به گزارش روابط عمومی بانک تجارت، در این جلسه تخصصی که با هدف بررسی مشکلات نظام بانکی و طراحی الگویی واحد برای یکسان‌سازی محاسبه مطالبات بانک‌ها از دولت و سایر مطالبات و مدل‌های مربوط به هزینه‌های تحمیلی به بانک‌ها با حضور کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در سالن اجتماعات بانک تجارت تشکیل شد، رضا دولت‌آبادی مدیرعامل این بانک با اشاره به جلسات تخصصی برگزار شده با هدف بررسی مشکلات نظام بانکی گفت: بانک تجارت مدت‌ها پیش این مشکلات را در حوزه زیان و ساختار بانک‌ها در جلسات متعدد با کمیسیون اقتصادی مجلس، بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مطرح و موردبررسی قرار داده است.

وی افزود: با توجه به اینکه بخشی از مشکلات مربوط به عملکرد بانک‌ها نبوده و برون سازمانی است، مسوولان نیز درصدد رفع موثر این مشکلات هستند. اکنون فرصتی فراهم شده تا بانک‌ها با یک وحدت، رویه مطالبات خود را در سرفصل‌های مشترک و با محاسبات و استدلال‌های منطقی پیگیری کنند.

دولت‌آبادی سرفصل‌های موردنظر برای تعیین تکلیف و بررسی در این جلسه هم‌اندیشی را برشمرد و گفت: مطالبات بانک‌ها از دولت، هزینه‌های تحمیل شده به بانک‌ها در قبال تکالیف دولت، بحث مصوبات کمیته‌های بحران استان‌ها، ستاد تسهیل و موضوع مدل کسب‌و‌کار بانک‌ها از جمله موارد مهمی است که باید در این جلسات کارشناسی مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گیرد.

وی افزود: بانک تجارت، مدل و فرمول محاسبه میزان مطالبات خود از دولت را طراحی کرده و دراختیار بانک‌ها قرار داده است تا پس از بررسی و برطرف کردن نقایص به‌عنوان الگویی واحد در این زمینه مورد استفاده قرار گیرد. بانک‌ها باید کمک کنند تا در اسرع‌وقت میزان مطالبات را جمع‌بندی کرده و اعداد و ارقام را در قالب گزارش نهایی منعکس کنید.

امیرمسعود رزازان، معاون مالی بانک تجارت نیز در سخنان خود به عملکرد منجر به زیان بانک‌ها در شرایط فعلی اشاره کرد و افزود: افزایش نرخ سود سپرده‌ها در سال‌های گذشته یکی از مهم‌ترین دلایل زیان‌دهی بانک‌ها بوده است. کسری جریان ورود نقدی منابع نسبت به خروجی منابع نیز به این اتفاق دامن زد. افزایش نرخ سود به حدی بود که بالاتر از بازدهی پرتفوی دارایی‌های بانک‌ها قرار گرفت. وی افزود: در حال‌حاضر محاسبه سود و میزان مطالبات از دولت در هر یک از بانک‌ها به یک شیوه خاص انجام می‌شود. هدف این جلسه دستیابی به یک روش و الگوی واحد برای محاسبه میزان مطالبات بانک‌ها از دولت است. مواردی که در این‌خصوص باید مورد توجه قرار گیرد، تعیین شفاف موارد قابل‌انتقال به مطالبات از دولت، تعیین نحوه ثبت مبالغ قابل‌انتقال به سر فصل مطالبات از دولت، تدوین رویه محاسبه هزینه و درآمد مطالبات از دولت و نحوه تسویه مطالبات است.