به گزارش «ایسنا» لیز آن ساندرز، تحلیلگر و استراتژیست ارشد فعال در حوزه سرمایه‌گذاری با اشاره به چند موضوع مختلف به‌عنوان دلایل اصلی رکود اقتصادی در آمریکا خاطرنشان کرد که به احتمال بسیار زیادی اقتصاد ایالات‌متحده آمریکا به سمت و سوی رکود و افت بازدهی در بنگاه‌های اقتصادی پیش خواهد رفت که البته این مساله به شرایط مختلفی که ممکن است در سال ۲۰۱۹ میلادی به‌وجود بیاید، بستگی خواهد داشت. وی در ادامه گفت: به هر حال وضعیت تجارت و چشم‌انداز اقتصاد جهانی در وضعیت سال آینده اقتصاد آمریکا تعیین‌کننده به‌شمار خواهد آمد.

وی اشاره کرد که بی‌ثباتی بازارهای مالی در هفته‌های اخیر، افت ۱۰ درصدی میانگین صنعتی سهام داوجونز در دو ماه گذشته، تشدید نگرانی سرمایه‌گذاران برای چشم‌انداز رشد اقتصاد جهانی، احتمال تداوم جنگ تجاری میان چین و آمریکا، احتمال افزایش نرخ بهره از سوی بانک مرکزی (فدرال رزرو) ایالات‌متحده و همچنین نحوه خروج انگلستان از اتحادیه اروپا (برگزیت) همگی از عوامل مهمی هستند که وضعیت نامعلوم و نامشخصی را برای آینده اقتصاد جهان از جمله ایالات‌متحده آمریکا به تصویر کشیده است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات‌متحده آمریکا با شی‌جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین در جریان برگزاری نشست گروه ۲۰ با یکدیگر ملاقات کردند و بر سر جنگ تجاری میان این دو کشور به بحث و گفت‌وگو پرداختند تا بتوانند در مدت آتش‌بس سه ماهه و موقتی خود به توافقی برای کاهش و توقف روند افزایش تعرفه‌های گمرکی و واردات محصولات دست یابند و به این ترتیب جنگ تجاری میان این دو کشور به پایان برسد.

براساس گزارش CNBC، وی در پایان سخنانش تاکید کرد که توافق چین و آمریکا بر سر پایان جنگ تجاری می‌تواند عامل کلیدی و بسیار تعیین‌کننده‌ در رکود اقتصادی باشد اما به‌طور کلی پیش‌بینی می‌شود که میزان درآمد شرکت‌های بزرگ و به‌دنبال آن دولت‌های مختلف در جهان از جمله آمریکا بسیار کاهش یافته و بنابراین رکود اقتصادی محتمل‌تر باشد.در این میان، برخی کارشناسان عنوان کرده‌اند که جنگ تجاری ترامپ ضررهای زیادی برای آمریکایی‌ها دارد. سیاست‌های تعرفه‌ای ترامپ برای هر خانواده متوسط آمریکایی ۱۴۶ دلار هزینه دارد و در صورت اعمال عوارض بعدی این رقم به سالانه ۴۵۳ دلار می‌رسد و می‌تواند ۲۹۲ هزار شغل آمریکایی را از بین ببرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از بیزینس اینسایدر، طبق یک تحقیق جدید، جنگ‌های تجاری دونالد ترامپ به خانواده‌های طبقه متوسط جامعه آمریکا ضربه می‌زند، مخصوصا اگر ترامپ تمام تهدیدهای خود را عملی کند. طبق گزارشی از موسسه مالیاتی، عوارض فعلی باعث فشار بر آمریکایی‌های طبقه متوسط می‌شود و فرصت‌های شغلی را در آمریکا کاهش می‌دهد‌. این سازمان پژوهشی آمریکا همچنین تخمین‌زده که آسیب اقتصادی این عوارض در صورت عملی شدن تمام تهدیدهای آمریکا بدتر هم خواهد شد. اریک یورک، تحلیلگر موسسه مالیاتی گفت این عوارض بار مالیاتی را بر دوش آمریکایی‌ها سنگین‌تر می‌کند و این فشار بر خانواده‌های دارای درآمد متوسط تا کم بیشتر است و تولید اقتصادی، اشتغال و دستمزدها را کاهش می‌دهد.

در حالی که تاثیر فوری عوارض بر افزایش قیمت کالاها در بنادر ورودی است، ولی این تاثیرات بالاخره به کسب‌و‌کارها و مصرف‌کننده‌های کالاهای وارداتی هم می‌رسد. یورک نوشت: «عوارض می‌تواند هزینه قطعات و مواد اولیه را افزایش دهد و در نتیجه قیمت کالاهایی که از این قطعات استفاده می‌کنند بالا می‌رود و تولید بخش خصوصی کم می‌شود. این عوارض باعث می‌شود مشتریان پول بیشتری برای کالاها بدهند و پولی برای هزینه در جاهای دیگر باقی نماند». افزایش قیمت‌ها به این صورت، ارزش پس از وضع مالیات را برای کار و درآمد سرمایه‌ای کاهش می‌دهد. بنابراین آمریکایی‌ها تشویق می‌شوند کار کنند و کمتر سرمایه‌گذاری کنند که همین امر باعث تولید کمتر می‌شود.