تقویت این ارز که رقیب جدی طلا نیز به‌شمار می‌رود، هزینه خریداری فلز گرانبها را برای سرمایه‌گذاران خارجی (به‌دلیل تفاوت ارزش واحد پول ملی آنها) بیشتر می‌کند؛ چراکه قیمت اونس طلا بر حسب دلار آمریکا تعیین می‌شود. در چنین حالتی حجم تقاضا برای خریداری طلا در سایر نقاط جهان کاهش خواهد یافت و چشم‌انداز مثبت دلار نیز این شرایط را تشدید می‌کند تا در نهایت افت تقاضا به افت قیمت منتهی شود. فدرال رزرو، علاوه‌بر ثبت نرخ بهره ۵/ ۲ درصدی، سیگنالی با محتوای یک نوبت رشد دیگر تا پایان سال جاری میلادی و ۳ نوبت برای سال آتی را به سرمایه‌گذاران مخابره کرد تا شاخص دلار از این حیث در دوره موقتی پتانسیل رشد بهتری نسبت به طلا داشته باشد.

دیدگاه تحلیلگران بازار فلز زرد

نظرسنجی کیتکو از تحلیلگران وال‌استریت و خرده‌فروشان مین‌استریت با ثبت پیش‌بینی این دو گروه از فعالان بازار طلا منتشر شد. کارشناسان و سرمایه‌گذاران با توجه به آرای متفاوتی که برای قیمت اونس در هفته جاری در نظر گرفته‌اند، برخلاف چند هفته گذشته نظر واحدی نداشتند. تحلیلگران وال‌استریت با تاکیدی که بر شروع دوباره صعود شاخص دلار دارند، فضا را برای رشد بهای فلز زرد مهیا نمی‌دانند و اکثریت به روند نزولی رای دادند. برخلاف وال‌استریتی‌ها، خرده‌فروشان محله مین‌استریت بر جنبه تکنیکال بازار طلا و موقتی بودن تقویت دلار آمریکا نیز تکیه داشتند و برهمین اساس تعداد معامله‌گران خوشبین و بدبین به آینده کوتاه‌مدت فلز گرانبها یکسان ثبت شد.

نظرسنجی منفی برای طلا

در نظرسنجی این هفته کیتکو در نسخه وال‌استریت، ۱۷ کارشناس شرکت کردند. از این میان ۱۰ نفر معادل ۵۹ درصد، پیش‌بینی کاهشی برای قیمت طلا تا پایان هفته جاری بازارهای جهانی به ثبت رساندند. تحلیلگران افزایشی این هفته تنها ۳ نفر معادل ۱۸ درصد از کل را تشکیل داده‌اند. گروه ۴ نفره دیگر نیز (معادل ۲۳ درصد از تحلیلگران) نیز پیش‌بینی کردند قیمت طلا بدون تغییر محسوس ثبت خواهد شد. برخلاف اغلب هفته‌ها، نسخه نظرسنجی وال‌استریت با سبقت تعداد کارشناسان با موضع خنثی نسبت به افزایشی‌ها همراه بود. در نسخه دیگر نظرسنجی ۵۴۹ معامله‌گر خرد شرکت کردند. از میان مین‌استریتی‌ها، ۲۳۱ نفر معادل ۴۲ درصد، قیمت طلا در هفته آتی را دارای روند افزایشی پیش‌بینی کردند.

نکته جالب در این نظرسنجی، برابری تعداد افزایشی‌ها با ۲۳۱ خرده‌فروش دیگر است که اعلام کرده‌اند قیمت طلا در روزهای آینده سیر کاهشی خواهد داشت. گروه سوم با ۸۷ نفر معادل با ۱۶ درصد، قیمت طلا را بدون تغییر قابل توجه نسبت به هفته گذشته پیش‌بینی کردند. قیمت طلا ظرف ماه سپتامبر، با ششمین ماه نزولی متوالی روبه‌رو شد که از ابتدای سال ۱۹۹۷ میلادی بی‌سابقه محسوب می‌شود.

13 (2)