آشفتگی در بازار ارز

 با این حال، پس از اینکه در بازار آزاد، قیمت به نقطه یاد شده نزدیک شد، کمی فروشنده‌ها در بازار بیشتر شدند و همین موضوع موجب شد که دلار زیر یک سطح مقاومتی مهم باقی بماند و ساعت ۴ بعد از ظهر، ۱۳هزار و ۸۰۰ تومان معامله شود. عده‌ای از کارشناسان به مرز ۱۴ هزار تومانی لقب «ابرمقاومت» داده‌اند؛ در واقع از نظر آنها عبور دلار از این سطح بسیار مشکل است، ولی در صورتی که بتواند از آن عبور کند، مرزهای بعدی را راحت‌تر پشت سر خواهد گذاشت. در روزی که بازار دلار نوسانات شدیدی را تجربه می‌کرد، سکه تمام بهار آزادی رشد کمتری را تجربه کرد. سکه روز سه‌شنبه به افزایش ۸۰ هزار تومانی اکتفا کرد و روی عدد ۴ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان قرار گرفت. به گفته فعالان، در روزهای اخیر تمایل به خرید سکه در بازار نسبت به دلار کاهش پیدا کرده و حتی تمایل به عرضه سکه نیز در بازار کمی بیشتر شده بود. تحلیلگران بازار علت این اتفاق را ناشی از نزدیک شدن به عرضه سکه‌های پیش‌فروش اعلام کرده‌اند.

 بیش از ۲ میلیون سکه در دو ماه ابتدایی پاییز قرار است به خریداران تحویل داده شود. در این شرایط برخی از تحلیلگران باور دارند، شماری از معامله‌گران در حال تبدیل سکه به دلار هستند و همین موضوع موجب شده است که فشار مضاعفی به بازار ارز وارد شود. با این حال بیشتر فعالان، دلیل اصلی افزایش قیمت دلار را ناشی از ورود تقاضای احتیاطی و سفته‌بازی به بازار دانسته‌اند. برخی از افراد مراجعه‌کننده به بازار عنوان می‌کردند، از این نگران هستند که اگر سرمایه خود را به دلار یا سایر ارزها تبدیل نکنند، ارزش آن پایین‌تر بیاید.  برخی از آنها عنوان می‌کردند، با رسیدن دلار به قیمت ۱۰ هزار تومان، تصور می‌کردند که این ارز به سقف خود رسیده است، ولی افزایش روزهای اخیر آنها را بیش از پیش نگران کرد و در پاسخ به این نگرانی تصمیم گرفتند که وارد بازار شوند و اقدام به خرید کنند.

 با این حال، ورود حجم زیادی از تقاضا موجب شد که عرضه‌کنندگان نیز با تصور امکان ثبت قیمت‌های بالاتر، دلار خود را دپو کنند. دپوی دلار و ورود حجم زیادی از تقاضای افراد عادی موجب شد که دلار به راحتی از مرز ۱۳ هزار تومانی عبور کند و در مجاورت مقاومت بلندمدت عدد ۱۴ هزار تومان قرار بگیرد. به گفته فعالان، در کنار این در ابتدای روز برخورد امنیتی با برخی از دلالان، در جهش قیمتی دلار اثر داشت. این برخورد موجب شد که امکان تهیه ارز در بازار سخت‌تر شود، چون دلالان از انجام معامله در مقطعی احساس نا‌امنی می‌کردند.

روند افزایش روزهای اخیر در کنار بالا رفتن شدت دامنه نوسانات موجب شد که در روز گذشته خرید و فروش دلار نیز سخت‌تر شود. به گفته یکی از فعالان، روز گذشته اختلاف نرخ خرید و فروش در بازار بسیار زیاد شده بود. به‌عنوان مثال، در بازار آزاد یک بازیگر رسمی عنوان می‌کرد که دلار را ۱۳ هزار و ۲۰۰ تا ۱۳ هزار و ۴۰۰ تومان می‌خرد و بالای مرز ۱۴ هزار تومانی به فروش می‌رساند. برخی فعالان از عطش خریداران استفاده می‌کردند و دلار خود را حتی با قیمت ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومان به فروش می‌رساندند.  البته قیمت دلار در حجم عمده زیر ۱۴ هزار تومان باقی ماند و حتی حدود ساعت ۶ بعد از ظهر ۱۳هزار و ۶۰۰ تومان معامله شد.

قیمت دلار در روزهای اخیر بالای ۲۵درصد رشد کرده و همین موضوع موجب شده افراد زیادی از هراس افزایش بیشتر قیمت وارد بازار شوند.  با این حال، برخی فعالان بازار باور دارند، حتی در اوج هیجانات نیز بازار نیاز به یک تنفس دارد و احتمال دادند در روزهای آتی معاملات ارز کمی آرام‌تر شود. برخی بازیگران نیز نبود بازارساز در سمت عرضه را عامل مهمی دانستند که در رشد قیمت اثر داشت. از نظر آنها، بازارساز باید تمام توان خود را به کار بگیرد و مانع از شکست ابرمقاومت ۱۴هزار تومانی شود.