فروش سهام بیمه البرز در دستور کار دولت

در بند د تبصره ۲ لایحه بودجه دولت مکلف به فروش سهام خود در شرکت بیمه البرز شده است. براساس این بند درآمد ناشی از این فروش تا سقف ۶/ ۷۵ میلیارد تومان صرف افزایش سرمایه شرکت سهامی بیمه ایران خواهد شد. دولت در بند «ز» تبصره ۸ لایحه سال آینده آورده است که عبارت «ده برابر» در متن تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم برای عملکرد سال‌های ۹۷ و ۹۸ به عبارت «سی برابر» اصلاح می‌شود. در تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم آورده شده است که سازمان امور مالیاتی کشور می‌تواند برخی از مشاغل یا گروه‌هایی از آنان را که میزان فروش کالا و خدمات سالانه آنها حداکثر ۱۰ برابر معافیت موضوع ماده ۸۴ این قانون باشد از انجام بخشی از تکالیف از قبیل نگهداری اسناد و مدارک موضوع این قانون و ارائه اظهارنامه مالیاتی معاف کند و مالیات مودیان مذکور را به صورت مقطوع تعیین و وصول کند. اما دولت به این نتیجه رسیده است که باید میزان فروش کالا و خدمات سالانه حداکثر سی برابر معافیت در نظر گرفته شده باشد تا بتواند از معافیت تبصره ماده ۱۰۰ استفاده کند. از موارد دیگری که در لایحه بودجه امسال تغییر کرده است، حذف بخشودگی جریمه دیرکرد رانندگی است. در قانون بودجه ۹۷ آمده بود که در صورت تسویه و پرداخت حساب قبوض جریمه‌های رانندگی توسط مالکان خودرو جریمه دیرکرد ناشی از عدم پرداخت تا پایان سال بخشیده می‌شود؛ اما این بند در لایحه بودجه ۹۸ حذف شده است.

حذف فروش خدمت سربازی

در قانون بودجه ۹۷، دولت مانند سال قبل آن، اقدام به فروش خدمت سربازی کرد. در قانون آمده بود که دولت اجازه دارد کلیه مشمولان را که بالای ۸ سال غیبت دارند با پرداخت جریمه مدت زمان غیبت به صورت نقد و اقساطی با توجه به میزان تحصیلات، وضعیت تاهل و تعداد فرزند معاف کند. اما این بند از تبصره ۱۱ لایحه بودجه ۹۸ حذف شده است؛ بنابراین به نظر می‌رسد که امسال دولت قصد ندارد سربازان مشمول غایب را معاف کند.

تفویض اختیار یارانه به استانداران

تبصره ۱۴ لایحه بودجه سال ۹۸، به موضوع هدفمند کردن یارانه می‌پردازد. در این تبصره جدولی از منابع و مصارف یارانه‌ها وجود دارد. براساس جدول منتشر شده، در سال آینده پیش‌بینی شده است که حدود ۶/ ۱۴۲ هزار میلیارد تومان برای بودجه هزینه شود که منابع آن از فروش داخلی فرآورده‌های نفتی، فروش صادراتی فرآورده‌های نفتی، فروش داخلی گاز طبیعی، فروش برق، سوخت نیروگاه‌ها و فروش آب تامین می‌شود. منابع مصوب در قانون بودجه ۹۷ حدود ۸/ ۹۸ هزار میلیارد تومان بوده است. در واقع یارانه در نظر گرفته شده برای سال آینده حدود ۴۴ درصد نسبت به سال‌جاری افزایش داشته است. در قسمت هدفمندی این جدول آمده است که پرداخت یارانه نقدی و غیر نقدی خانوارها برای سال آینده ۵/ ۴۲ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است؛ در حالی که برای سال گذشته این مبلغ ۳۰ هزار میلیارد تومان بوده است. نکته قابل توجه دیگر یارانه تعلق گرفته به نان و خرید تضمینی گندم است. در قانون بودجه سال‌جاری، یارانه نان و خرید تضمینی گندم ۳/ ۳ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود، درحالی‌که در لایحه بودجه سال آتی، این رقم حدودا دو برابر شده شده و به ۲/ ۶ هزار میلیارد تومان رسیده است. به‌نظر می‌رسد این افزایش در جهت تثبیت نرخ نان انجام شده است.  اما نکته قابل ملاحظه دیگر در لایحه بودجه سال آتی، اختیار به استانداران کشور برای حذف یارانه نقدی سه دهک بالای درآمدی است. در این بند آمده است که استانداران سراسر کشور مجازند با هماهنگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و براساس پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان نسبت به حذف یارانه نقدی سه دهک بالای درآمدی اقدام کنند. منابع حاصله از حذف یارانه نقدی خانوارهای پردرآمد با تصویب شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان صرف حذف تدریجی فقر مطلق و همچنین تکمیل پروژه‌های نیمه تمام اولویت‌دار استانی همان استان خواهد شد. در این بند تاکید شده است که در هر صورت خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی، سازمان بهزیستی و سایر خانوارهای کم درآمد کماکان یارانه دریافت خواهند کرد و از فهرست دریافت کنندگان یارانه حذف نخواهند شد.

وام ازدواج بدون تغییر

دولت در تبصره ۱۶ لایحه بودجه سال ۹۸، به تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج پرداخته و از بانک‌ها و موسسات اعتباری خواسته که وام ازدواج را در اولویت نخست پرداخت کنند. دولت در این تبصره تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج‌ها در سال آینده را ۱۵ میلیون تومان با دوره بازپرداخت ۵ ساله در نظر گرفته که با سال گذشته از نظر مبلغ و دوره بازپرداخت تغییری نکرده است.

وضعیت بیمه سلامت در بودجه ۹۸

در بند «ه» تبصره ۵ قانون بودجه سال‌جاری، ۸/ ۴ هزار میلیارد تومان از ۵/ ۹ هزار میلیارد تومان اسناد خزانه اسلامی برای بیمه سلامت در نظر گرفته شده است. در بند«ه» تبصره ۵ لایحه بودجه سال آینده، سقف اسناد خزانه ۱۳ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که از این مقدار سهم بیمه سلامت مشخص نشده است. علاوه‌بر این، در تبصره ۱۷ لایحه بودجه ۹۸، گفته شده که ارائه بسته خدمات بیمه پایه تعریف شده برای کلیه اقشار که براساس آزمون وسع به صورت رایگاه تحت پوشش بیمه پایه سلامت قرار می‌گیرند، از طریق نظام ارجاع، پزشک خانواده و در مراکز دانشگاهی خواهد بود. علاوه‌بر این تاکید شده بهره‌مندی از سطح خدمات بالاتر اعم از خدمات ارائه شده در مراکز غیردولتی و بیشتر از بسته خدمات بیمه پایه تعریف‌شده فوق‌الذکر، مستلزم مشارکت مالی بیمه شدگان در پرداخت حق سرانه بیمه خواهد بود.

بودجه مساوی استقلال و پرسپولیس

در بودجه سال ۹۸، آمارهای جدول بودجه شرکت‌های دولتی سودده و سربه سر مشخص شده است. در این جدول درآمد شرکت ورزشی فرهنگی پیروزی و شرکت ورزشی و فرهنگی استقلال به شکل برابر و معادل با ۵۷ میلیارد تومان درنظر گرفته شده است. در مقابل هزینه‌های این دو شرکت نیز به شکل برابر و معادل با ۵۶ میلیارد و ۹۰۰ هزار تومان مندرج شده است. به نظر می‌رسد که این آمار برآورد اولیه از هزینه و درآمد دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در سال آینده باشد که در جدول بودجه شرکت‌های دولتی عنوان شده است.

پیش‌بینی دولت از درآمدهای مالیاتی

دولت در لایحه بودجه ۹۸، پیش‌بینی کرده است از محل عوارض خروج مسافر از مرزهای کشور ۴/ ۱ هزار میلیارد تومان درآمد کسب کند. با فرض اینکه هر فرد تنها یک بار از کشور خارج شود و عوارض ۲۲۰ هزار تومانی بپردازد می‌توان محاسبه کرد که دولت فرض کرده ۶ میلیون و ۴۰۰ نفر در سال آینده از کشور خارج شوند. علاوه‌بر این، جدول شماره ۵ لایحه بودجه که درآمدها، واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و واگذاری دارایی مالی بر حسب قسمت، بخش و بند را مشخص کرده نشان می‌دهد که دولت حدود ۷۸۸ میلیارد تومان از محل مالیات بر نقل و انتقالات اتومبیل و ۴/ ۱ هزار میلیارد تومان از محل مالیات شماره‌گذاری خودرو درآمد در نظر گرفته است. همچنین درآمد دولت از مالیات بر مصرف سیگار نیز حدود ۵/ ۱ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. درآمد حاصل از ورودی موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی و سایر منافع حاصله نیز در لایحه بودجه سهم ۱۱۰ میلیارد تومانی دارد. همچنین درآمد حاصل از ثبت نام و صدور کارت هوشمند ملی ۳۰۰ میلیارد تومان و درآمد حاصل از صدور گواهینامه هوشمند ۱۱۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. علاوه براین درآمد حاصل از تعویق در تعویض گواهینامه ۱۵ میلیارد تومان، درآمد حاصل از انگشت‌نگاری ۱۵ میلیارد تومان و درآمد حاصل از صدور کارت معافیت دائم مشمولان وظیفه از خدمت سربازی ۱۶ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. همچنین، درآمد حاصل از صدور، تعویض و تمدید گذرنامه ۵۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.