وی افزود: پکن سلامت و توسعه باثبات روابط چین-ایالات‌متحده را ارتقا خواهد داد. چین و ایالات‌متحده در حال حاضر درگیر جنگ تجاری هستند که  به‌دنبال اعلام ترامپ در ماه ژوئن برای وضع تعرفه اضافی به ارزش ۵۰ میلیارد دلار روی کالاهای چینی ایجاد شد. ترامپ با این تعرفه‌ها قصد داشت کسری تراز تجاری خود با چین را جبران کند. از آن زمان به بعد، ۲ کشور چندین بار به‌دنبال اقدامات تلافی‌جویانه تعرفه‌های چند میلیارد دلاری را روی کالاهای یکدیگر اعمال کرده‌اند. البته در روز جمعه، رئیس‌جمهور آمریکا گفت: مذاکرات تجاری میان ایالات‌متحده و چین به خوبی پیش می‌رود و ۲ طرف در حال نزدیک شدن به یک توافق هستند. ترامپ به خبرنگاران گفت: صحبت‌های بسیار خوبی را با چین داشته‌ایم. خیلی نزدیک به ایجاد یک توافق شده‌ایم. آنها خواهان توافق هستند. پیشرفت‌های زیادی انجام گرفته و طرف چینی می‌داند که اگر توافقی صورت نگیرد، ما کار خود را به خوبی انجام می‌دهیم. بر همین اساس، ترامپ تاکید کرد که این موضوع را با رئیس‌جمهور «شی جین پینگ» در نشست گروه جی ۲۰ در آرژانتین در اواخر ماه جاری میلادی مورد بحث و گفت‌وگو قرار خواهد داد.   احتمال توافق تجاری پکن-واشنگتن باعث شد که بورس چین به‌طور میانگین بیش از ۳ درصد افزایش پیدا کند. به گزارش اسپوتنیک، به‌دنبال اظهارات دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا مبنی‌بر نزدیک شدن پکن-واشنگتن برای رسیدن به یک توافق در حوزه مسائل تجاری، بورس چین به این خبر واکنش نشان داد و روند صعودی به خود گرفت.

در همین حال شاخص CSI۳۰۰  چین که نشان‌دهنده قیمت بازار شرکت‌های دارای سهام گران‌قیمت است، ۵۶/ ۳ درصد افزایش پیدا کرد؛ ضمن اینکه شاخص SSE کمپوزیت هم ۷/ ۲ درصد جهش زد. این در حالی است که از ماه آوریل به بعد یعنی همزمان با شروع جنگ تعرفه‌ای میان آمریکا و چین، شاخص CSI۳۰۰ و SSE کمپوزیت روند نزولی به خود گرفته بود.

بر پایه این گزارش، «ژی جین پینگ» رئیس‌جمهور چین در یکم ماه جاری میلادی اعلام کرد که دولت این کشور اقداماتی را در جهت حمایت از کسب و کار خصوصی در چین اتخاذ می‌کند که شامل کاهش قابل‌توجه مالیات و صندوق کمک مالی دولت است.

برخی معتقدند با سرد شدن و وخامت روابط تجاری چین با آمریکا، چینی‌ها در جست‌وجوی یافتن شرکای دیگر هم بوده‌اند تا نه‌تنها کالاهای خود را به بازار آنها صادر کنند؛ بلکه از توانمندی نظامی آنها در راستای تقویت بنیه نظامی خود استفاده کنند. روسیه یکی از این شرکا است که چینی‌ها روی آن حساب باز کرده‌اند. به این دلیل بود که چین دست به خریدهای نظامی از روسیه زد. افزایش هزینه صادرات محصولات چینی می‌تواند بسیاری از تولیدکنندگان این کشور را با توجه به‌بزرگی بازار آمریکا دچار زیان کند. زیانی که ترامپ امیدوار است فشار آن دولت چین را به مصالحه با آمریکا وادار کند.

اما گروهی از کارشناسان معتقدند واردات گسترده آمریکا از چین موجب کاهش هزینه زندگی بسیاری از آمریکایی‌ها شده است. براساس اطلاعات موجود تجارت آمریکا با چین موجب شده هزینه سالانه هر خانوار آمریکایی به‌طور متوسط ۸۵۰ دلار در سال پایین بیاید. این امر به شهروندان این کشور کمک کرده تا امکان خرید محصولات متنوع‌تر و بیشتری را پیدا کنند.