در پنجمین روز هفته، دلار اولین کاهش پس از ۸ افزایش متوالی را به ثبت رساند و سکه تمام بهار آزادی اولین کاهش پس از ۴ رشد پیاپی را تجربه کرد. روز چهارشنبه، دلار در ابتدای روز، معاملات خود را مانند روزهای دوشنبه و سه‌شنبه با هیجان زیادی آغاز کرد؛ حدود ساعت ۱۲ ظهر قیمت در میان فروشندگان ارز حاضر در خیابان فردوسی به ۱۴ هزار و ۸۰۰ تا ۱۵ هزار تومان رسیده بود، با این حال بازار که بدون معامله زیادی رشد را به خود دیده بود، اصلاح قیمتی را در پیش گرفت و حدود ساعت ۴ بعدازظهر حتی به زیر مرز ۱۴ هزار تومانی رفت. در واقع روز چهارشنبه دلار نتوانست بالای مرزی که به‌عنوان «ابرمقاومت» شناخته می‌شد، پایدار بماند. ساعت ۵ بعدازظهر دلار در بازار آزاد ۱۳‌هزار و ۶۰۰‌تومان قیمت خورده بود که کاهشی ۲۰۰‌تومانی نسبت به قیمت روز سه‌شنبه را نشان می‌داد. روز گذشته سکه نیز اولین کاهش در هفته جاری را تجربه کرد. سکه در این روز ساعت ۵ بعدازظهر ۴ میلیون و ۴۶۰ هزار تومان معامله می‌شد. این قیمت ۲۲۰ هزار تومان کمتر از نرخ بسته شده روز چهارم هفته بود. البته پس از ساعت ۵ بعدازظهر خریدها یک بار دیگر در بازار افزایش یافت تا قیمت سکه و دلار کمی رشد کند. با این حال، تا ساعت ۶ بعدازظهر همچنان قیمت‌ها پایین‌تر از روز سه‌شنبه باقی ماندند.

به گفته فعالان، یکی از مهم‌ترین عواملی که زمینه‌ساز تغییر روند دلار شد، خریدهای زیاد روزهای قبل و افت تقاضا بالای مرز ۱۴ هزار تومانی بود. در کنار این، برخی دستورالعمل جدید بانک مرکزی مبنی‌بر آزاد شدن ورود اسکناس توسط صرافی‌ها از محل منابع ارزی خریداری شده در سامانه نیما را در تغییر روند بازار موثر دانستند. معامله‌گران احساس می‌کردند ممکن است تحت‌تاثیر این دستورالعمل، عرضه ارز در بازار افزایش یابد. این در حالی است که برخی دیگر عنوان می‌کردند در شرایط تحریمی ورود اسکناس به بازار دشوار خواهد بود و عده دیگری از بازیگران ارزی باور داشتند، صرافی‌ها تا تضمین قضایی نداشته باشند، ممکن است تمایلی برای مشارکت در دستورالعمل بانک مرکزی از خود نشان ندهند. در مقابل، بیشتر معامله‌گران فنی بازار اعتقاد داشتند، دلار از آنجا که به مرز ابرمقاومتی ۱۴ هزار تومانی رسید، با افزایش فروش و در نتیجه کاهش قیمت مواجه شد. به گفته آنها، دلار در روز یکشنبه بیش از ۵۰۰ تومان رشد کرد و در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه میزان افزایش آن به بالای هزار تومان رسید؛ در نتیجه طبیعی بود که با رسیدن به یک مرز مقاومتی مهم معامله‌گران حداقل به‌صورت موقت، موقعیت فروش بگیرند و به دنبال مشخص شدن روند آینده بازار باشند. البته نکته مهم آنجا بود که با وجودی که تقاضا در بازار کمتر از روزهای گذشته تحت تاثیر هیجانات بود با معاملات اندک قیمت حتی ساعاتی به نزدیکی مرز ۱۵ هزار تومانی رسید، ولی از آنجا که نتوانست بیش از یک روز بالای مرز ۱۴ هزار تومان باقی بماند، می‌توان گفت مقاومت دلار در مرز ۱۴‌هزار تومانی همچنان معتبر است. بخش دیگری از فعالان، افزایش قیمت روزهای اخیر را ناشی از سفته‌بازی و اثرگذاری نوسان‌گیران دانسته‌اند که در نبود بازارساز دست بالا را در معاملات دارند؛ از نظر برخی بازیگران ارزی، این روزها معامله‌گران زیادی در بازار حضور دارند که دنبال شناسایی سودهای روزمره هستند. در برابر دیدگاه‌های درون بازاری، برخی کارشناسان اقتصادی از جمله دکتر ناظران، علت نوسانات روزهای اخیر را نگرانی افراد از شوکی در آینده‌ دانسته‌اند.  دکتر ناظران باور دارد  نگرانی از وقوع این شوک به‌دلیل تحریم‌های آبان‌ماه نیست و اثر تحریم‌ها پیش‌تر در قیمت‌ها انعکاس یافته است. از نظر او، شوک آینده به‌خاطر سیاست‌گذاری اقتصادی غیرعلمی محتمل شده است.این کارشناس اقتصادی، معتقد است اقتصاد کشور زمانی به روال عادی برمی‌گردد که منطق علم اقتصاد به حکمرانی اقتصادی کشور حاکم شود.

کاهش حباب در بازار سکه

قیمت سکه در روزهای اخیر به اندازه دلار افزایش نیافت و در نهایت روز چهارشنبه نیز افت بیشتری را نسبت به قیمت دلار تجربه کرد. نتیجه آنکه روز به روز از حباب فلز گرانبهای داخلی کاسته شد. در کنار عدم تناسب رشد سکه نسبت به دلار، بازگشت اونس به زیر مرز هزار و ۲۰۰ دلار دیگر عاملی بود که موجب شد حباب سکه کاهشی‌تر شود. حباب سکه که در ابتدای هفته جاری با محاسبه ارزش افزوده حدود ۷۰۰ هزار تومان بود، روز چهارشنبه تا مرز ۲۵۰ هزار تومان کاهش یافت.