به گزارش «ایبِنا» فرهاد دژپسند پس از حضور در وزارت امور اقتصادی و دارایی و دیدار با معاونان و مدیران این وزارتخانه گفت: در حال حاضر هم نیاز داریم عرضه و ظرفیت‌های شغلی افزایش یابد و هم جریان نقدینگی از تقاضا به سرمایه‌گذاری و تولید هدایت شود. وی اضافه کرد: اگرچه یکی از اولویت‌های من استفاده از منابع داخلی و افزایش بهره‌وری است، اما برای جهش اقتصادی به طور قطع و یقین به استفاده از منابع خارجی و سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی نیاز داریم.

دژپسند گفت: قسمت اول بسته‌ای که بنده ارائه کردم اصلاح نظام بانکی به ویژه بانک‌های دولتی است که رئیس مجمع آن وزیر امور اقتصادی و دارایی است و اهرم کردن نقدینگی و دارایی‌های مالی است. ضمن اینکه همچنین در برنامه من تسهیل امور گمرکی و مالیاتی آمده که کمک می‌کند بنگاه‌های موجود بتوانند نرخ بهره‌وری کنونی خود را افزایش دهند؛ البته شتاب‌بخشی به تامین مالی خارجی نیز از دیگر اولویت‌های کاری بنده است. وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: برای آنکه بتوانیم فعالیت‌های وزارت اقتصاد را تسهیل کنیم و سالم‌سازی و فسادزدایی انجام دهیم از آنجا که با روش‌های جزئی و فرعی نمی‌شود آن را انجام داد باید برنامه‌ای جامع طراحی کرد که آن هم الکترونیکی کردن امور در این وزارتخانه است؛ زیرا فساد اگر ریشه بدواند، فضای کسب‌و‌کار را تخریب می‌کند، تخریب فضای کسب‌و‌کار، سرمایه‌گذاری را کند می‌کند و اگر سرمایه‌گذاری کند شود تولید و اشتغال دچار آسیب می‌شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: یکی از اولویت‌های بنده این است که در مجموعه وزارتخانه، برنامه فسادزدایی جدی گرفته شود و حتی روند فسادزدایی را برای کل اقتصاد پیشنهاد دهیم و به پیش ببریم.دژپسند ادامه داد: برنامه بعدی بنده تحقق واقعی سیاست‌های اصل ۴۴ و اجرای کامل قانون اصل ۴۴ است البته به این معنا نیست که نمی‌دانم این قانون از جانب وزارت اقتصاد با همکاری سایرین باید اجرا شود اما می‌خواهم عزم خود را نشان دهم و به طور اساسی، خصوصی‌سازی را از انحصار واگذاری‌ها خارج کنم؛ زیرا ابعاد دیگری را هم باید توجه کرد از جمله بند الف، ج و د سیاست‌های اصل ۴۴ که در قانون آن نهفته است باید جدی گرفته شود. اگر نیاز است باید قانون را اصلاح کنیم اما نباید آن را معطل بگذاریم.

وی با بیان اینکه اولویت بنده شکل‌گیری اقتصاد هوشمند است گفت: مرحله اول برای شکل‌گیری اقتصاد هوشمند، الکترونیکی کردن اقتصاد است که باید در قالب یک نقشه راه آن را به پیش ببریم. دژپسند افزود: اهرم‌سازی دارایی دولت از مواردی است که باید به آن توجه کرد ضمن اینکه ذیل این برنامه، اعطای اختیارات بیشتر به استان‌ها و عملیاتی کردن و منطقه‌ای کردن سرمایه‌گذاری خارجی قرار دارد که باید به آن توجه کنیم. وی درباره اولویت برنامه‌های بانکی خود گفت: برنامه جدید ما این است که تسهیلات‌دهی بانک‌ها را افزایش دهیم و بانک‌ها را از بنگاهداری دور کنیم. وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی گفت: بنا داریم شورای گفت‌وگو را به روند موثرسازی وارد کنیم ضمن اینکه سعی می‌کنیم جلسات را منظم برگزار کنیم اگر مصوبات نیاز دارد در دولت یا مجلس پیگیری کنیم. دژپسند درباره ایده هسته‌های اندیشه‌ورزی افزود: هسته‌های اندیشه‌ورزی وسیع‌تر از ارتباط با بخش خصوصی است. شرایط اقتصادی در کشور به‌گونه‌ای است که باید از همه امکانات کشور استفاده کنیم؛ بنابراین این هسته چهار ضلع دولت، مجلس، بخش خصوصی و دانشگاهیان دارد که این مجموعه‌ها باید بتوانند در تعامل با هم در فرآیند سیاست‌سازی و تدوین پیش‌نویس، لوایح، مقررات و مصوبه‌های دولت همکاری داشته باشند تا بتوانیم از این سرمایه برای آرام کردن فضای اقتصادی کشور استفاده کنیم.