به گفته فعالان، رشد قیمت دلار در روزهای ابتدایی زمستان بیشتر ناشی از افزایش تقاضای فصلی است و روند بازار نشان می‌دهد که بازارساز با عرضه ارز سعی کرده است که التهاب را از معاملات دور نگه دارد؛ ولی همزمان با تاکید بر قیمت‌های پایین زمینه را برای ورود تقاضای کاذب به بازار فراهم نکند. به باورتعدادی از کارشناسان، دیروز، صرافی ملی در راستای مقابله با ورود تقاضای کاذب به بازار، نرخ فروش خود را از انتهای کانال ۹ هزار تومانی خارج کرد و بر تابلوی فروش این صرافی عدد ۱۰ هزار و ۱۰۰ تومان نقش بست. هر چقدر قیمت صرافی‌های منتخب بازارساز با نرخ کف بازار فاصله کمتری داشته باشد، انگیزه ورود دلالان برای استفاده از این فاصله قیمتی کاهش خواهد یافت. 

به گفته فعالان، عده زیادی از نوسان‌گیران و دلالان باور دارند، نیمه اول دی‌ماه آخرین زمانی است که در سال‌جاری امکان رشد بیشتر قیمت‌ها و رفتن به سوی سطوح بالاتر وجود دارد. از نظر آنها در این مقطع از سال، تقاضای ارزی شرکت‌های تجاری که به‌دنبال تسویه‌های ارزی انتهای سال‌جاری خود هستند، افزایش پیدا می‌کند. همزمان در آستانه کریسمس و ورود به سال نوی میلادی، میزان تقاضای مسافرتی نیز رشد می‌کند. در کنار این، برخی از معامله‌گران به تقاضای ارزی دانشجویان نیز اشاره می‌کنند. به گفته برخی فعالان، وجود چنین تقاضاهایی که در این فصل از سال به‌طور سنتی در بازار وجود دارد، موجب می‌شود که دلالان سعی کنند از آن برای بالا بردن قیمت‌ها به سطوح بالاتری استفاده کنند. آنها سعی خواهند کرد با معاملات آتی و شبانه دامنه نوسان قیمت را گسترش دهند تا از این فرصت استفاده کنند و بخشی از دلارهای بالاخرید خود را به فروش برسانند. 

به باور برخی بازیگران باتجربه بازار، دلار پس از اینکه از نیمه ابتدایی دی‌ماه عبور کند، کم‌کم با کاهش تقاضا مواجه خواهد شد و در ماه‌های بعدی نیز به‌طور سنتی انتظار افزایش بیشتر عرضه ارز در بازار وجود دارد. همین انتظار کاهش تقاضا پس از نیمه دی‌ماه از نظر شماری از معامله‌گران موجب می‌شود که تلاش‌های نوسان‌گیران در ۱۵ روز ابتدایی زمستان بیشتر شود. برخی بازیگران باتجربه بازار، باور دارند، ممکن است این عده در روزهای آتی برخی اخبار را برجسته کنند و سعی کنند با جوسازی پیرامون آن قیمت را بالاتر ببرند. در کنار این، یکی از متغیرهایی که طی روزهای اخیر معامله‌گران بسیار آن را برجسته می‌کنند، قیمت نفت است. با این حال برخی از معامله‌گران باور دارند، با عبور از این فصل تقاضا، کاهش تقاضا و افزایش عرضه ارز نوسان‌گیران را به عقب خواهد راند.

یکی از دلایل افزایش عرضه ارز در ماه‌های انتهایی سال و پس از تقاضای ژانویه، فروش ارز توسط شرکت‌هایی است که در انتهای سال شمسی نیاز دارند تعهدات ریالی خود را پاسخ دهند. در نتیجه دلار را عرضه می‌کنند و ریال دریافت می‌کنند.  در حالی که برخی ازمعامله‌گران باور دارند، دلار به‌دلیل افزایش تقاضای فصلی در ابتدای زمستان به روند افزایش ادامه خواهد داد، عده دیگری از بازیگران باور دارند، بازار در اختیار بازارساز است و حتی اگر روند افزایشی وجود داشته باشد، قابل توجه و خارج از کنترل نخواهد بود. 

در روزی که دلار رویه صعودی داشت، سکه تمام بهار آزادی نیز ۲۵ هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرد و به بهای ۳ میلیون و ۴۸۵ هزار تومان رسید. برخی فعالان عنوان کردند که سکه پس از ساعت ۴ بعدازظهر وارد کانال ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان شد. براساس اظهارات برخی معامله‌گران، در کنار رشد دلار در بازار داخلی، افزایش بهای اونس دربازارهای جهانی به بالای محدوده هزار و ۲۶۰ دلار نیز در رشد قیمت فلز گرانبهای داخلی موثر بود.