در چهارمین روز هفته، سکه و دلار به کانال‌های جدیدی وارد شدند. دلار در این روز در مقطعی از مرز ۱۱ هزار تومانی بالا رفت و سکه نیز به فرای مرز ۴ میلیونی قدم گذاشت. با این حال، این دو بازار یک تفاوت با یکدیگر داشتند؛ دلار پس از رشد ابتدای روز اصلاح قیمت را تجربه کرد و به زیر مرز ۱۱ هزار تومانی بازگشت؛ حال آنکه سکه با وجود اصلاح قیمت، بالای مرز ۴ میلیونی باقی ماند و روی عدد ۴ میلیون و ۵۰ هزار تومان ایستاد. روز سه‌شنبه، دلار در ابتدای روز معاملات خود را با قیمت ۱۰ هزار و ۹۵۰ تومان آغاز کرد؛ حدود ساعت ۱۲ ظهر، قیمت این ارز تا ۱۱هزار و ۲۰۰ تومان بالا رفت. پس از این قیمت، فروشنده‌ها کمی در بازار بیشتر شدند و قیمت دلار ساعت ۴ بعدازظهر روی عدد ۱۰ هزار و ۹۷۰ تومان قرار گرفت. ساعت ۵ بعدازظهر دلار با تعدیل بیشتر به عدد ۱۰ هزار و ۹۱۰تومان رسید. این قیمت ۱۶۰ تومان بیشتر از روز دوشنبه بود. دلار روز دوشنبه نیز ۱۸۰ تومان افزایش قیمت را تجربه کرده بود. به گفته فعالان، مهم‌ترین عاملی که زمینه‌ساز رشد روز گذشته شد، قانع نشدن نمایندگان مجلس از پاسخ‌های رئیس‌جمهوری بود. در کنار این، اخباری مبنی‌بر ادامه استیضاح وزیران دیگر عاملی بود که جو نااطمینانی را بیشتر بر بازار حاکم کرد. در این فضا، نوسان‌گیران ارزی نیز سیاست را بهانه‌ای برای افزایش خریدها کردند و با دامن زدن به آن با جوسازی پیرامون احتمال کنار رفتن دولت، قیمت‌ها را سعی داشتند نوسانی‌تر کنند. به گفته فعالان، در شرایطی که کشور در شرایط تحریمی قرار دارد، ناهماهنگی‌های داخلی نیز معامله‌گران را بیش از پیش نگران کرده است. به گفته فعالان، یکی از عواملی که در ساعات انتهایی روز توانست دامنه نوسانات را کاهش دهد، اظهارات مدیرعامل یکی از شرکت‌های پتروشیمی بود که عنوان کرد از روز جاری عرضه یورو و درهم حاصل از صادرات را به دستور وزیر نفت انجام خواهند داد. البته برخی دیگر از فعالان باور داشتند، این خبر تاثیر چندانی بر بازار آزاد نداشت؛ چراکه عرضه پتروشیمی‌ها در سامانه نیما انجام می‌شود. از نظر آنها، بازار بعدازظهر تنها هیجانات مجلسی‌ها را تخلیه می‌کرد.

وضعیت متفاوت در بازار ارز

روز گذشته بازار وضعیت متفاوتی با ۱۸روز گذشته داشت. در حالی که در روزهای گذشته، دامنه نوسانات محدود شده بود، بازار سه‌شنبه پرنوسانی را پشت‌سر گذاشت. با این حال، مهم‌ترین تغییر نسبت به روزهای قبل، افزایش فاصله نرخ خرید و فروش در صرافی‌ها و حتی در میان دلالان بود. به‌عنوان مثال، روز گذشته در حالی که ساعت ۴ بعدازظهر قیمت از مرز ۱۱ هزار تومانی عقب‌نشینی کرده بود، بیشتر دلالان حاضر نبودند دلار را در حجم خرد زیر ۱۱ هزار و ۲۰۰ تومان به فروش برسانند. فاصله ۳۰۰ تومانی در حالی وجود داشت که در روزهای گذشته این فاصله حدود ۱۰۰ تومان بود. از سوی دیگر، روز گذشته فاصله نرخ خرید و فروش دلار نیز بیشتر شد. روز گذشته دلالان دلار را ساعت ۴ بعدازظهر بین ۱۰ هزار و ۷۰۰ تا ۱۰ هزار و ۸۰۰ تومان می‌خریدند و حدود ۱۱ هزار و ۲۰۰ تومان در حجم خرد حاضر به فروش بودند. روز‌های گذشته اختلاف نرخ خرید و فروش به ۱۰۰ تومان رسیده بود. در واقع هر زمان نوسانات بازار افزایش پیدا می‌کند، دلالان برای پوشش ضرر احتمالی خود فاصله قیمت‌ها  رادر حجم خرد بسیار افزایش می‌دهند.

روز گذشته در حالی دلار روز پرنوسانی را تجربه کرد که بخشی از معامله‌گران باور داشتند در صورتی که فعالیت در بازار آزاد ارز ممنوع بود، احتمال افزایش بیشتر دامنه نوسانات نیز وجود داشت. در واقع همین که عمق معاملات کمی بالاتر رفته است، موجب شده که به‌راحتی قیمت با نوسانات بالای ۵۰۰ تومان مواجه نشود.  با این حال، نکته‌ای که سیاست‌گذار باید به‌خاطر داشته باشد این است که نوسانات این‌چنینی نیز برای ورود تقاضای جدید به بازار جدید کافی هستند. به گفته بسیاری از کارشناسان، بازارساز اگر می‌خواهد آرامش روزهای قبل به بازار بازگردد، باید اقدامات جدیدی را برای تغییر انتظارات صورت دهد. هم‌زمان ایجاد سرمایه‌گذاری‌های متنوع برای دریافت نقدینگی افراد موجب می‌شود که تقاضای احتیاطی کمتری وارد بازار ارز و سکه شود.

 

هیجان‌سازی در بورس تهران