به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن، هیبنا، با گذشت بیش از هفت ماه از عرضه اوراق جدید تسهیلات مسکن توسط یکی از بانک‌های دولتی برای اختصاص حق تقدم استفاده از تسهیلات خرید مسکن، هنوز رقابت چندانی در این حوزه و در شبکه بانکی شکل نگرفته است. این وضعیت البته غیرطبیعی نیست و همان‌طور که انتظار می‌رود، بازار اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات بانک مسکن موسوم به «تسه» با توجه به قدمت بیش از یک دهه‌ رونق بیشتری دارد و برای شناخته شدن بازار اوراق یک بانک دولتی که با نماد «تملی» در فرابورس قابل‌عرضه و فروش است، زمان بیشتری لازم است؛ ضمن اینکه در حال حاضر ۲۴ نماد اوراق بانک مسکن که طی ۲۴ ماه گذشته به واجدان شرایط اختصاص یافته و توسط آنها برای فروش عرضه شده است، در فرابورس قابل‌مبادله است، اما در مورد اوراق تملی تعداد نمادهای عرضه شده هنوز دو رقمی نشده است. فراوانی اوراق تسهیلات بانک مسکن به شکل خودکار بر جذب تعداد بیشتری از متقاضیان استفاده از تسهیلات خرید مسکن اثر مستقیم دارد و این بخش از بازار تبادل امتیاز تسهیلات خرید مسکن را گرم‌تر از بخش دیگر بازار کرده است.

کارشناسان علل مختلفی برای ریزش قیمت اوراق مسکن در بازار رسمی فرابورس مطرح می‌کنند که مهم‌ترین آن کاهش قدرت خرید متقاضیان مسکن تحت‌تاثیر جهش قیمت مسکن در چند ماه اخیر است. در عین حال عامل دیگری که می‌تواند در کاهش قیمت اوراق اثرگذار تلقی شود، ورود یک بانک دیگر به جز بانک مسکن به بازار تسهیلات از محل اوراق برای اولین بار در کشور و به‌دنبال آن شکل‌گیری بازار اوراق تملی به‌عنوان رقیب اوراق تسه در بازار فرابورس است. هر چند همان‌گونه که اشاره شد با توجه به قدمت اندک عرضه اوراق تملی، این رقابت هنوز چندان جدی نیست، اما طبعا در میان‌مدت این نماد اثر بیشتری بر حجم کل عرضه اوراق خواهد گذاشت و متقاضیان استفاده از تسهیلات بدون سپرده خرید مسکن در شبکه بانکی قدرت انتخاب بیشتری نسبت به گذشته درباره بانک تسهیلات‌دهنده خواهند داشت.

همچنین پایگاه خبری بانک مسکن در خبر دیگری به نقل از سخنگوی کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: امیدواریم با سیاست‌های دولت از جمله تعدیل نرخ ارز، بازار مسکن نیز به زودی تعدیل شود.

رحیم زارع با اشاره به ادامه روند کاهشی نرخ ارز در روزهای آینده گفت: با توجه به سیاست‌هایی که بانک مرکزی در پیش گرفته است چشم‌انداز مثبتی از وضعیت بازار ارز پیش روی اقتصاد ایران قرار دارد. وی با بیان اینکه قطعا نرخ ارز در روزهای آینده نیز کاهش می‌یابد، درخصوص تاثیر روانی این روند کاهشی بر قیمت مسکن گفت: با شروع روند صعودی قیمت دلار، بازارهای مختلف مانند طلا، مسکن و خودرو تحت‌تاثیر این بازار رشد کردند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: با توجه به اینکه نیاز خانوار به مسکن با سایر کالاها قابل‌مقایسه نیست و مسکن سهم قابل‌توجهی از سبد خانوار را به خود اختصاص می‌دهد؛ بنابراین باید برنامه جامعی برای تعدیل قیمت این کالا صورت گیرد.