بسته نجات برای آرژانتین

بسته نجات ۵۰ میلیارد دلاری صندوق بین‌المللی پول برای کمک به حل بحران اخیر پزو ۷ ژوئن سال‌جاری میلادی مورد توافق قرار گرفت. پزو بیش از یک‌چهارم ارزش خود در برابر دلار آمریکا را از ابتدای سال از دست داده بود و سرمایه‌گذاران به سمت ذخایر امن چرخش داشتند. این وضعیت تا روز ۲۹ آگوست ادامه یافت تا «مائوریسیو ماکری»، رئیس‌جمهوری این کشور درخواست افزایش بسته مالی از سوی صندوق را اعلام کرد. در روز ۲۶ سپتامبر، پس از ۳ هفته مذاکره، «کریستین لاگارد»، رئیس IMF با افزایش خط اعتباری از ۵۰ به ۱/ ۵۷ میلیارد دلار موافقت کرد. همچنین تسریع در پرداخت بسته مالی نیز با تایید صندوق در دستور کار قرار گرفت. دو زخم رکود بر چهره ماکری: آرژانتین در حال‌حاضر بر لبه تیغ دومین دوره رکود در دوره ریاست‌جمهوری ماکری (از سال ۲۰۱۵ تاکنون) ایستاده است. حالا پزو بالغ‌بر نیمی از ارزش خود در برابر دلار را در سال‌جاری میلادی از دست داده و تورم را به بالای سطح ۳۴ درصدی رسانده است. همزمان، بانک مرکزی آرژانتین نیز نرخ بهره را به ۶۰ درصد افزایش داد. سرمایه‌گذاران فعال در بازارهای این کشور نگران ریزش بیشتر پزو و متعاقبا ناتوانی از پرداخت بدهی سنگین ارزی هستند. در هفته‌های اخیر دولت در تلاش برای ایجاد آرامش در فضای اجتماعی است تا از خروج بیشتر سرمایه و فروش پزو برای خرید ارزهای خارجی جلوگیری کند. وزیر دارایی آرژانتین یک سال پیش از توافق با صندوق بین‌المللی پول وعده کاهش کسری بودجه به‌وسیله کاهش مالیات و کاهش هزینه حمل‌و‌نقل و انرژی برای شهروندان و وضع مالیات بر صادرات را داده بود که پس از اعلام این برنامه‌ها راهی واشنگتن برای مذاکره با صندوق شد.

توافق جدید با صندوق: براساس توافق جدید، صندوق متعهد به پرداخت ۲/ ۳۶ میلیارد دلار تا پایان سال ۲۰۱۹ میلادی شده که ۷/ ۱۸ میلیارد دلار بیشتر از توافق ابتدایی در ماه ژوئن است. تسریع و افزایش پرداخت از سوی صندوق به‌منظور دستیابی آرژانتین به نیازهای تامین مالی در سال آتی تصویب شد که طبق برآورد وزارت اقتصاد این کشور نزدیک به ۲۸ میلیارد دلار است.

چارچوب‌های صندوق: در مقابل خط اعتباری صندوق، آرژانتین متعهد به تنظیم مکانیزم نرخ ارز جدید می‌شود. بانک مرکزی برای مقابله با بحران پزو از ابتدای سال‌جاری میلادی تاکنون بالغ‌بر ۱۶ میلیارد دلار از ذخایر ارزی خود را  برای خشکاندن ریشه پردوام التهابات ارزی مصرف کرد؛ اما حالا تنها در شرایط خاصی قادر به مداخله در بازار خواهد بود. در واقع امکان مداخله مستقیم تنها زمانی ممکن است که نرخ برابری دلار به پزو از کریدور ۳۴ تا ۴۴ خارج شده باشد. سقف مداخله روزانه نیز ۱۵۰ میلیون دلار تعیین شده است. چنانچه کریدور ممنوعه با شرایط مناسب و تقویت پزو همراه شود؛ آنگاه بانک مرکزی هرماه اجازه پایین کشیدن کریدور ممنوعه را به اندازه ۳ درصد خواهد داشت.

استعفای «لیونل مسی وال‌استریت» و سکاندار بانکی دیروز: رئیس بانک مرکزی آرژانتین، «لوییس کاپوتو» در واکنش به اندازه تغییرات تصویب شده یک روز پیش از اعلام توافق مجدد با صندوق از سمت خود کناره‌گیری کرد. ماکری، کاپوتو را معامله‌گر سابق وال‌استریت و لیونل مسی بازارها خطاب می‌کرد؛ اما مداخلات پرتعداد وی برای سرپا نگه داشتن پزو منجر به بروز اختلافات گسترده با وزیر دارایی همچنین تحریک صندوق بین‌المللی پول شده بود. انتصاب «گایدو سندلریس»، معاون کاپوتو به عنوان جانشین وی می‌تواند روابط میان وزارت دارایی و بانک مرکزی را ترمیم کند.