آینده طلا تحت‌تاثیر نرخ بهره آمریکا

چنانچه فدرال رزرو آمریکا به روند تدریجی رشد نرخ بهره ادامه دهد دو سناریو برای آینده طلا قابل تصور است. براساس سناریوی کاهشی، تاثیر همیشگی رشد نرخ بهره یعنی تقویت شاخص دلار منجر به فشار بر طلا خواهد شد. استدلالی که در سناریوی افزایشی وجود دارد، شرایط بازارهای جهانی را پیچیده‌تر از روال معمول ارزیابی می‌کند. از همین رو، افزایش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو می‌تواند فشار وارد بر بازارهای سهام آمریکا را بیشتر کند. در این حالت، تقاضای سرمایه‌گذاری در بازار ذخایر امن به‌ویژه طلا تقویت خواهد شد و به تبع آن بهای اونس نیز افزایش خواهد یافت. سناریوی دوم ظرف دو هفته اخیر به تحقق پیوسته است و طلا را تا سطح ۱۲۴۳ دلاری بالا برده بود. طلا در شرایط کنونی گزینه مطلوب سرمایه‌گذاری در راستای حفظ ارزش دارایی‌ها در برابر نوسانات شدید بازارهای بین‌المللی تبدیل شده است. شاهد جدیدی که می‌توان برای رصد ریسک‌گریزی در فضای بازارها از آن استفاده کرد، روند بازار ارزهای دیجیتالی مانند بیت‌کوین است. رشد ظرفیت این بازار نشانگر تلاش سرمایه‌گذاران برای پیدا کردن بازار جایگزین است و بروز این رفتار به معنای افزایش احتمالی تقاضای فلز گرانبها خواهد بود.

تداوم پیش‌بینی‌های افزایشی برای اونس

شرکت‌کنندگان در نظرسنجی این هفته کیتکو پیش‌بینی کرده‌اند که روند صعودی قیمت جهانی طلا ادامه خواهد یافت. قیمت طلا ظرف هفته گذشته برای چهارمین دوره کوتاه‌مدت متوالی با افزایش روبه‌رو شد. کاهش شاخص سهام در بازارهای بین‌المللی، نگرانی‌های سیاسی و اقتصادی تاثیر زیادی بر افزایش قیمت طلا داشت؛ چراکه گرایش سرمایه‌گذاران به ریسک‌گریزی با پناه به ذخایر امن رشد کرده بود.

نتیجه نظرسنجی در نسخه وال‌استریت با شرکت ۱۸ تحلیلگر باسابقه با پیش‌بینی افزایشی همراه شد. از میان کارشناسان، ۱۲ نفر معادل ۶۷ درصد از کل، پیش‌بینی کردند قیمت طلا در روزهای آینده افزایشی خواهد بود. یک نفر که تنها ۶ درصد از سهم نظرسنجی را شامل می‌شد، قیمت اونس را با کاهش روبه‌رو دانست و ۵ تحلیلگر دیگر، معادل ۲۷ درصد از شرکت‌کنندگان اعلام کردند فلز زرد در کوتاه‌مدت بدون تغییر خواهد بود.

در نسخه مین‌استریت نظرسنجی نیز ۴۴۴ خرده‌فروش شرکت کردند که همسو با وال‌استریتی‌ها به افزایش قیمت در هفته جاری را دادند. از میان این جمعیت، ۲۹۱ نفر، معادل ۶۶ درصد به افزایش قیمت اونس در کوتاه‌مدت گرایش داشتند. برخلاف این دسته نیز، ۱۰۶ معامله‌گر، معادل ۲۴ درصد خرده‌فروشان پیش‌بینی کاهشی برای روند قیمت طلا ثبت کرده‌اند. نزدیک به ۱۰ درصد از شرکت‌کنندگان در این نسخه از نظرسنجی که ۴۴ معامله‌گر بودند رویه قیمتی را ظرف روزهای آتی بدون تغییر محسوس پیش‌بینی کردند.

13 (3)