به گزارش «ایبِنا» به نقل از عرب نیوز، موسسه اعتبارسنجی اس‌اند‌پی اعلام کرد که بانک‌های قطری به‌دلیل ریسک وخیم شدن کیفیت دارایی‌های خود به‌عنوان آسیب‌پذیرترین بانک‌های منطقه حوزه خلیج فارس محسوب می‌شوند.

براساس گزارش این موسسه به استثنای بانک ملی قطر، وام‌های اعطا شده از سوی بانک‌های قطر به‌دلیل رویارویی بخش بانکداری این کشور با افزایش فشارهای ناشی از تحریم کشورهای عربی با مشکل روبه‌رو می‌شود و قیمت مسکن و رونق هتل‌های این کشور تنزل پیدا کرده است.

اس‌اند‌پی اعلام کرد که یک رابطه مهم بین هر تنش احتمالی یا کاهش تنش اقدامات تحریمی، بدترشدن یا ثبات کیفیت دارایی بانک‌های قطری وجود دارد. این موسسه اعتبارسنجی در گزارش خود آورده که یکسری ریسک‌ها با عملیات‌های بین‌المللی بانک‌های خلیج فارس به‌ویژه بانک‌هایی که با ترکیه در تعامل هستند، وجود دارد.

شماری از بانک‌های منطقه خلیج فارس که در موسسات ترکیه‌ای سهام دارند به‌دلیل سقوط ارزش لیر و عملکرد ضعیف اقتصادی این کشور با یک چالش جدی روبه‌رو شده‌اند. بر همین اساس شاخص کیفیت دارایی بانک‌های قطری به‌دلیل تحولات منطقه‌ای نسبت به سایر کشورهای عربی، کاهش بیشتری داشته است؛ درحالی‌که فقط تعداد محدودی از بانک‌های عضو کشورهای شورای همکاری خلیج فارس آن هم به‌دلیل توان مالی بالا از این ریسک‌ها در امان مانده‌اند.

البته اس‌اند‌پی پیش‌بینی کرد که مجموع سبد سهام بانک‌های عضو کشورهای همکاری خلیج فارس در سال ۲۰۱۹ میلادی باثبات باقی می‌ماند و احتمالا بانک‌ها به‌دلیل افزایش نرخ بهره همگام با بالا رفتن نرخ بهره از سوی فدرل رزرو با سوددهی پایداری به کار خود ادامه خواهند داد.

بر پایه این گزارش، یکی از دلایل وضعیت رو به رشد بانک‌های حوزه خلیج فارس به روند صعودی قیمت نفت نسبت داده می‌شود.

هم چنین قطر به‌دلیل پخش غیر‌قانونی برنامه‌های یک شبکه ورزشی خود در عربستان و نقض حقوق معنوی از ریاض در سازمان تجارت جهانی شکایت کرد.

قطر به‌دلیل آنچه خود آن را نقض حقوق معنوی از سوی عربستان سعودی می‌خواند از ریاض نزد سازمان تجارت جهانی طرح شکایت کرد.

بر همین اساس شبکه ورزشی BeIN قطر که برنامه‌های مرتبط با این شبکه را در قطر پوشش می‌دهد اعلام کرد عربستان سعودی به‌صورت غیر‌قانونی اقدام به پوشش بازی‌های افتتاحیه لیگ برتر انگلیس و فرانسه در سراسر این کشور کرده است.

بر پایه این گزارش، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، مصر و بحرین در ژوئن سال ۲۰۱۷ میلادی به‌دلیل مسائل سیاسی روابط دیپلماتیک خود با قطر را قطع کردند؛ ضمن اینکه مرزهای زمینی، دریایی و هوایی خود را با دوحه بستند.