محمد قاسمی افزود: همه این امور به این شرط است که دولت اسیر عوام‌گرایی نشود. به نظر می‌رسد ترازهای اصلی مثل تراز پرداخت‌ها که پشتوانه‌اش ذخایر ارزی خارجی است و تراز بودجه در موقعیت شکننده‌ای نیستند و حتی در چند روز اخیر مقامات آمریکایی هم تحلیل‌هایشان درخصوص وضعیت ایران نسبت به قبل با احتیاط‌تر شده است.  وی ادامه داد: باید با مردم گفت‌وگوی صادقانه انجام داد چون تمام آن چیزی که در نهایت آمریکا به آن چشم دوخته ایجاد نارضایتی و آشوب داخلی است که اگر دولت بتواند آن را مدیریت کند به لحاظ اقتصادی کشور به هیچ‌وجه در وضعیت شکننده‌ای نیست.  معاون مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت: تجربه نشان داده ما همیشه در زمان بحران‌ها عاقلانه‌تر از زمان بدون بحران حرکت می‌کنیم و بر این اساس امیدواریم در این دوره نیز چنین تجربه‌ای نصیبمان شود.

وی افزود: هم اینک مشکلات پنج دهه تصمیم‌گیری در کشور آشکار شده و فقط به دو رئیس‌جمهوری اخیر مرتبط نیست؛ یعنی ما در این پنج دهه عادت کرده بودیم پول نفت بیاید و آن را توزیع کنیم اما اکنون این جشن نفتی تمام شده و باید به ظرفیت‌های کشور بازگردیم.

قاسمی ادامه داد: با این دید اگر نگاه کنیم هدف این است که ظرف یکی، دو ماه آینده یک برنامه فعالانه دو ساله برای کشور نوشته شود.

وی گفت: مساله کشور را نباید به یک بحران ارزی تقلیل داد؛ یعنی بحث تحریم‌ها خیلی فراتر از بحران ارزی است و اتفاقا اگر خوب از این فرصت استفاده شود می‌توان از آن برای بازسازی نظری اقتصادی ایران استفاده کرد.

معاون مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی افزود: رشد اقتصادی ایران تاکنون رشد محدود وابسته به نفت غیراشتغال‌زای پرنوسان با میانگین ۴ درصد در ۵۰ سال گذشته بوده است. واقعا توان رشد کشور ۴ درصد نیست و اگر وزارت صنعت، معدن و تجارت به جای اینکه وزارت توزیع رانت صادرات و واردات باشد، وزارت تدوین‌کننده راهبرد توسعه صنعتی کشور می‌بود به‌طور حتم می‌توانستیم این رشد را بدون دردسر به دست آوریم چون رشد ۴ درصد با این موقعیت کشور عدد قابل توجهی نیست.