انتقاد مجدد ترامپ از پاول: مخالفت رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده با روند انقباض پولی به علت مغایرت اثرگذاری این مولفه با بسته‌های محرکی است که با قانون کاهش نرخ مالیات‌ها، افزایش سقف هزینه‌کرد دولت فدرال و افزایش کسری بودجه از سوی کاخ سفید حمایت شده‌اند. برنامه‌های ترامپ برای تقویت موتور اقتصادی آمریکا با رشد نرخ بهره محدودتر خواهند شد. در این میان قانون تخفیف مالیاتی برای شرکت‌ها بیش از سایر موارد برای ترامپ اهمیت دارد. نتیجه تصویب طرح جنجالی کاهش مالیات‌ها‌ منجر به رشد قابل‌توجه و رکوردشکنی‌های متوالی وال‌استریت شد و نرخ رشد اقتصادی آمریکا را نیز تحت‌تاثیر مثبت قرار داد و از همین رو سیاست‌های محدودکننده با اهداف اقتصادی واشنگتن همخوانی ندارد.

پیام بازار مالی: یکی از معیارهای مورد علاقه سرمایه‌گذاران و کارشناسان اقتصادی در سال ۲۰۱۸ میلادی، منحنی بازدهی اوراق بوده است. این منحنی با توجه به نرخ بازدهی اوراق خزانه آمریکا در سررسیدهای مختلف (از یک‌ماهه تا ۳۰ساله) ترسیم می‌شود. شرایط نرمال با افزایش بازدهی به‌نسبت افزایش زمان سررسید شکل می‌گیرد. هرچه فاصله بازدهی اوراق بلندمدت و کوتاه‌مدت کمتر شود، قدرت پیام مبنی بر کاهش خوشبینی نسبت به آینده اقتصاد ایالات‌متحده بیشتر خواهد شد. در حال حاضر فاصله نرخ سود اوراق ۱۰ساله و ۲ساله به کمترین میزان ظرف یک‌دهه اخیر رسیده و منجر به بروز نگرانی‌هایی در سطح بازارهای آمریکا شده است. پاول در بیانیه هفته گذشته خود برای نخستین بار به این نگرانی فراگیر واکنش نشان داد: «در هفته‌های اخیر با یک دغدغه روبه رشد مواجه هستیم: چنانچه منحنی بازدهی اوراق معکوس شود با رکود مواجه خواهیم شد؟ نشانه‌ای از اینکه کاهش فاصله بازدهی، احتمال بروز رکود در یک یا دو سال آینده را افزایش داده وجود ندارد.» بررسی پیام واقعی این معیار نشانگر وجود ریسک کاهش رونق اقتصادی است؛ اما سیگنال منحنی در خصوص بروز دوره رکود تا سال ۲۰۲۰ میلادی قدرت کافی را ندارد. خرید اوراق خزانه با سررسید یک‌ساله به معنای خوشبینی میان‌مدت نسبت به اقتصاد آمریکا است؛ البته چنانچه بازدهی به‌اندازه لازم جذاب باشد. خرید نسخه ۱۰ساله نشانگر چشم‌انداز مثبت در بلندمدت به اقتصاد ایالات‌متحده است. زمانی‌که بازدهی اوراق کوتاه‌مدت به بلند‌مدت نزدیک شود تا حدی که تفاوت بازدهی به صفر میل کند؛ چشم‌انداز آتی در حال ارسال سیگنال منفی است. در صورتی سبقت نرخ سود کوتاه‌مدت از نسخه بلندمدت؛ منحنی به وضعیت قرمز یا ‌حالت معکوس در می‌آید. این خطر با اینکه در موارد زیادی با رکود همراه شده؛ اما پیش‌بینی قطعی رکود با تکیه بر آن قابل‌استناد نیست. درواقع آنچه به‌درستی می‌توان از منحنی معکوس برداشت کرد کندی رشد اقتصادی خواهد بود.

سیگنال بازار کار: پاول در سخنرانی سه‌شنبه‌شب خود در خصوص سیاست پولی که فدرال رزرو برای شرایط کنونی آمریکا در نظر گرفته از عملکرد این نهاد پولی دفاع کرد. پاول در مهم‌ترین بخش بیانیه‌اش به تشریح رابطه موجود میان مولفه‌های بازار کار پرداخت. برخی از رشد [با تاخیر چندماهه] نرخ دستمزد نیروی کار به‌عنوان نشانه منفی یاد می‌کنند؛ اما پاول با اشاره به وضعیت مشابهی که در دهه ۱۹۹۰ میلادی رخ داده بود به این نگرانی پاسخ داد. رشد دستمزدها الزاما به معنای افزایش نرخ تورم در ماه‌های بعد نیست و تعبیری مبنی بر برافروختگی بازار کار به‌دلیل رشد دستمزدها ماهیت قابل‌استنادی ندارد. پاول روابط موجود در روابط میان نرخ‌های مربوط به رشد دستمزدها تورم و بهره‌وری را برخلاف جهت سیاست انقباضی فدرال رزرو عنوان نکرد و رشد نرخ بهره را در تناقض با شرایط بازار کار ندانست.