به این ترتیب، بزرگ‌ترین بحران مهاجرت در تاریخ آمریکای لاتین شروع شده است. کمبود مواد غذایی، دارو، افزایش جرم و خشونت، بحران تولید و صادرات نفت و ابرتورم تاریخی (یک میلیون درصد تا پایان سال)، راهی جز فرار برای مردم باقی نگذاشته است. بحران حقوق بشر در ونزوئلا پشت سایه بحران سوریه و میانمار پنهان شده و سازمان‌های بین‌المللی توجه لازم به این وضعیت را فراموش کرده‌اند. صندوق بین‌المللی پول، نرخ تورم را بالغ‌بر یک میلیون درصد پیش‌بینی کرده و نسبت به ثبت محتمل نرخ بیکاری بالای ۴۰ یا ۵۰درصدی هشدار داده است. همزمان با گزارش‌های اقتصادی ناامیدکننده، وزارت خزانه‌داری آمریکا، افزایش فشار تحریم‌ها علیه این کشور را وعده داده که می‌تواند صادرات نفتی ونزوئلا را با کاهش بیشتری مواجه کند. طبق گزارش «فایننشال‌تایمز»، عرضه نفت از سوی این کشور بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ حدود ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار بشکه در روز بود؛ اما از ابتدای سال ۲۰۱۶ تولید نفت و صادرات آن روند نزولی شدیدی را تجربه کرد که تا ابتدای سال‌جاری میلادی به عرضه یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه در روز منتهی شد.

شرکت «مدلی» کاهش تولید نفت در ونزوئلا به یک میلیون و یکصد هزار بشکه در روز را تا ابتدای سال آینده میلادی پیش‌بینی کرده است. شاخص‌های اجتماعی و رفاه جمعیتی که ظرف چند ماه اخیر منتشر شده‌اند نیز از تشدید بحران حکایت دارند. فقر شدید درحال‌حاضر به بالای مرز ۶۰ درصدی (نسبت به جمعیت کل) رسیده و فقر عمومی نیز بالای ۸۵ درصد برآورد شده است. علاوه‌بر معضل فقر، وضعیت عمومی بهداشت و سلامت، بیمه و مهاجرت نیز از مرزهای بحرانی فراتر رفته‌اند.

در این میان، رئیس‌جمهور کلمبیا به‌تازگی گفته است که مهاجران ونزوئلایی برای کشورهای همسایه نیز هزینه‌های زیادی ایجاد کرده‌اند. سرازیر شدن پناهندگان ونزوئلایی به این کشور برای اقتصاد کلمبیا بیش از ۵/ ۱ میلیارد دلار هزینه داشته است.به گزارش «ایسنا» به نقل از رویترز، ایوان دوکه گفت زیان ناشی از سیل پناهجویان ونزوئلایی به این کشور معادل نیم درصد تولید ناخالص داخلی است. به دنبال بحران اقتصادی و کمبود غذا و مواد دارویی، میلیون‌ها ونزوئلایی از کشور خود فرار کرده و به کشورهای همسایه پناهنده شده‌اند. به گفته رئیس‌جمهور کلمبیا در حال حاضر یک میلیون ونزوئلایی به این کشور آمده‌اند.

دوکه گفت: آثار مالی بحران مهاجرت ونزوئلا بر اقتصاد کلمبیا معادل نیم درصد از تولید ناخالص داخلی بوده است و ما باید فکری برای بهداشت، آموزش و زیرساخت‌های جدید کنیم. یک منبع آگاه گفته است بانک جهانی در هفته‌های پیش رو در گزارشی به بررسی پیامدهای بحران اقتصادی ونزوئلا بر کلمبیا خواهد پرداخت.بسیاری از این کشورها از نهادهای مالی بین‌المللی نظیر بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول خواسته‌اند به آنها کمک شود.ابرتورم، قدرت خرید مردم را از بین برده است و در هر لحظه مردم و فعالان اقتصادی منتظرند تا قیمت‌ها بیشتر شود. بی‌ارزش شدن پول ونزوئلا به جایی رسیده که فروشندگان کالا در این کشور به جای شمردن بولیوار- واحد پول این کشور- آن را وزن می‌کنند.  

قیمت‌های پایین نفت و مدیریت نادرست موجب شده است تا مسوولان این کشور نتوانند دیون خود را بپردازند؛ بنابراین دولت اقدام به چاپ پول می‌کند اما از طرف دیگر، سفته‌بازان را به‌خاطر تورم ایجاد شده مورد سرزنش قرار می‌دهد.هم اکنون قیمت دلار آمریکا در بازار سیاه ونزوئلا حدود ۹۰۰ برابر نرخ رسمی است. بر اساس آمار، درآمد سرانه ونزوئلا به سطح دهه ۱۹۵۰ میلادی بازگشته است. از طرف دیگر، کنترل قیمت‌ها و سلب مالکیت شرکت‌های خصوصی، منجر به کمبود مواد غذایی و دارو شده است. سال گذشته در شرایطی که بیمارستان‌ها فاقد ملزومات بودند، نرخ مرگ‌ومیر مادران هنگام زایمان ۶۶ درصد افزایش یافت.