به گزارش «ایسنا» به نقل از مانی کنترل، این بزرگ‌ترین کاهش ارزش روپیه از سپتامبر سال ۲۰۱۳ محسوب می‌شود. به گفته فعالان، ارزش دلار در ماه‌های اخیر در برابر ارز بازارهای نوظهوری چون روپیه هند تقویت شده است. در این میان البته سهم لیر ترکیه در کاهش قیمت بیشتر بوده است؛ چراکه علاوه‌بر روند بازارهای جهانی، معامله‌گران از یکسو نگران مداخلات اردوغان در اقتصاد شده‌اند و از سوی دیگر، تحریم‌های آمریکا برای ترکیه، فعالان اقتصادی بازارها را نگران‌تر کرده است.کارشناسان بازار ارز با مدل‌سازی تکنیکال به این نتیجه رسیده‌اند که احتمالا ارزش روپیه به ۷۱ روپیه در برابر هر دلار نیز برسد.ادیتی نایار، کارشناس اقتصادی موسسه «ایکرا» گفت: تحولات بازار ارزهای نوظهور احتمالا دامنه وسیع‌تری خواهد گرفت و این روند و افزایش بهای نفت تاثیر فوری بر روپیه خواهند گذاشت. بانک مرکزی هند احتمالا برای ساماندهی این وضع باید تصمیمات سختی در بازارهای مالی و بدهی بگیرد.

از طرف دیگر کاهش ارزش روپیه ممکن است تورم هند را به سطحی بالاتر از ۹۷/ ۴ درصد هدف‌گذاری شده بانک مرکزی هند برساند که در این صورت رشد اقتصادی تحت‌تاثیر قرار خواهد گرفت. روشاب مارو، تحلیلگر موسسه «آناند راتی» گفت: تعرفه‌ها و تحریم‌ها باعث کاهش ارزش لیر و متعاقب آن نرخ برابری ارزهای نوظهور در برابر دلار تضعیف شده‌اند. احتمال کمی وجود دارد که به این زودی‌ها این بحران تمام شود. این در حالی است که عده دیگری باور دارند، تقویت دلار در برابر ارزهای نوظهور از یک روند جهانی تبعیت می‌کند؛ چراکه نرخ بهره در آمریکا روند افزایشی را طی کرده است.در بین سایر ارزهای آسیایی نیز ارزش دلار هنگ‌کنگ و دلار سنگاپور به کمترین سطح یک ساله اخیر خود در برابر دلار رسیده است.با ادامه فشار به ارزهای نوظهور در بازارهای جهانی، دلار نیز به بالاترین سطح ۲ سال اخیر خود در برابر روبل روسیه رسیده است. در مبادلات روز گذشته هر دلار در مقطعی به ۶۶/ ۶۸ روبل رسید که از آوریل ۲۰۱۶ تاکنون بی‌سابقه است. روبل همچنین ۲۹/ ۰ درصد ارزش خود در برابر یورو را از دست داد و هر یورو به ۴۷/ ۷۷ روبل رسید.

روبل روسیه در هفته اخیر ۹۲/ ۶ درصد ارزش خود را از دست داده است که بزرگ‌ترین کاهش ارزش هفتگی آن از دسامبر ۲۰۱۴ تاکنون محسوب می‌شود. تاتیانا ادوکیموا، کارشناس اقتصادی بانک «نوردئا» گفت: اگر تحریم‌ها بخش‌های حساس کمتری را هدف قرار دهند، احتمالا بخشی از کاهش ارزش فعلی روبل جبران خواهد شد و به سمت ۶۵ روبل در هر دلار و ۷۵ روبل در هر یورو حرکت خواهد کرد. بانک مرکزی روسیه برای تقویت ارزش روبل در برابر دلار اقدام به تقویت ذخایر طلای خود و فروش اوراق قرضه وزارت خزانه‌داری برای کاهش آسیب‌پذیری از تحریم‌ها کرده است. به گزارش «ایبنا»، به نقل از راشاتودی، آنتون سیلوانوف وزیر دارایی روسیه گفت: در پاسخ به تحریم‌های جدید واشنگتن علیه مسکو که قرار است در آینده نزدیک اعلام شود، روسیه به فروش دارایی‌های اوراق خزانه‌داری آمریکایی خود با قیمت پایین ادامه خواهد داد.

وی تصریح کرد که دولت روی برنامه کنار گذاشتن دلار آمریکا در تجارت بین‌الملل متمرکز شده و اخیرا هم اثبات شده که دلار یک روش پرداخت پرخطر است. بر همین اساس، روسیه در سال ۲۰۱۰ میلادی در میان ۱۰ کشور برتر جهان در زمینه حجم بالای دارایی اوراق خزانه‌داری آمریکا به ارزش بیش از ۱۷۶ میلیارد دلار بود؛ اما از سال ۲۰۱۴ میلادی به بعد همزمان به شروع تحریم‌های آمریکا علیه روسیه، مسکو اقدام به فروش دارایی‌های اوراق خزانه‌داری آمریکایی خود کرد و در اکتبر سال ۲۰۱۷ میلادی به کمتر از ۱۰۰ میلیارد دلار رسید.همچنین طی ماه‌های گذشته، بانک مرکزی روسیه ۸۴ درصد از دارایی‌های اوراق خزانه‌داری آمریکایی را به‌دلیل نگرانی‌های مرتبط با ریسک مالی، اقتصادی و ژئوپلیتیکی فروخته است و ارزش این دارایی‌ها از ۱/ ۹۶ میلیارد دلار در ماه مارس به ۹/ ۱۴ میلیارد دلار در ماه مه کاهش پیدا کرد.بر پایه این گزارش، وزارت خارجه آمریکا هفته گذشته اعلام کرد که تحریم‌های جدیدی را علیه روسیه به‌دنبال دخالت این کشور در پرونده Skripal وضع خواهد کرد که در آن لندن، مسکو را متهم به مسموم کردن یک جاسوس سابق دوجانبه و دخترش کرده است.