تحولات عمده در بازه هفتگی

بانک مرکزی گزارش هفتگی متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی از مواد خوراکی در شهر تهران در هفته منتهی به نهم شهریور را منتشر کرد. بر اساس گزارش بانک مرکزی، در هفته مورد بررسی از ۱۱ گروه عمده خوراکی، ۱۰ گروه با افزایش قیمت هفتگی همراه بوده‌اند. شدیدترین رشد قیمتی مربوط به میوه‌های تازه و گوشت مرغ است. در هفته منتهی به نهم شهریورماه سال‌جاری، گوشت مرغ با رشد ۳/ ۲ درصدی بیشترین رشد قیمتی را ثبت کرد. قیمت هر کیلو گوشت مرغ در این هفته به نزدیکی ۱۱ هزار تومان رسید. میوه‌های تازه نیز با رشد ۲/ ۲ درصدی، دومین گروه پرنوسان خوراکی‌ها در هفته مورد بررسی بودند. در بین میوه‌های تازه، موز، انگور و گلابی نقش تعیین‌کننده‌ای در روند کلی این گروه بازی کرده‌اند. موز در بازه یک هفته‌ای رشد قیمتی ۶/ ۱۲ درصدی را ثبت کرده که در بین تمامی مواد خوراکی، بی‌رقیب است. با این جهش قیمتی، هر کیلو موز در بازارهای سطح شهر با قیمت ۱۱ هزار و ۴۶۰ تومان به فروش رسیده است. انگور نیز با افزایش قیمت ۷ درصدی در عرض یک هفته، کیلویی ۹۸۰۰ تومان در سطح شهر قیمت خورده است. در بین میوه‌های تازه، هلو، خربزه و هندوانه عقبگرد قیمتی را تجربه کردند. قیمت هر کیلو خربزه در میوه‌فروشی‌های تهران، ۳۷۸۰ تومان گزارش شده است.

برنج و گوشت قرمز نیز دو گروه دیگری بودند که تورم هفتگی بالای یک درصد را در هفته منتهی به نهم شهریور ثبت کردند. قیمت هر کیلو گوشت گوسفند با استخوان در این هفته با جهش ۲/ ۲ درصدی به بیش از ۶۱ هزار تومان  رسیده است. در گروه برنج نیز، افزایش قیمت در برنج داخلی(به خصوص برنج داخلی درجه۲)، نوسان قیمتی در این گروه را موجب شده است. هر کیلو برنج داخلی درجه ۲ در هفته مورد بررسی ۱۰ هزار و ۸۰ تومان فروخته شده است که ۴/ ۳ درصد رشد در بازه هفتگی را نشان می‌دهد. در گروه‌های دیگر، تورم هفتگی از یک درصد فراتر نرفت. چای، روغن نباتی و سبزی‌های تازه، باثبات‌ترین گروه‌های خوراکی در هفته منتهی به نهم شهریورماه بودند.

رصد وضعیت در نگاه بلندمدت

یکی از علل اصلی افزایش تورم در ماه‌‌های اخیر، نوسان قیمت در گروه خوراکی‌ها بوده است. در مرداد ماه، تورم ماهانه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها ۶/ ۷ درصد گزارش شده است و این در حالی بود که تورم میانگین کل کالاها و خدمات مصرفی خانوار، ۵/ ۵ درصد بود. در واقع، رشد قیمتی خوراکی‌ها در ماه‌های اخیر تندتر از دیگر کالاهای مصرفی بوده و این بیش از هر چیز، به ضرر دهک‌های پایین هزینه‌ای در اقتصاد تمام می‌شود. به نظر می‌آید روند افزایش قیمت در شهریورماه نیز تمدید شده است. چرا که تورم ماهانه اغلب گروه‌ها، در آخرین گزارش بانک مرکزی قابل توجه بوده است. تورم ماهانه در لبنیات، قندوشکر و گوشت مرغ بیش از ۱۷ درصد بوده است. تنها سبزی‌های تازه و روغن نباتی تورم ماهانه زیر یک‌درصد را ثبت کرده‌اند. رجوع به گزارش‌های تفصیلی بانک مرکزی نشان می‌دهد که گوشت، لبنیات، میوه‌ها و سبزی‌ها و غلات و نان نقش مهمی در سبد مصرفی خانوار دارند و سهم آنها در تعیین شاخص کل تورم، بااهمیت است. گوشت مرغ در هفته مورد بررسی، تورم ماهانه ۵/ ۱۷ درصدی را ثبت کرده است. رشد قیمتی در گوشت قرمز آرام‌تر بوده و ۶/ ۷ درصد گزارش شده است. اما مجموعا در صورت ادامه این روند در ماه جاری، باید منتظر تورم بالای گوشت در شهریور بود. در ماه گذشته تورم ماهانه گوشت، ۲ درصد گزارش شده بود. لبنیات نیز گروه دیگری است که با تورم ماهانه ۶/ ۱۸ درصدی، تهدید جدی برای شاخص کل به حساب می‌آید. در این گروه، ماست و پنیر پاستوریزه نقش اصلی را در جهش قیمتی داشته‌اند. نقطه امید تورم خوراکی‌ها می‌تواند گروه سبزی‌های تازه باشد. چرا که این گروه تورم ماهانه ۱/ ۰- درصدی را در هفته مورد بررسی به ثبت رساند. افت قیمت در خیار، پیاز و لوبیا سبز مهم‌ترین علت تورم منفی سبزی‌های تازه است.

اما اگر زاویه نگاه خود را بازتر کرده و از دید سالانه، نوسان قیمت‌ها بررسی شود، آمار امیدبخشی نظاره نمی‌شود. در بین ۱۱ گروه مواد خوراکی، تورم نقطه‌به‌نقطه در ۶ گروه بیش از ۳۴ درصد است. یعنی مصرف‌کنندگان در شهریور سال‌جاری نسبت به شهریور سال گذشته، برای تامین کالاهای این گروه‌ها حداقل ۳۰ درصد هزینه بیشتری را پرداخت کرده‌اند. حادترین وضعیت مربوط به میوه‌های تازه است. تورم نقطه‌به‌نقطه این گروه، نزدیک به ۹۳ درصد بوده است. در این گروه هر کیلو طالبی به دو برابر قیمت سال گذشته و هر کیلو موز به ۸/ ۲ برابر قیمت سال گذشته رسیده است. تخم‌مرغ نیز جز اقلام خوراکی بوده که وضعیت سختی را برای مصرف‌کنندگان رقم زده است. رشد قیمتی شانه ۲ کیلویی تخم مرغ در بازه سالانه بیش از ۵۰ درصد بوده است و باعث شده مصرف‌کنندگان برای تهیه این ماده غذایی، ۱۸ هزار و ۴۰۰ تومان بپردازند. رتبه سوم بیشترین رشد سالانه قیمت، متعلق به گروه لبنیات است. خانوارهای ایرانی برای تهیه سبد معینی از لبنیات در هفته منتهی به نهم شهریور در سال‌جاری نسبت به سال گذشته نزدیک به ۴۰ درصد هزینه بیشتری پرداخت کرده‌اند. ماست پاستوریزه، بیشترین رشد قیمتی را در این گروه ثبت کرده است. هر کیلو ماست در هفته مورد بررسی با قیمت ۵ هزار و ۶۸۰ تومان به فروش رفته است که نسبت به سال گذشته، رشد ۶۴ درصدی را مخابره می‌کند.

Untitled-1