تغییر جهت سرمایه‌گذاران

تغییر رویکرد سرمایه‌گذاران فعال در بازارهای سهام آسیایی پس از چند هفته منجر به پایان وضعیت فروش شد. نگرانی‌های مربوط به تنش‌های تجاری و افت چشم‌انداز رشد اقتصادی چین با واکنش منفی سرمایه‌گذاران مواجه شد. از همین رو، بازار سهام شانگهای بدترین ماه خود از سال ۲۰۱۶ میلادی را سپری کرد. بازار سهام چین از نظر عملکرد در سال جاری میلادی نیز در قعر بورس‌های بزرگ دنیا قرار دارد. بازار سهام چین پس از فتح قله ژانویه تا پایان هفته گذشته بالغ‌بر ۲۵ درصد افت کرده است. مقامات اقتصادی چین در واکنش به روند ادامه‌دار نزول ارزش سهام شرکت‌های بزرگ این کشور تلاش خود برای توقف افت بازار را آغاز کردند.

تقویت شاخص دلار

تداوم روند تدریجی افزایش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو آمریکا، شاخص دلار را موقتا صعودی کرد. گمانه‌زنی‌ درخصوص انقباض پولی در آمریکا با توجه به پیش‌بینی تحلیلگران اقتصادی موسسه گلدمن‌ساکس اهمیت ویژه‌ای برای سرمایه‌گذاران خواهد داشت. کارشناسان این موسسه معتقد هستند که فدرال رزرو آمریکا تا پایان ۲۰۱۹ میلادی در ۵ نوبت نرخ بهره را افزایش می‌دهد. فدرال رزرو آمریکا از ابتدای سال ۲۰۱۸ میلادی تاکنون ۳ بار نرخ بهره را افزایش داده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال یک بار دیگر نرخ بهره را افزایش دهد. هرچند بسیاری از تحلیلگران اقتصادی به ۳ نوبت افزایش نرخ بهره در سال ۲۰۱۹ میلادی اشاره می‌کنند؛ اما تحلیلگران گلدمن‌ساکس انقباض بیشتری را مدنظر قرار داده‌اند. آنها روند افزایش نرخ بهره را موجب تقویت بیشتر دلار آمریکا و در نهایت به ضرر قیمت جهانی طلا مطرح می‌کنند. با این حال، آینده نرخ بهره بیشترین وابستگی را به سطح نرخ تورم نشان خواهد داد. برخلاف پیش‌بینی گلدمن‌ساکس، شورای جهانی طلا در تحلیل جدید خود از روند آتی قیمت فلز زرد به غلبه اونس بر دلار اشاره کرده است. پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول و برخی از نظرسنجی‌های انجام شده درخصوص کاهش رشد اقتصادی جهان محور پیش‌بینی‌های افزایشی طلا هستند. مواردی که در این دسته از گزارش‌ها به‌عنوان موانع بهبود رونق اقتصادی پیش‌بینی شده‌اند، موجب افزایش سهم طلا در سبد سرمایه‌گذاری خواهند شد. استقبال از فلز گرانبها نیز در نهایت منجر به رشد قیمت آن در بازارهای جهانی می‌شود. طلا یکی از گزینه‌های سرمایه‌گذاری در شرایط تشدید ریسک‌های اقتصادی است.

دورنمای کاهشی در نظرسنجی رویترز

بیش از ۵۰۰ اقتصاددان در نظرسنجی رویترز شرکت کردند و اکثریتی با رویکرد کاهشی برای رشد اقتصادی جهان تشکیل دادند. عواملی مانند جنگ تجاری، دورنمای رشد اقتصادی جهان در سال ۲۰۱۹ را تضعیف کرده‌اند. دورنمای رشد اقتصادی جهان در سال ۲۰۱۹ میلادی از دیدگاه اقتصاددانان، جنگ تجاری آمریکا و چین را عامل وقوع رکود اقتصادی آتی معرفی می‌کند. دورنمای اقتصاد جهان در ابتدای سال ۲۰۱۸ شرایط بهتری داشت؛ اما نظرسنجی اخیر رویترز از تغییر رویکرد بیش از ۵۰۰ اقتصاددان در ماه جاری میلادی حکایت دارد. بیش از۷۰ درصد از ۴۴ اقتصاد دنیا به سقف توان رشد خود رسیده‌اند که با تشدید تنش‌های تجاری به‌زودی واردکانال کاهشی خواهند شد. صندوق بین‌المللی پول نیز در گزارش چشم‌انداز اقتصادی جهان رشد اقتصادی سال آینده را کمتر از ۷/ ۳ درصد پیش‌بینی کرده بود؛ در حالی که این رقم در گزارش ماه جولای ۹/ ۳ درصد اعلام شده بود. صندوق، رشد اقتصادی آمریکا برای سال ۲۰۱۸ میلادی را ۸/ ۲ درصد و این نرخ را برای سال آینده ۵/ ۲ درصد پیش‌بینی کرده است. با توجه به تاکید کارشناسان بر تاثیر تشدید تنش‌های تجاری بین آمریکا و چین، این عامل می‌تواند در بلندمدت موجب افت یک درصدی رشد اقتصادی آمریکا و افت ۵/ ۰ درصدی رشد اقتصادی جهان شود. افت رونق اقتصادی همزمان در چین نیز توجه سرمایه‌گذاران به افت چشم‌انداز اقتصاد بین‌الملل را افزایش داده است.