جریمه وقت‌کشی در بازار ارز

روز گذشته، قیمت دلار در ساعات ابتدایی روز به سمت مرز ۹ هزار و ۵۰۰ تومان حرکت کرد؛ ولی در مرحله اول با مقاومت معامله‌گران به سوی ابتدای کانال ۹ هزار و ۴۰۰ تومان عقبگرد کرد. به گفته فعالان، در ساعات ابتدایی روز بازار تا حدی تحت‌تاثیر خبر احتمال ورود ارز پتروشیمی‌ها به بازار دوم با احتیاط رفتار کرد. به گفته شماری از فعالان، تا حدود ساعت ۲بعدازظهر عمده عرضه‌کننده‌ها و تقاضا‌کننده‌های بزرگ کنار ایستاد ه بودند، اما بازار با معاملات اندک نوسان رو به بالا را تجربه می‌کرد، هر چند که توان عبور از سطح ۹ هزار و ۵۰۰ تومانی را از خود نشان نمی‌داد. با این حال از حدود ساعت ۲ بعدازظهر پس از عبور دلار از سطح مقاومتی ۹ هزار و ۵۰۰ تومانی تقاضای کنار ایستاده وارد بازار شد و با افزایش خریدها قیمت به سوی کانال ۹ هزار و ۶۰۰ تومانی حرکت کرد.

 به گفته فعالان، عامل اصلی که دلار را در نیمه دوم روز نوسانی کرد، به نوسانات قیمت سکه مربوط بود. سکه چند صباحی هست که نقش رهبری بازارها را برعهده گرفته است و نوسانات افزایشی آن سیگنال صعود را به سایر بازارها مخابره می‌کند. روز گذشته، سکه معاملات خود را در کانال ۳ میلیون و ۵۴۰ هزار تومان آغاز کرد؛ با یک اصلاح قیمتی تا محدوده ۳ میلیون و ۵۱۰ هزار تومان عقب نشینی کرد؛ با این حال، با برخورد به این محدوده، موج خریدها شدت بیشتری گرفت و قیمت حدود ۲ بعدازظهر به کانال ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رفت. پس از ورود به این کانال، افزایش قیمت همچنان ادامه یافت و حدود ساعت ۴ بعدازظهر برای این فلز گرانبها رقم ۳ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان به ثبت رسید. عده زیادی از بازیگران بازار، تعطیلی بازار آتی سکه را عاملی دانستند که موج تقاضا را به بازار نقدی سرازیر کرد. به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایبِنا، روز گذشته بورس کالا اعلام کرد کلیه فعالان معاملات قراردادهای آتی سکه طلا از امروز تا اطلاع ثانوی مجاز به اخذ موقعیت تعهدی فروش فزاینده در قراردادهای آتی سکه نیستند. در عین حال ممنوعیت موقعیت اخذ موقعیت تعهدی خرید فزاینده همچنان به قوت خود باقی است. بخشی از معامله‌گران باور داشتند، با تعطیلی بازار آتی، معامله‌گران این بازار به بازار نقدی هجوم آوردند و قیمت سکه را چندین کانال بالاتر بردند. هیجانی شدن معاملات سکه قیمت دلار را نیز تحت‌تاثیر قرار داد.

  راه‌حل کاهش نوسانات ارزی

به باور تحلیلگران، تعمیق بازار دوم ارز می‌تواند نوسانات بازار آزاد ارز را نیز تا حدی مدیریت کند. به گفته آنها، مصوبه پیشنهادی اخیر شورای پول و اعتبار نیز بر تعمیق بازار دوم تاکید دارد و اگر به تایید ستاد اقتصادی برسد، تا حدود زیادی می‌تواند بازار را مدیریت کند؛ با این حال هر چقدر تایید این مصوبه به تاخیر بیفتد، چالش‌های بیشتری پیش روی بازارساز ارزی خواهد بود. در واقع، به گفته فعالان، هر سطح مقاومتی که در بازار شکسته می‌شود، تقاضاهای بیشتری وارد بازار می‌شود و ورود تقاضاهای بیشتر کار را برای مدیریت بازار دشوارتر خواهد کرد.

با این حال، قیمت به هر سطحی برسد، منطقی تر آن است که منابع ارزی به صورت بهینه‌تری تخصیص پیدا کنند؛ تخصیص بهینه منابع حداقل همراهی بازار را نیز تا حدی به‌دست خواهد آورد و از اتلاف منابع نیز جلوگیری خواهد کرد. مصوبه پیشنهادی اخیر شورای پول و اعتبار وعرضه ارز با قیمت توافقی در بازار دوم دو دستاورد مهم می‌تواند به همراه داشته باشد: اول، کشف قیمت براساس عرضه و تقاضای واقعی؛ دوم، ارسال یک سیگنال واقعی به فروشندگان و متقاضیان بالقوه.

به گفته فعالان، در شرایطی که معاملات در بازار آزاد ارز شفاف نیست و صرافی‌ها نیز در بازار حضور ندارند، سفته‌بازان با قدرت بیشتری قیمت‌ها را نوسانی می‌کنند. البته دلالان بازار عنوان می‌کنند، در نوسانات فعلی قیمت نقش چندانی ندارند. آنها عنوان می‌کنند نزدیک شدن به آغاز مرحله اول تحریم‌ها زمینه ساز ورود تقاضای بیشتر به بازار شده است. این در حالی است که دسته دیگری از فعالان با پذیرش نقش نزدیک شدن به آغاز تحریم‌ها در مورد نوسانات قیمت، باور دارند سفته‌بازان با تحرکات خود به موج نوسان دامن می‌زنند. به باور آنها هر قدر سیاست‌گذار سریع‌تر در مورد عرضه ارز منطقی عمل کند، می‌تواند نقش سفته‌بازان در نوسان‌سازی را کاهش دهد. این در حالی است که عده‌ای باور دارند در صورت شکست سطح مهم 10 هزار تومانی در بازار دلار ممکن است تقاضای خفته با قدرت بیشتری به بازار ورود کند. در این میان برخی نیز باور دارند، دلالان قصد دارند قیمت دلار را پیش از شروع روند اصلاحی تا بالاترین نقطه‌ای که می‌توانند افزایش دهند.

  سلطان سکه و دریافت دلار؟!

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی‌‌اژه‌ای، معاون اول قوه‌قضائیه در حاشیه نشست خبری با دادستان تهران که دیروز برگزار شد، در جمع خبرنگاران آخرین وضعیت پرونده اخلالگران اقتصادی را تشریح کرد.معاون اول قوه‌قضائیه درخصوص پاسخ بانک مرکزی به استعلام قوه‌قضائیه درخصوص باند سلطان سکه و اینکه چقدر ارز به این فرد تحویل داده شده است، گفت: براساس نامه ۲ مرداد بانک مرکزی، بیش از ۱۵۹ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار به این فرد ارز داده شده است.وی ادامه داد: این در حالی است که به این فرد بیش از ۵۱ میلیون یورو هم داده شده است، هرچند هنوز بانک مرکزی به همه سوالات ما درخصوص پرونده این فرد پاسخ نداده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای درخصوص رسیدگی به پرونده‌های بازار سکه و ارز نیز گفت: تاکید ما این است که در حین رسیدگی به پرونده‌ها خدا مدنظر قرار داده شود و مبادا به کسی در این شرایط ظلمی شود. وی افزود: از طرفی هم حقوق مردم و بیت‌المال استیفای کامل شود و اگر احیانا فردی در خانواده مرتکب جرمی شده سایر اعضای خانواده لطمه نمی‌بینند و حتما باید پرونده‌ها را به شکلی توسعه ندهند که زمان بر شود، بلکه تناسب اصلی وقوع جرم باید در نظر گرفته و برخورد شود.معاون اول قوه‌قضائیه که به دفتر دادستان تهران رفته بود، ادامه داد: درخصوص پرونده‌های مربوط به ارز در دو بخش این پرونده‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد، بخش اول ثبت سفارش با ارز دولتی و عدم ورود کالای متناسب بوده و بخش دوم دلالی‌ها و اخلال در بازار است.

وی افزود: در رسیدگی به پرونده‌ها با برخی از افراد مواجه بوده ایم که آمده‌اند با مدارک هویتی خودشان ارز گرفتند؛ اما سود اصلی را فرد دیگری برده است که مقرر شد با این عناصر پشت پرده برخورد محکم تری شود.حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای درباره عدم پاسخگویی بانک مرکزی گفت: برای مثال ما از بانک مرکزی پرسیده بودیم که چه تضمینی از این فرد گرفته‌اید که این میزان دلار و یورو به او داده‌اید یا چگونه قرار بوده است به شما پول دلار را برگرداند که این سوالات هنوز پاسخ داده نشده است.وی گفت: یکی دیگر از سوالات این بوده که این فرد باید دلار دریافتی را زیر قیمت بازار می‌فروخته است، اما آیا این اتفاق افتاده؟ یا اینکه بالاتر فروخته شده است؟ این سوال را هم جوابی نداده‌اند.

 

استقبال بورس از اصلاح ارزی