مرتضی اکبری در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» با بیان اینکه قانونا دولت نباید از منابعش نزد بانک‌ها انتظار سود داشته باشد، افزود: بر این اساس چرا این منابع نزد بانک‌های قرض‌الحسنه برای افزایش توان تسهیلات‌دهی این بانک‌ها، سپرده نمی‌شوند. وی درباره تسهیلات تکلیفی دولت در سایر بانک‌ها نیز در همین راستا اشاره کرد و گفت: دولت می‌تواند بخشی از این مبلغ را در بانک‌های قرض‌الحسنه سپرده‌گذاری کند. وی با تاکید بر اینکه پیشنهاد دیگر ما ساماندهی صندوق‌های قرض‌الحسنه در بانک‌های قرض‌الحسنه است، اظهار کرد: صندوق‌های قرض‌الحسنه بسیاری هستند که حساب‌هایشان در بانک‌های تجاری است و سود می‌گیرند باید حساب‌های این صندوق‌ها به بانک‌های قرض‌الحسنه منتقل شوند.

اکبری تصریح کرد: در همین رابطه بهتر است عاملیت پرداخت تسهیلات به اشتغال خرد و عاملیت پرداخت تسهیلاتی مانند اشتغال روستایی و مسکن روستایی که از جمله تخصص‌های بانک قرض‌الحسنه است به این بانک‌ها واگذار شوند؛ چراکه مشتریان بانک‌های قرض‌الحسنه، مشتریان خرد و با وام کمتر از ۲۰ میلیون تومان هستند. مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با ذکر این سوال که چرا بانک‌های قرض‌الحسنه عامل بانکی دولت نیستند تصریح کرد: ادغام صندوق‌های قرض‌الحسنه متعدد در بانک قرض‌الحسنه یکی دیگر از پیشنهادها بود که در صورت اجرا، هزینه سربار آنها کمتر می‌شود. اکبری با بیان اینکه در جلسه با رئیس کل بانک مرکزی بر ثابت ماندن نرخ سود تاکید شده است، افزود: گام‌به‌گام با بانک‌هایی که عملا نرخ سود مصوب را رعایت نمی‌کنند، برخورد خواهد شد و در اولین گام، از پرداخت سود‌های بالاتر به سپرده‌های یک‌ساله بانک‌ها جلوگیری می‌شود. وی در پاسخ به این سوال که دغدغه نظام بانکی در حال حاضر چیست، تصریح کرد: بزرگ‌ترین مشکل نظام بانکی کشور، معوقات است. وی ادامه داد: اگر امروز نظام بانکی با هزاران هجمه روبه‌روست، علتش حجم معوقات بانکی است که این معوقات شامل مطالباتشان از دولت و تسهیلات گیرندگان است. اکبری افزود: اگر مشکل معوقات نظام بانکی حل شود بخش مهمی از مشکلات نظام بانکی به خصوص نرخ سود حل می‌شود.وی تصریح کرد: معوقات باعث شده، گردش نقدینگی در بانک‌ها از بین برود، در نتیجه کسری نقدینگی در بانک‌ها ایجاد می‌شود و بانک برای جبران، در رقابت نرخ سود می‌افتد.مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با بیان اینکه بحث اصلاح نظام بانکی در حال حاضر بسیار شنیده می‌شود، گفت: اما مشکل اصلی، لزوم اصلاح نظام اقتصادی کشور است.

وی ادامه داد: هر قانونی برای اصلاح نظام بانکی مصوب شود، بدون حل مشکل معوقات، کارساز نخواهد بود. وی با تاکید بر اینکه باید لایحه اصلاح نظام اقتصادی تهیه شود، افزود: نمی‌توان بخشی از نظام اقتصادی را اصلاح کنیم، این آدرس اشتباه است. وی تصریح کرد: تولید در کشورمان بازده ندارد و تولیدکننده نیز نمی‌تواند بدهی‌اش را به بانک پرداخت کند تا این نظام حل نشود نمی‌توان مشکل را حل کرد. دکتر اکبری ادامه داد: به نظر من بیشترین اصلاحات را خود نظام بانکی انجام می‌دهد نظیر مباحثی مانند تراکنش‌های بانکی، اصلاحات نظام بانکی است. مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، راهکار حل مشکل نظام بانکی را رعایت نرخ سود دانست و گفت: باید در کنار بانک‌ها، نرخ سود اوراق و صندوق‌ها نیز کنترل شود. وی در پاسخ به این سوال که محدودیت‌های اخیر بانک مرکزی روی تراکنش‌های روزانه، درست است یا خیر، اظهار کرد:  شفافیت در عملیات بانکی می‌تواند به جلوگیری از شکل‌گیری زمینه‌های دلالی کمک کند. در حال حاضر لازم است که بانک مرکزی مقرراتی برای تراکنش‌های بانکی وضع کند، ولی قطعا در درازمدت از محدودیت‌ها کاسته خواهد شد.