ابوالقاسم رحیمی انارکی، مدیرعامل بانک مسکن گفت: صندوق پس‌انداز مسکن از سال ۶۹ در بانک مسکن تاسیس شد و در طول فعالیت این صندوق با استقبالی که مردم از سپرده‌گذاری در آن نشان دادند، در مقطعی از زمان ۳ میلیون سپرده‌‌گذار در صندوق پس‌انداز مسکن جذب شدند و ۶۰ تا ۷۰ درصد از منابع بانک را این صندوق به خود اختصاص داده بود؛ به‌گونه‌ای‌که بیش از ۳ میلیون خانوار تاکنون در سراسر کشور به کمک تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن خانه‌‌دار شدند. مدیرعامل بانک مسکن سپس به اجرای طرح مسکن مهر و حجم سنگین مسوولیت تامین مالی این طرح که در اواسط دهه ۸۰ به بانک مسکن محول شد اشاره کرد و گفت: این طرح در فعالیت‌‌های عادی بانک مسکن گسست جدی ایجاد کرد و حجم سنگین مسوولیت تامین مالی این طرح، سایر فعالیت‌های توسعه‌‌ای بانک مسکن را تحت تاثیر قرار داد. رحیمی انارکی با بیان اینکه بانک مسکن برای ساخت ۲ میلیون و ۳۷۰ هزار واحد مسکونی مهر تسهیلات پرداخت کرده است، گفت: از سال ۸۴ تا ۹۲ به‌دلیل آنکه همه توان بانک مسکن صرف تامین مالی طرح مسکن مهر شد، هیچ افزایشی در سقف انواع تسهیلات صورت نگرفت و عمده فعالیت‌های بانک به تامین مالی مسکن مهر منحصر شد. مدیرعامل بانک مسکن افزود: تا الان، پرونده مربوط به یک میلیون و ۹۳۰ هزار واحد مسکونی مهر تعیین تکلیف شده، اما ساخت ۴۶۰ هزار واحد از این طرح باقی مانده به این معنا که از نظر بانک مسکن، پرونده مالی آنها هنوز به سرانجام مشخصی نرسیده است. بنابراین لازم است برای این موضوع تدبیر اساسی در دولت و مجلس صورت بگیرد. مدیرعامل بانک مسکن خطاب به وزیر راه و شهرسازی و همچنین هیات‌رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس حاضر در نشست بانک مسکن گفت: این بانک از سال ۹۲ تاکنون موفق شد با طراحی سبدی از انواع تسهیلات ساخت و خرید مسکن،‌ سقف تسهیلات را تا ۸ برابر افزایش دهد و در عین حال، ارزان‌ترین تسهیلات در شبکه بانکی را به متقاضیان مسکن ارائه کند.

شورای‌عالی مسکن برگزار می‌شود

وزیر راه و شهرسازی نیز  در این نشست  اعلام کرد: به‌زودی اولین جلسه شورای‌عالی مسکن با حضور رئیس‌جمهور و تیم اقتصادی دولت برگزار  می‌شود. محمد اسلامی افزود: طولانی شدن عملیات ساخت و تکمیل مسکن مهر هم به زیان دولت است و هم به زیان ملت؛ بنابراین در دولت عزم جدی وجود دارد تا کارهای ناتمام در این طرح به پایان برسد و موانع موجود در سر راه تکمیل و بهره‌برداری از واحدهای باقی مانده در طرح مسکن مهر نیز هر چه سریع‌تر از میان برداشته شود. وزیر راه و شهرسازی یک موضوع مهم و اساسی در این مقطع را عملیاتی کردن طرح افزایش سرمایه بانک مسکن عنوان کرد و گفت: بخش مسکن و ساختمان یک بخش مهم در اقتصاد کشور است که برای رونق آن، بانک مسکن باید ایفای نقش کند. اسلامی به برنامه‌ریزی روزهای اخیر در دولت برای تقویت سرمایه بانک مسکن از طریق هماهنگی سه‌جانبه بین بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه اشاره کرد و گفت: در بازار مسکن، سالانه به ساخت و عرضه ۹۰۰ هزار واحد مسکونی نیاز داریم که حدود ۴۰۰ هزار واحد از آنها باید با حمایت و مساعدت دولت و منابع بانکی ساخته شود. از این رو، به دنبال آن هستیم که سایر بانک‌های کشور را به عرصه تامین مالی مسکن جذب کنیم تا دامنه پرداخت تسهیلات در بخش مسکن افزایش یابد. وزیر راه و شهرسازی بازآفرینی شهری را مهم‌ترین سیاست دولت در بخش مسکن برشمرد و گفت: براساس این سیاست سالانه ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده شهرهای مختلف کشور ساخته و عرضه می‌شود. همچنین ۲۰۰ هزار واحد مسکونی جدید نیز در شهرهای جدید کشور تا پایان سال ۱۴۰۰ ساخته خواهد شد.

دولت برای افزایش سرمایه بانک‌ها اقدام کند

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در این نشست با بیان اینکه مجلس سال گذشته برای کمک به منابع مالی بخش مسکن، طرح افزایش سرمایه بانک مسکن را به تصویب رساند، گفت: متاسفانه تاکنون این مصوبه از طرف دولت به اجرا در نیامده  و لازم است مجموعه‌های مسوول در دولت به سرعت برای این موضوع اقدام کنند. پور ابراهیمی با بیان اینکه مجلس از هر راهکار و پیشنهاد برای تقویت بخش مسکن حمایت می‌کند، گفت: لازم است در حوزه مسکن اجتماعی ورود جدی صورت بگیرد ضمن آنکه واحدهای راکد در مسکن مهر که با مشکلات مختلفی روبه‌رو هستند نیز باید زودتر تعیین تکلیف شود. این نماینده مجلس از دولت خواست با افزایش سرمایه بانک مسکن به عنوان مهم‌ترین چالش موجود در این بخش، امکان افزایش عرضه مسکن جدید در کشور از طریق پرداخت تسهیلات موثر ساخت‌و‌ساز را فراهم کند. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس خطاب به وزیر راه و شهرسازی یادآور شد:‌ بازوی دولت و وزارت راه و شهرسازی برای پیشبرد سیاست‌های بخش مسکن، بانک مسکن است، بنابراین این بازو باید از قدرت لازم برای نقش‌آفرینی برخوردار باشد.

پورابراهیمی خطاب به هیات مدیره بانک مسکن نیز گفت: می‌توانید مدل‌های مد نظر خود را برای چگونگی تقویت نظام تامین مالی مسکن به مجلس ارائه کنید و ما در کمیسیون اقتصادی از مدل‌های عملیاتی قابل‌اجرا حمایت خواهیم کرد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه سخنان خود به طرح این کمیسیون برای تصویب مالیات بر عایدی سرمایه برای کنترل سوداگری و سفته‌بازی در بازار ملک اشاره کرد و گفت: این مالیات همچون خیلی از کشورها که اخذ آن در آنها رایج است می‌تواند جلوی سفته‌بازی‌های ملکی را بگیرد و بازار مسکن را برای خرید و مصرف اقشار هدف آرام کند. پورابراهیمی همچنین خواستار افزایش سقف تسهیلات ساخت و خرید مسکن شد و گفت: لازم است با توجه به افزایش قابل‌توجه هزینه ساخت‌و‌ساز، سقف تسهیلات ساخت مسکن افزایش پیدا کند تا پروژه‌هایی که در سال ۹۷ ساخت آنها شروع شده، در سال آینده متوقف و نیمه‌کاره رها نشود. این نماینده مجلس در عین حال تاکید کرد: برای کمک به بهبود نظام تامین مالی بخش مسکن می‌توان از ظرفیت شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی کشوری نیز بهره برد.