروه‌های مورد بررسی در مقایسه با ماه گذشته را مثبت گزارش کرده‌است که در این بین افزایش قابل توجه قیمت گوشت مرغ در هفته مورد بررسی بیشترین میزان افزایش قیمت ماهانه را نیز به نام پرمصرف‌ترین محصول گوشتی در کشور زده است.