عدم پشتیبانی بروز نااطمینانی‌های اقتصادی از طلای جهانی، موقعیت ین را به‌عنوان ذخیره مطمئن و مستحکم‌تر از گذشته نشان داد. به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران از میان ذخایر امن موجود برای شرایط پرنوسان، توجه ویژه‌ای به ارز ژاپنی نشان داده‌اند. در‌حالی‌که شاخص دلار با افزایش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو حمایت می‌شود، ارزهای رایجی مانند یورو، پوند و دلار کانادا سیر نزولی به خود گرفته‌اند؛ اما ین همچنان برتری نسبی خود برابر دلار را در سال‌‌جاری میلادی حفظ کرده است.

تقویت شاخص دلار از ماه آوریل کلید خورد. یورو (مانند بسیاری از ارزهای رایج دیگر مانند کرون سوئد و دلار کانادا) در سال‌جاری میلادی در برابر ارز آمریکا تضعیف شده است؛ اما ین ژاپن با اینکه از اوج امسال فاصله گرفت، همچنان در محدوده مثبت سیر می‌کند. نرخ برابری دلار به ین در روزهای اخیر به ۶/ ۱۱۰ نیز رسیده است که از برتری ۳/ ۱ درصدی ارز ژاپن مقابل ارز ایالات‌متحده از ابتدای سال‌جاری تاکنون حکایت دارد. با این اوصاف، ظرفیت منحصر به فرد ین بیش از پیش توجه سرمایه‌گذاران را به خود جلب کرده است. در واقع، ین جایگاه خود را به عنوان مکان امن سرمایه‌گذاری در شرایط بحرانی و پرنوسان تثبیت‌شده نشان داد.

معامله‌گرانی که در پی کسب سود مطمئن از بازار جهانی ارز هستند، از بازار مبتنی بر دارایی‌های دیگر عقب‌نشینی کرده‌اند و به همین دلیل، ین ظرف چند روز اخیر برخلاف ذخایر امن دیگر تقویت شده است. دو مولفه نقش پشتیبان ارز ژاپن را در شرایط فعلی بر عهده دارند. اولین عامل تقویت‌کننده، مازاد حساب جاری بزرگ ژاپن است. صندوق بین‌المللی پول، حجم مازاد حساب جاری تا انتهای سال ۲۰۱۸ میلادی را ۸/  ۳ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور پیش‌بینی کرده است. این عامل زمانی اهمیت می‌یابد که سرمایه‌گذاران همزمان با تجربه شرایط غیرعادی به‌دنبال اقتصاد‌های بدون کسری به‌عنوان پناهگاه مالی می‌گردند. دومین مولفه به وضعیت بازار مالی و سیاست پولی بانک‌ مرکزی این کشور مربوط می‌شود. نرخ بهره ژاپن از ابتدای سال ۲۰۱۶ میلادی که از مثبت یک‌دهم درصد به منفی یک‌دهم درصد کاهش یافت، تغییر نکرده است. نرخ بازدهی اوراق خزانه ۱۰ ساله دولت در روزهای اخیر با شتاب زیادی صعود کرده و از نرخ بهره بانک ژاپن نیز سبقت گرفت. از طرفی بانک ژاپن ممکن است به‌دلیل کندی رشد نرخ تورم وعده‌های انقباضی خود را با عقب‌نشینی به دوران انبساطی کنار بگذارد.

 وضعیت چرخشی بازارها

بازارهای جهانی پس از توافق اولیه آمریکا و اتحادیه اروپا در جهت برداشتن موانع تعرفه‌ای تغییر رفتار نسبی از خود بروز دادند. اولین تغییر که دوام چندانی نداشت با تضعیف شاخص دلار آمریکا و تقویت بهای جهانی طلا رقم خورد؛ اما نتیجه معاملات روز پنج‌شنبه در بازارها به‌رغم اینکه دلار در محدوده کاهشی باقی مانده بود، با نزول ارزش فلز زرد همراه شد. همزمان با ثبت گام‌های نزولی دلار و طلا در کنار یکدیگر، ین ژاپن در بازار جهانی پیشروی می‌کرد. صعود ین در برابر دلار به دو دلیل وابسته بود؛ یکی احتمال بازگشت غیرمترقبه بانک ژاپن به دوره انبساطی و دیگری رشد پرشتاب نرخ بازدهی اوراق خزانه ۱۰ ساله این کشور.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا و ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا در نشست مشترک خود در واشنگتن به توافق اولیه‌ای برای حذف موانع تعرفه‌ای دست یافتند. سیگنال فروکش تب جنگ تجاری میان آمریکا و اروپا در بازارهای جهانی شاخص دلار را وارد روند کاهشی موقت کرد. فرصتی که با نزول شاخص دلار برای اونس طلا پیش آمد، تنها چند ساعت منجر به رشد بهای فلز زرد در بازارها شد. قیمت اونس طلا در این مدت کوتاه نزدیک به ۵/ ۰ درصد افزایش را تجربه کرد و با قیمت ۱۲۳۳ دلاری معامله ‌شد.

 شاخص دلار نیز در همین مدت، نزول ۲/ ۰ درصدی مقابل ارزهای رایج جهانی را پشت سر گذاشت و تا کف ۱۶/ ۹۴ واحدی به پایین کشیده شد.

سپری شدن حواشی توافق اولیه میان اروپا و آمریکا، روند صعودی طلا را معکوس کرد. اونس فلز گرانبها روز پنج‌شنبه نزدیک به ۷/ ۰ درصد سقوط را تجربه کرد تا در آستانه ثبت یک هفته کاهشی دیگر قرار گیرد. همزمان با نزول طلا، شاخص دلار با وقفه چند ساعته، افت روز قبل خود را جبران کرد و به سطح ۷/ ۹۴ واحدی بازگشت. این روند جمعه نیز در معاملات انجام شده در ساعات ابتدایی بازارهای جهانی ادامه یافت. تقویت شاخص دلار  فشار وارد بر طلای جهانی را بیشتر کرد تا اونس را به قیمت ۱۲۱۷ دلاری (تا ساعت ۴ بعد از ظهر جمعه) برساند.