مسیر مشترک «دالی» و «یلن»

«ماری دالی» به‌عنوان رئیس جدید این بانک منصوب شد. از روز اول ماه آینده میلادی دالی رسما جانشین «جان ویلیامز» خواهد شد. ویلیامز با ترک کرسی خود در سانفرانسیسکو، ریاست شعبه فدرال رزرو در نیویورک را برعهده خواهد گرفت. بانک نیویورک مهم‌ترین شعبه ایالتی نهاد پولی آمریکا محسوب می‌شود و همواره یک عضو ثابت در کمیته ۱۲نفره فدرال رزرو دارد.

دالی ۵۵ ساله جانشین اقتصاددانی خواهد شد که از احترام زیادی در محافل آکادمیک، بانک‌ها و بازارها برخوردار است. این مدیر بانکی، دایره وسیعی از تجربیات شخصی و کاری دارد و شاید تنها عضو فعلی فدرال رزرو باشد که کمتر کسی به استحقاق و نقش موثر وی شک داشته باشد.  نیویورک‌تایمز در خصوص تجربیات عجیب و متنوع جان ویلیامز نوشت: «نکته قابل توجه در مورد جان این است که در سن ۱۵ سالگی ترک تحصیل کرد و در دونات‌فروشی (پیراشکی) مشغول به ‌کار شد. وی مدتی بعد توسط یکی از دوستان خود نسبت به پایان تحصیلات دبیرستانی متقاعد شد و با محیط آکادمیک آشتی کرد. ویلیامز در دانشگاه کانزاس تحصیلات تکمیلی خود را آغاز کرد و در دانشگاه سیراکیوز موفق به کسب مدرک دکتری در رشته اقتصاد شد.

دالی همزمان با تکیه زدن بر کرسی ریاست فدرال رزرو سانفرانسیسکو، به عضویت «کمیته بازار آزاد» در خواهد آمد؛ بنابراین به محض ورود به این سطح براساس عضویت چرخشی شعبه‌های ایالتی حق رای در خصوص سیاست‌گذاری پولی را دارد. «جنت یلن»، سکاندار سابق فدرال رزرو پس از انتشار خبر انتصاب دالی به سمت جدیدش گفت: «نسبت به انتصاب وی به این سمت خشنود هستم. «دالی» به‌عنوان سومین زن آمریکایی در میان ۱۲ رئیس ایالتی فدرال رزرو آمریکا حضور خواهد داشت. نکته قابل توجه اشتراک مسیر بانکداری جنت یلن و دالی است.

 یلن پیش از برعهده گرفتن ریاست کل نهاد پولی آمریکا، بین سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۰ میلادی، ریاست همین شعبه را به عهده داشت. ماری دالی در سال ۱۹۹۶ میلادی به فدرال رزرو سانفرانسیسکو ملحق شد و به‌مرور پله‌های ترقی را در بخش تحقیق سپری کرد و اکنون به‌عنوان رئیس جدید این بانک منصوب شده است. او در نشست پایان سال به‌صورت رسمی امکان حضور در نشست کمیته بازار آزاد فدرال رزرو و رای دادن در این اجلاس را خواهد داشت؛ اما قرعه چرخشی عضویت در کمیته، وی را تا سال ۲۰۲۱ میلادی خارج از کمیته ۱۲ نفره خواهد برد.

جنجالی‌ترین اظهارنظر دالی ماه آوریل سال جاری میلادی منتشر شد. وی در مورد وضعیت اقتصاد آمریکا با نشریه داخلی فدرال رزرو گفت‌وگو کرد. دالی در این گفت‌وگو عنوان کرده بود: «نشانه‌هایی در بازار وجود دارد که یا باعث از دست رفتن کنترل بر نرخ تورم (Runaway inflation) خواهد شد، یا تحت‌تاثیر نرمال‌سازی سیاست‌های پولی‌مالی کمیته بازار آزاد ما شاهد بیکاری تعداد زیادی از نیروهای کار متخصص خواهیم بود. گسیختگی افسار تورم، زمانی رخ می‌دهد که روند افزایشی پی‌در‌پی نرخ تورم تا حدی ادامه یابد که انتظارات مبنی‌بر توقف نرخ رشد تورم یا نزول سطح قیمت‌ها در بازارهای مختلف محو شود.

با توجه به اینکه چیدمان جدید فدرال رزرو با تغییر رویکرد جدی همراه نبود، شاخص دلار و اونس طلا واکنش خاصی نسبت به جابه‌جایی در کمیته بازار آزاد آمریکا نشان ندادند.  البته تقویت احتمال اعمال تعرفه ۲۰۰ میلیارد دلاری بر واردات آمریکا از چین، تا حدودی به سود ارزش فلز زرد پیش رفت. قیمت اونس تا ساعت ۵ بعدازظهر روز دوشنبه با ۴/ ۰ درصد رشد، به سطح ۱۲۰۰ دلاری نزدیک شد. برخلاف فلز گرانبها، شاخص دلار نزدیک به ۴/ ۰ درصد تضعیف شد.