برخی فعالان بازار، علت رشد ابتدای روز بازار را ناشی از تحرکات معامله‌گران پشت خطی در خرید و فروش‌های شبانه دانستند. به گفته فعالان، حتی تا ساعت ۷ بعدازظهر روز شنبه قیمت دلار در کانال ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان قرار داشت، ولی به یکباره شب هنگام، خریداران در معاملات پشت خطی که شکل فردایی دارد و معاملات به شکل نقدی نیست، قیمت را به کانال ۱۴ هزار تومان بردند. یکی از کانال ‌های اطلاع رسانی دلار حتی اشاره کرد که ساعت ۱۰ شب قیمت در معاملات پشت خطی به بالای ۱۴ هزار و ۳۰۰ تومان رفته بود. تحرکات این دسته از معامله‌گران به ساعات ابتدایی روز یکشنبه سرایت کرد، ولی نکته جالب آن بود که بازار توان عبور از سطح قیمتی ابتدای روز را حداقل تا بعدازظهر از خود نشان نداد. قیمت دلار در مقطعی از روز به کانال ۱۳ هزار و ۹۰۰ تومان بازگشت ولی نتوانست این سطح را حفظ کند. سرانجام حدود ساعت ۴ بعدازظهر دلار روی قیمت ۱۴ هزار و ۲۰۰ تومان قرار گرفت که ۴۰۰ تومان بالاتر از روز شنبه بود.

در واقع روز یکشنبه نوسان‌گیران توانستند تا حدی به هدف خود برسند و کف جدیدی را برای قیمت دلار در مرز ۱۴ هزار تومان تعریف کنند. به گفته برخی دیگر از فعالان، زمانی که بازار تا حدی شرایط عادی ندارد، نوسان‌گیران از معاملات شبانه برای جا‌به‌جایی قیمت‌ها استفاده می‌کنند؛ چراکه به‌دلیل انجام معاملات غیرنقدی هزینه زیادی را برای نوسان‌گیری متقبل نمی‌شوند.

 آنها با یک مرزشکنی قیمتی در بازار جو روانی ایجاد می‌کنند. پس از ایجاد این جو در‌صورتی‌که تقاضای جدیدی وارد بازار شود، قیمت در سطوح بالا باقی می‌ماند؛ حال آنکه در‌صورتی‌که تقاضایی قیمت را پشتیبانی نکند، ریزش آغاز خواهد شد. در واقع معامله‌گران پشت خطی با جا‌به‌جایی‌های شبانه، انتظارات سایر فعالان بازار را تحت‌تاثیر رفتار خود قرار می‌دهند.

روز یکشنبه در بازار سکه نیز فضای معاملات نوسانی بود. سکه در این روز معاملات خود را با قیمت ۴ میلیون و ۴۸۰ هزار تومان آغاز کرد که افزایشی ۱۰۰ هزار تومانی نسبت به قیمت بعدازظهر روز شنبه داشت. در ادامه روز سکه توانست با توجه به رشد قیمت دلار مرز ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی را بشکند و به سوی مرز ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان حرکت کند. با این حال، با نزدیک شدن به مرز یاد شده فروش‌ها در بازار شدت گرفت و سکه با عقبگرد از کانال ۴ میلیون و ۵۸۰ هزار تومانی، ساعت ۴ بعدازظهر روی عدد ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان ایستاد. این قیمت نیز ۱۲۰ هزار تومان با بعدازظهر روز شنبه فاصله داشت. همسو با افزایش قیمت سکه، هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۱۲ هزار تومان افزایش یافت و به قیمت ۳۸۹ هزار تومان رسید.

افزایش قیمت سکه و گرم طلا در شرایطی رخ داده است که به‌دلیل قرار گرفتن در ماه محرم، حجم معاملات در بازار کاهش یافته است. به گزارش خبرگزاری تسنیم، رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر با اشاره به تعطیلی یک هفته‌ای بازار طلا وسکه از امروز گفت: عامل اصلی رشد قیمت طلا در بازار، افزایش قیمت‌ها در بازار ارز بوده و همچنین با کاهش تقاضا در بازار نیز شاهد کاهش حباب سکه در بازار هستیم که نشان از نبود تقاضا برای خرید در بازار است. وی در ادامه درباره پیش بینی قیمت‌ها در بازار گفت: افزایش قیمت‌های اخیر به‌دلیل افزایش نرخ ارز در بازار است؛ در این شرایط روند آینده قیمت سکه نیز به نرخ ارز به نظر می‌رسد پیوند بخورد.

 البته قیمت سکه با اینکه از مرز ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عبور کرد، همچنان زیر مرز مقاومتی محکم ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان قرار دارد. به گفته فعالان، تا زمانی که مرز یاد شده شکسته نشود، نمی‌توان انتظار موج زیادی از افزایش قیمت را داشت. به باور آنها، حتی ممکن است در روزهای آینده سکه بار دیگر به کانال ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بازگردد؛ چراکه سایه تحویل سکه‌های پیش‌فروش همچنان بر سر بازار قرار دارد.