اعمال تعرفه بر ۲۰۰ میلیارد دلار از صادرات چینی به ایالات متحده مدتی است که یکی از تهدیدهای اصلی واشنگتن علیه پکن به‌شمار می‌رود. دونالد ترامپ برای بار دیگر این تهدید را تکرار کرد؛ اما این بار تسریع اعمال تعرفه گمرکی و افزوده شدن برخی اقلام صادراتی جدید چینی به لیست تعرفه‌گذاری، شدت موضع کاخ سفید را بیش از گذشته نشان داد. ترامپ در این رابطه گفت: نهایی شدن اعمال تعرفه بر ۲۰۰ میلیارد از واردات آمریکا از چین که درباره آن صحبت می‌کنیم ممکن است خیلی سریع اتفاق بیفتد و این مساله بستگی به روند مذاکرات ما با چینی‌ها دارد. روند مذاکرات و نتیجه آن نیز در شرایط کنونی به چینی‌ها مربوط است. نمی‌خواهم این را بگویم اما علاوه بر این تعرفه‌ها یکسری تعرفه‌های تجاری دیگر به ارزش ۲۶۷ میلیارد دلار وجود دارد که اگر آن را اعمال کنیم معادلات را به‌کل تغییر خواهد داد. به عقیده برخی از تحلیلگران اقتصادی، تشدید جنگ تجاری در عرصه بین‌المللی می‌تواند فشار زیادی بر قیمت‌ها در بازارهای کالایی و به خصوص طلا وارد کند. در صورت مواجهه بازار فلزات گرانبها با این فشار، با توجه به آخرین مرحله افت فلز زرد که تحت‌تاثیر انتشار داده‌های نسبتا مثبت بازار کار آمریکا شکل گرفته بود، هفته آتی برای طلا چشم‌انداز مثبتی نخواهد داشت.

  بازار کار آمریکا

گزارش اشتغال وزارت کار آمریکا نشان می‌دهد که اقتصاد این کشور طی ماه اوت بیش از ۲۰۱ هزار فرصت شغلی جدید ایجاد کرده است. اشتغال آمریکایی‌ها برای ماه جولای حدود ۲۱۷ هزار گزارش شده بود؛ اما این آمار برای ماه آگوست به ۱۶۳ هزار نفر کاسته شد. شاخص ماهانه اشتغال در بخش غیرکشاورزی(ADP) با افت ۵۴ هزار نفری وضعیت نامناسبی را به وجود آورد و طلا را که تازه در روز پنج‌شنبه به سطح ۱۲۰۰ دلاری بازگشته بود را تا ۱۲۰۸ دلار نیز بالا برد. علاوه ‌بر این گزارش، شاخص «چلنجر» آمریکا از پایان کار ۳۸ هزار و ۵۰۰ نیروی کار در این مدت خبر داد که مزید بر علت نزولی دلار شد. اما گزارش‌های عصر دیروز به دلار جان تازه‌ای دادند. رشد نرخ دستمزد میانگین ساعتی نیروی کار به ۴/  ۰ درصد رسید که دو برابر پیش‌بینی‌ها محسوب می‌شود. اشتغال رسمی در بخش غیرکشاورزی نیز منتشر شد و بالاتر از پیش‌بینی‌ها از افزوده شدن ۲۰۱ هزار فرصت شغلی جدید خبر داد. این دو گزارش برای شاخص دلار مثبت عمل کردند و شاخص را ظرف دقایقی از ۹۵ واحد به ۲۵/ ۹۵ واحد پیش بردند. سومین گزارش که از پیش‌بینی‌های عقب‌مانده بود، گزارش نرخ بیکاری آمریکا بود که با یک‌دهم رشد به ۹/ ۳ درصد رسید. صعود دلار جهانی طلا را بازهم تحت‌سلطه و فشار خود درآورد؛ به‌طوری‌که اونس را از مرز ۱۲۰۰دلاری صبح به زیر کشید. تقویت شاخص هم قیمت طلا را تا ساعت ۲۰ دیروز به ۱۱۹۶ دلار افول داد. نرخ بیکاری آمریکا نیز به پایین‌ترین سطح خود از سال ۲۰۰۱ میلادی رسیده است. این در شرایطی است که نشست آتی فدرال رزرو آمریکا قرار است ۲۵ و ۲۶ سپتامبر برگزار شود و پیش‌بینی می‌شود فدرال رزرو برای سومین بار نرخ بهره را افزایش خواهد داد.

  درخواست توقف رشد نرخ بهره  از «فد»

جیمز بولارد، رئیس فدرال رزرو سنت لوئیس تاکید کرد: بانک مرکزی آمریکا باید روند صعودی نرخ بهره را در شرایط کنونی متوقف کند. بولارد در مصاحبه با فاکس‌نیوز تصریح کرد: گرچه اوضاع اقتصادی آمریکا طی ماه‌های اخیر بهبود یافته و نرخ بیکاری با کاهش همراه شده است، ولی فدرال رزرو برای هرگونه افزایش نرخ بهره طی ماه‌‌‌‌‌های آینده باید منتظر آمارهای بیشتری باشد. اظهارات بولارد در شرایطی است که تازه‌ترین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد فدرال رزرو آمریکا قصد دارد نرخ بهره را در نشست سپتامبر افزایش دهد. افزایش بهره آمریکا می‌تواند موجب تقویت ارزش دلار و کاهش قیمت جهانی کالاهای راهبردی به خصوص فلزات گرانبها شود.