به گزارش روابط عمومی ایسپا، مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران برای چهارمین سال پیاپی اقدام به اجرای نظرسنجی از زائران و شرکت‎کنندگان در پیاده‌روی اربعین حسینی کرده است. این نظرسنجی از افرادی صورت گرفته است که برای ورود به کشور مرزهای زمینی شلمچه، چزابه و مهران را انتخاب کرده‎اند. نظرسنجی اربعینی ایسپا با حجم نمونه ۱۴۹۱ نفر بین روزهای ۶ تا ۱۱ آبان‌ ۱۳۹۷ با همکاری شعب ایسپا در استان‎های ایلام و خوزستان عملیاتی شده است و نتایج آن به مرور زمان منتشر می‎شود.  در بخشی از نظرسنجی ۶/ ۵۷ درصد پاسخگویان مشکل عمده خویش را گران بودن سفر اعلام کرده‌اند در حالی که این گزینه در سال‎های گذشته درصد بسیار متفاوتی را به خود اختصاص داده بود.

با توجه به تجربیات نظرسنجی ایسپا، میز «مطالعه تجربی پیاده‎روی اربعین» به‌عنوان زیرمجموعه‎ای از گروه مطالعاتی «دین، فرهنگ و اندیشه» ایسپا راه‎اندازی شده است که پیش از این رفتارهای دینی ایرانیان را به‌صورت کلان و نیز در ذیل موضوعاتی چون «پوشش و حجاب»، «روزه‎داری» و «شرکت در عزاداری‎های ماه محرم» بارها مورد سنجش قرار داده است.

نتایج نظرسنجی نشان می‌‌دهد در مجموع زائران از ساماندهی مرزها هنگام خروج و ورود رضایت داشته‌اند به گونه ‌ای که حدود ۶۲ درصد زائران شرکت کننده در نظرسنجی، ساماندهی مرزها هنگام خروج را خوب و خیلی خوب توصیف کرده‌اند و ۲۸ درصد نیز عملکرد مسوولان در این زمینه را متوسط ارزیابی کرده‌اند. همچنین ۶۶ درصد زائران ساماندهی مرزها هنگام ورود به کشور را خوب و خیلی خوب ارزیابی کرده‌اند و حدود ۲۷ درصد ارزیابی متوسطی در این زمینه داشته‌اند.

 ۶۶ درصد عملکرد دولت در دایر کردن ایستگاه‌های صلواتی دولتی را خوب و خیلی خوب ارزیابی کرده‌اند و ۵۴ درصد خدمات درمانی اورژانس و هلال احمر را خوب و خیلی خوب ارزیابی کرده‌اند و ۳۱ درصد در این زمینه ارزیابی متوسط داشته‌اند.  اما یکی از خدماتی که امسال به زائران اربعین از سوی دولت ارائه شد پرداخت ارز (دینار) مسافرتی بود. ثبت‌نام ارز مسافرتی از طریق پیام‌رسان بله صورت گرفت که در این زمینه ۶/ ۴۷ درصد زائران از این اقدام (یعنی ثبت‌نام ارز مسافرتی از طریق پیام‌رسان بله) اظهار نارضایتی کرده و ۳/ ۴۵ درصد اظهار رضایت کرده‌اند. ۱/ ۷ درصد پاسخگویان نیز در این زمینه نظری نداشته‌اند. مطابق نتایج این نظرسنجی ۵/ ۴۳ درصد زائرانی که مسیر زمینی را برای برگشت به کشور انتخاب کرده‌اند ارز مسافرتی دریافت کرده و بقیه دریافت نکرده‌اند. فقط ۱۹ درصد زائران میزان ارز مسافرتی را مناسب و خیلی مناسب دانسته و ۴۶ درصد این میزان را ناکافی دانسته‌اند و بقیه نظر بینابین داشته‌اند.

در مجموع ۱۵ درصد پاسخگویان از فرآیند دریافت ارز مسافرتی رضایت زیاد و خیلی زیاد داشته‌اند، ۴۷ درصد رضایت کم و خیلی کم داشته و ۳۱ درصد نیز رضایت متوسطی در این زمینه داشته‌اند. بقیه پاسخگویان به این سوال پاسخ مشخصی نداده‌اند. میزان رضایت بر حسب کسانی که ارز مسافرتی دریافت کرده‌اند نشان می‌دهد ۲۷ درصد دریافت‌کنندگان ارز دولتی از فرآیند دریافت دینار، رضایت زیاد و خیلی زیاد، ۲/ ۳۸ درصد رضایت متوسط و ۳۴ درصد رضایت کم و خیلی کم داشته‌اند.