مدیریت صحیح نقدینگی راه‌حلی برای کاهش هزینه پول

این تحولات می‌تواند مشکلات جدیدی را در مسیر اقتصاد ایران ایجاد کرده و شرایط را برای ادامه فعالیت‌های رو به رشد اقتصادی با چالش مواجه کند. با وجود اینکه فعلا اتحادیه اروپا و سایر اعضای برجام، اعلام کرده‌اند به تعهداتشان پایبند خواهند ماند، ولی شبکه بانکی کشور که بی‌شک، بیشترین سهم در کنترل التهابات به وجود آمده را دارد به‌طور جدی نیازمند ایجاد آمادگی لازم برای رویارویی با شرایط از مسیر طراحی و ارائه راه‌حل‌های مالی و بانکی در کشور است. در شرایطی که احتمال ابقا یا تشدید تحریم‌های بین‌المللی وجود دارد، اصلاح ساختارهای مالی اهمیت حیاتی برای اقتصاد ایران دارد. با اصلاح ساختارهای مالی، آسیب‌پذیری اقتصاد کشور در برابر شوک‌ها و تهدیدهای خارجی کاهش پیدا کرده و به‌طور مشخص در بخش مالی اقتصاد ایران، مشکلات ساختاری نظام بانکی می‌تواند یکی از دلایل افزایش آسیب‌پذیری اقتصاد کشور باشد که اصلاحات جدی ساختار نظام بانکی را می‌طلبد.

در همین راستا بانک‌های کشور تلاش مضاعفی را برای بهبود شرایط و اصلاح ساختارهای سازمانی و مالی خود آغاز کرده‌اند. رایزنی‌های گسترده با متولیان اقتصادی کشور، نهادهای قانون‌گذار و کارشناسان خبره حوزه مالی بانکی نمایانگر بخشی از این تلاش است. بانک تجارت نیز با درک شرایط موجود، از اواخر سال ۱۳۹۶ در ادامه حرکت در مسیر بهبود و با تکیه بر پشتوانه مستحکم مالی و علمی در حوزه بانکداری، موضوع بهینه‌سازی ساختار و اصلاح با هدف مقاوم‌سازی را در دستور کار خود قرار داده است. در همین راستا کاهش هزینه پول و مدیریت صحیح نقدینگی، بهینه‌سازی شبکه شعب در راستای حرکت به سوی کاهش هزینه و افزایش درآمدهای کارمزدی طی چهار ماه نخست سال ۱۳۹۷ اهم اقداماتی است که در این بانک صورت گرفته است.

از دیگر اقدامات بانک تجارت برای کنترل شرایط نقدینگی، کاهش ۲ تا ۳ درصدی هزینه پول طی چهار ماه نخست سال ۱۳۹۷ بوده که این حرکت نویدبخش جهشی عظیم در بازگشت منابع و افزایش درآمد بانک محسوب می‌شود، به‌طوری که علاوه‌بر تسویه اضافه برداشت‌های بانک تجارت نزد بانک مرکزی، این بانک توانسته با توجه به اصلی‌ترین کارکرد بازار بین بانکی که مدیریت نقدینگی و سیاست‌گذاری پولی است، به‌عنوان یکی از تامین‌کنندگان منابع مالی در شبکه بین بانکی کشور نقش مهمی را ایفا کند.   همچنین به‌منظور افزایش کارآیی و بهبود درآمدزایی، بانک تجارت به‌دلیل ضعف مدل کسب‌و‌کار سنتی تغییرات گسترده‌ای را در مدل کسب‌و‌کار خود ایجاد کرد که در مدل جدید توجه به کسب درآمدهای کارمزدی و غیرمشاع سبب شده است طی چهار ماه اخیر، افزایش ۳۲ درصدی صدور اعتبارات اسنادی داخلی را در بانک تجارت شاهد باشیم. از سوی دیگر این بانک از ابتدای سال ۱۳۹۷ با تلاش‌های صورت گرفته، در پی رشد مانده تعهدات، جایگاه برتر حوزه ضمانت‌نامه‌های ریالی و ارزی را در شبکه بانکی کشور به خود اختصاص داده است.

یکی دیگر از راهبرد‌های بانک تجارت در کاهش هزینه‌ها، اصلاح شبکه شعب و بهبود ساختار پلت‌فرم‌های ارائه خدمات به مشتریان است. این بانک پروژه بهینه‌سازی شبکه شعب خود را با ادغام شعب زیان‌ده، به‌منظور افزایش درآمدهای بانک در سراسر کشور از سال ۱۳۹۶ آغاز کرده و این روند در چهار ماه نخست سال ۱۳۹۷ سیر صعودی داشته است. از دیگر تلاش‌های سازنده بانک تجارت می‌توان به فروش املاک مازاد و تملیکی اشاره کرد؛ در حال حاضر فروش املاک مازاد به‌عنوان یکی از اولویت‌های اصلی به‌صورت گسترده در سراسر کشور در حال اجراست.

در بخش دیگری از این تغییرات با مدنظر قراردادن افزایش حجم فروش سرمایه‌گذاری‌های بانک در راستای اجرای دستور وزیر محترم اقتصاد مبنی‌بر خروج از بنگاه‌داری، بانک تجارت ارتقای درآمد ناشی از واگذاری سهام و سرمایه‌گذاری‌های پیشین را کلید زد. برای مثال مجموع سهام شرکت‌های غیربورسی فروخته شده این بانک در پایان سال ۱۳۹۶ به رقم ۱۷ هزار و ۸۰۰ میلیون ریال می‌رسد و این در حالی است که بانک تجارت تنها در ۵ ماه نخست سال ۱۳۹۷، توانسته رقمی معادل ۷۶ هزار میلیون ریال سهام شرکت‌های غیربورسی خود را به فروش برساند.   به‌طور قطع تغییر در ساختار بانک‌ها و بهبود مستمر نیازمند عزمی راسخ و برنامه‌ریزی دقیق در این حوزه است. امیدواریم شبکه بانکی کشور تحت‌تاثیر این اصلاحات بتواند، علاوه‌بر ایجاد تحول در شرایط اقتصادی کشور، انتظارات سهامداران و ذی‌نفعان خود را به نحو مطلوبی مرتفع کند. در بانک تجارت برنامه‌های مختلفی برای دستیابی به این مهم از جمله تکمیل فرآیند اصلاح مدل کسب‌و‌کار بانک، گام برداشتن در مسیر افزایش درآمدهای کارمزدی و به‌کارگیری راه‌حل‌های کاهش هزینه، طراحی مدل‌های جدید همکاری و تامین مالی در بازارهای مهم هدف مالی و سرمایه‌گذاری کشور و ارتقای سطح رضایت‌مندی مشتریان با بهبود کارآیی خدمات الکترونیک و برخط پیش‌بینی شده است که با تکیه بر سرمایه‌های انسانی مجرب و کارآزموده این بانک و اتخاذ راهبردهای علمی و مبتنی‌بر شناخت حداکثری از نظام بانکی و حوزه بانکداری کشور، برنامه‌ریزی‌های انجام شده تحقق پیدا خواهد کرد.