غلامرضا سلیمانی امیری اعلام کرد: پس از تغییرات نرخ ارز، دلار ۴۲۰۰ تومانی برای شرکت‌های بیمه‌ای درخواست کردیم اما با پرداخت ارز نیمایی موافقت شد که هرچند بهتر از ارز آزاد است اما باتوجه به اینکه خسارات هزینه بالایی به شرکت‌های بیمه تحمیل می‌کند باید نرخ بیمه‌ها تعدیل شود. اما با توجه به اینکه هنوز برای امسال نتوانستیم قضیه تعدیل نرخ‌های بیمه را حل کنیم، از سال ۹۸ آن را اجرایی خواهیم کرد که امیدواریم تا آن زمان خسارت ارزی چندانی ایجاد نشود.

به گزارش «ایسنا» رئیس بیمه مرکزی در نشست خبری که در حاشیه نمایشگاه بورس، بانک و بیمه برگزار شد، اظهار کرد: اعلام کردیم که آمادگی جذب سرمایه‌گذارانی که حاضرند در ایران شرکت بیمه تشکیل دهند را داریم. منظور از این شرکت‌ها طبیعتا سرمایه‌گذاران خارجی است. مایل هستیم با شرکت‌های بیمه خارجی چه در بخش بیمه‌های مستقیم و چه در بخش اتکایی همکاری داشته باشیم.

وی درباره عملکرد بیمه مرکزی در مقابل شرکت‌های بیمه گفت: بیمه مرکزی شرکت‌های بیمه را حمایت می‌کند و بر عملکردشان هم نظارت دارد. این طور نیست که فقط دید نظارتی و تنبیهی وجود داشته باشد.

سلیمانی در پاسخ به سوالی درباره عملکرد سندیکای بیمه‌گران و شرکتی که اعلام کرده می‌خواهد از عضویت در سندیکا بیرون آید، گفت: خیلی از مسائل صنعت را بیمه می‌تواند بر دوش بگیرد؛ در صنعت بیمه هم سندیکایی که تشکیل شده جزو سندیکاهای خوب است.

 در این بین طبیعی است بعضی وقت‌ها بعضی از اعضای سندیکاها نظر موافق یا مخالفی داشته باشند.

رئیس کل بیمه مرکزی در پاسخ به سوالی مبنی بر راه‌اندازی هر چه سریع‌تر کمیته ثبات بازارهای مالی گفت: نزدیکی بانک، بیمه و بورس بسیار مهم است. این مساله را با رئیس کل بانک مرکزی و رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار مطرح کردم و هر دو علاقه‌مند بودند. طبیعی است که این موضوع سخت و بیانش راحت است.

وی تاکید کرد: در این مورد، نیاز به قانون حتی در سطح مجلس است. با اصل کمیته موافقت شده اما باید کارهای کارشناسی انجام شود و این کمیته ابزارهای مورد نیاز برای ثبات مالی را مهیا کند.

سلیمانی در بخشی دیگر از صحبت‌هایش گفت: بعد از تغییرات نرخ ارز تقریبا هر خسارتی که قرار باشد در بخش‌های پوشش بیمه‌ای که مبتنی بر پرداخت ارزی است، انجام شود، با نرخ سامانه نیما صورت می‌گیرد. به عبارتی ما تغییر پایه‌ای در پرداخت ارز داریم و باید ریالی که داریم را تبدیل به یورو کنیم که این مساله مشکل‌ساز شده است و زمانی که تبدیل ریال به ارز صورت می‌گیرد، به نوعی هزینه سنگینی به شرکت‌های بیمه تحمیل می‌شود.

رئیس کل بیمه مرکزی افزود: پیش از این صحبت از آن بود که در زمان تبدیل ریال به ارز، محاسبه به نرخ بازار آزاد صورت گیرد که این قطعا برای بیمه‌ها مشکل‌ساز شده بود.

اما اکنون با همکاری بانک مرکزی، نرخ ارز در محاسبات بیمه‌ای، از ارز آزاد به نرخ سامانه نیما تبدیل شده که این خود یک مرحله پیشرفت است.

 از سوی دیگر، اگر خسارتی هم ایجاد شود هزینه بالایی را برای شرکت‌های بیمه دارد و این حرف درستی است که تعدیل در نرخ بیمه‌ها باید صورت گیرد؛ بنابراین تلاش بر این است که بتوانیم برای سال ۹۷ اگر خسارتی رخ دهد، محاسبات با ارز نیمایی باشد؛ پس تعدیلی را هم در نرخ‌های بیمه انجام خواهیم داد.

سلیمانی گفت: با توجه به اینکه اکنون ماه هشتم سال فرا رسیده است، اگر نتوانستیم قضیه تعدیل نرخ‌های بیمه را حل کنیم، از سال ۹۸ آن را اجرایی خواهیم کرد و امیدواریم خسارت ارزی آنچنانی ایجاد نشود.

وی تصریح کرد: اثر این تغییرات نرخ ارز را در صنعت بیمه مشاهده خواهیم کرد؛ این در حالی است که هنوز این موضوع در دستور کار شورای عالی بیمه قرار نگرفته است.

سلیمانی تاکید کرد: وقتی یک پوشش بیمه‌ای ارزی انجام می‌دهیم، پرداخت آن نیز ارزی است، به همین دلیل پرداخت ارز در مقابل خسارت، به این برمی‌گردد که ما چه نرخی را به‌عنوان پوشش بیمه‌ای، مدنظر محاسبات قرار می‌دهیم. این باید عددی باشد که در زمان جبران خسارت، ریسک را کاهش دهد. به همین دلیل تغییری باید در نرخ بیمه انجام شود.

وی گفت: ما دنبال این بودیم که ارز ۴۲۰۰ تومانی بگیریم ولی این اتفاق نیفتاد و معمولا پرداخت خسارت از حساب ارزی شرکت‌های بیمه انجام می‌شد، به این معنا که اگر پوشش ارزی برای برخی پتروشیمی‌ها، پالایشگاه‌ها و کشتی‌ها و هواپیماها باشد، از محل ارز شرکت‌های بیمه پرداخت صورت می‌گیرد.

رئیس کل بیمه مرکزی با بیان اینکه امیدوارم قبل از سال ۹۷ بتوانیم اوراق بهادار ارزی بیمه‌ای را منتشر کنیم، گفت: نامه‌ای از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار دریافت کرده‌ایم و ارکان لازم را نیز معرفی خواهیم کرد.

  انتشار ۱۰ هزار میلیارد اوراق بدهی بیمه

غلامرضا سلیمانی امیری رئیس کل بیمه مرکزی در مراسم دیگری با بیان اینکه باید بتوانیم ریسک صنعت بیمه را به کمک بازار سرمایه متعادل کنیم، اظهار کرد: به‌زودی ۱۰هزار میلیارد تومان اوراق بدهی بیمه منتشر می‌شود.

وی در ادامه افزود: در صنعت بیمه به کمیته ثبات مالی نیاز داریم تا بتوانیم حداقل تعادل لازم را برای شرکای بیمه‌ای شکل دهیم.

سلیمانی در ادامه گفت: شرکت‌های بیمه نباید تمرکز فعالیت‌های خود را نسبت به فعال‌سازی بیمه‌های اجباری هدایت کنند بلکه باید هدف اصلی شرکت‌های بیمه افزایش ضریب نفوذ با بیمه‌های اختیاری باشد.

وی همچنین با بیان اینکه ارزش بیمه‌های اختیاری در ۶ ماه ابتدایی سال ۹۷ از ۹ درصد به ۱۵ درصد رسیده است اظهار کرد: سرمایه‌گذاری در صنعت بیمه ایران نسبت به سال‌های گذشته رشد خوبی داشته اما باید بیشتر شود و آمارها نشان می‌دهد که در ایران بیمه‌های زندگی ۱۶ درصد و در جهان ۵۵ درصد مورد استقبال مردم قرار گرفته است.

سلیمانی ضمن بیان اینکه از اوراق بهادار بیمه‌ای و زنجیره بلاک چین باید در توسعه صنعت بیمه استفاده کرد از عرضه ۱۰ هزار میلیارد تومان اوراق بهادار بیمه‌ای در بازار سهام خبر داد.

وی افزود: بازنگری و اصلاح فعالیت‌های سرمایه‌گذاری در سه بازار (بورس، بانک و بیمه) باید در دستور کار قرار گیرد تا با حذف قوانین زائد شاهد تسهیل و گشایش‌های تازه تری در این سه بازار باشیم.

رئیس کل بیمه مرکزی گفت: در بخش قراردادهای هوشمند می‌توانیم از فناوری بلاک‌چین استفاده کنیم و در همین زمینه تدوین مقررات در زمینه فعالیت استارت‌آپ‌ها از مهم‌ترین برنامه‌هایی است که به‌زودی در صنعت بیمه اجرایی می‌شود.