سودگیری طلا از سقوط آزاد سهام

عبور طلا از مرز ۱۲۷۰ دلاری

قیمت طلا در بازارهای جهانی تحت‌تاثیر نگرانی‌های مربوط به تعطیلی دولت فدرال آمریکا، وضعیت جنجالی رابطه میان فدرال‌رزرو با کاخ‌سفید و چشم‌انداز نامطلوب اقتصاد جهانی، وارد مسیر صعودی شد. افزایش بهای اونس فلز زرد در روزهای پایانی سال ۲۰۱۸ میلادی از سوی برخی کارشناسان نشانه‌ای از بازگشت این فلز گرانبها به مرز حساس ۱۳۰۰ دلاری است که در طول امسال از دست داده بود. البته برخی رشد قیمت طلا را به تقاضای کریسمس نسبت می‌دهند. به هر حال، بهای اونس روز گذشته با صعود به سطح ۱۲۷۰ دلاری حدود ۹/ ۰ درصد تقویت شد. با احتساب ثبت این قیمت، دسامبر به بهترین‌ماه سال‌جاری میلادی برای طلا تبدیل شد. نگرانی‌های موجود در فضای بازارهای بین‌المللی به بورس‌های بزرگ دنیا نیز سرایت کرد. در وال‌‌استریت، شاخص داوجونز نزدیک به ۳ درصد افت کرد، شاخص S&P ۵۰۰، ۲/ ۸ درصد کاهش یافت و شاخص نزدک کامپوزیت حدود ۲/ ۲ درصد ارزش خود را از دست داد. سقوط آزاد بازار بورس‌ تنها به آمریکا محدود نبود و در تمام بازارهای مهم سهام قابل‌مشاهده بود. علاوه‌بر بازار اروپا و چین، در ژاپن شاخص Nikkei ۲۲۵ با سقوط کم‌سابقه ۱/ ۵ درصدی وارد پایین‌ترین سطح ۲۰ ماه اخیر خود شد.

منوچین میان جدال ترامپ و پاول

انتقادات گسترده دونالد ترامپ از فدرال‌رزرو آمریکا به‌شدت استقلال این نهاد پولی را زیر سوال برده است. ترامپ در آخرین واکنش خود پس از آنکه مقامات اقتصادی دیگر مشغول تلاش برای کاهش تنش‌ موجود بودند، توییت دیگری خطاب به جرومی پاول منتشر کرد: «تنها مشکل اقتصاد آمریکا، فدرال‌رزرو است. آنها هیچ احساسی نسبت به بازار ندارند». ترامپ پیش از این نیز از سیاست‌های فدرال‌رزرو انتقاد کرده بود. این نهاد هفته گذشته بدون توجه به انتقادات دنباله‌دار رئیس‌جمهوری، نرخ بهره را برای چهارمین مرتبه در سال ۲۰۱۸ میلادی افزایش داد. پس از این اقدام وال‌استریت وارد سراشیبی شد که تا روز گذشته نیز ادامه پیدا کرد. وال‌استریت پس از پایان معاملات روز دوشنبه، چهارمین روز پیاپی نزولی خود را به ثبت رساند. بازدهی منفی بازار سهام ایالات‌متحده در ماه دسامبر منجر به ثبت یکی از بدترین ماه‌های تاریخ وال‌استریت شد. شاخص داوجونز و نزدک کامپوزیت ضعیف‌ترین ماه خود از سال ۱۹۹۸ میلادی را تجربه کردند و شاخص S&P ۵۰۰ نیز بدترین ماه از سال ۲۰۰۸ میلادی را سپری می‌کند.

«استیون منوچین»، وزیر خزانه‌داری آمریکا در مصاحبه‌ای تلاش کرده بود آرامش را به بازارهای این کشور بازگرداند. منوچین پس از سقوط بازار سهام همزمان با نشست فدرال‌رزرو، در خصوص احتمال اخراج سکاندار پولی که خود رئیس‌جمهوری برگزیده، گفت: پرزیدنت ترامپ از سیاست‌های فدرال‌رزرو ناراضی است، اما نمی‌خواهد پاول را از سمت خود برکنار کند و بر این مساله حقوقی نیز واقف است که حق انجام این اقدام در اختیار وی نیست. منوچین روز یکشنبه نیز با گروهی از بانکداران ارشد آمریکایی تلفنی صحبت کرده و بانکداران به او تضمین داده‌اند که هنوز قادر به پرداخت تسهیلات هستند.

 

طلا صعود کرد نفت سقوط