گزارش تورم شاخص مصرف‌کننده آمریکا از تداوم رشد سطح قیمت‌ها در این کشور حکایت دارد. نرخ تورم سالانه (نقطه‌به‌نقطه ماه اکتبر نسبت به سال گذشته) به ۵/ ۲ درصد رسیده است. با توجه به ثبت این نرخ همزمان با ثبت پنجمین ماه متوالی با رشد ۲ درصدی شاخص تورمی PCE به‌عنوان معیار هدف‌گذاری فدرال رزرو، احتمال رشد نرخ بهره در نشست ماه آینده میلادی را بار دیگر افزایش داد. بازدهی اوراق خزانه‌ با سررسید ۱۰ ساله پس از انتشار داده‌های تورمی رشد کرد؛ اما دلار همچنان نسبت به روز سه‌شنبه در برابر سبد ارزهای رایج کاهشی باقی‌ ماند. اونس طلا نیز همچنان نزدیک به سطح ۱۲۰۰ دلاری معامله می‌شد.

تاثیر افت بهای نفت بر بازار سهام

بخش انرژی بازار سهام تحت‌تاثیر ریزش ۷درصدی بهای نفت نزولی شد. شاخص‌های سهام در چین، ژاپن، هنگ‌کنگ، استرالیا و اروپا با پیشتازی بخش انرژی افت کردند. شاخص CSI ۳۰۰ چین بیش از یک درصد ارزش خود را روز گذشته از دست داد. البته بخشی از نزول این شاخص متوجه انتشار گزارش‌ خرده‌فروشی چین بود که به پایین‌ترین میزان رشد در ۵ ماه اخیر رسید. شاخص سهام استرالیا بالغ‌بر ۷/ ۱ درصد ریزش داشت و شاخص Topix ژاپن روز سه‌شنبه با نزول ۲ درصدی به‌دنبال افت در بخش انرژی به کار خود پایان داد. وال‌استریت نیز از همین رویه پیروی کرد و سه‌شنبه شب پس از افت شدید بهای نفت برنت از محدوده مثبت خارج شد. شاخص S&P ۵۰۰ در نهایت با کاهش ۲/ ۰ درصدی شاهد پایان معاملات در بازار نیویورک بود و شاخص نزدک کامپوزیت که روند آن تاثیر کمتری از بخش انرژی می‌پذیرد خطی شد.

آسیب‌پذیری اقتصادهای آسیایی از جنگ تجاری

مرکز پژوهشی «آکسفورد اکونومیکز» لندن در تحلیل اخیر خود، وضعیت تجارت و رشد اقتصادی کشورهای مختلف را در سال ۲۰۲۰ میلادی تحت‌تاثیر جنگ تجاری پیش‌بینی کرده است. بر اساس گزارش این مرکز اقتصادی، کشورهای آسیایی بیش از سایر مناطق جغرافیایی از جنگ تجاری زیان خواهند دید. چین از نظر افت سطح صادرات در صدر کشورهای اثرپذیر قرار دارد. هنگ‌کنگ نیز از نظر افت سطح رشد تولید ناخالص داخلی دارای جایگاه اول در این پیش‌بینی است. در مجموع، علاوه بر این دو کشور، سنگاپور، تایوان، کره‌جنوبی و مالزی آسیب‌پذیری قابل‌توجهی از تنش‌های تجاری خواهند داشت. ایالات‌متحده در پیش‌بینی آکسفورد از نظر سطح رشد اقتصادی با افت ۳/ ۰ درصدی و از حیث سطح صادرات با کاهش ۵۵/ ۰ درصدی تا سال ۲۰۲۰ میلادی مواجه است.

 

06-02