سازمان ملل در ارزیابی خود ۱۸۹ کشور جهان را مورد ارزیابی قرار داده است و برخی شاخص‌های دیگر کشورها نظیر سرانه تولید ناخالص داخلی و امید به زندگی نیز در آمار سازمان ملل ارائه شده است. در واقع شاخص توسعه انسانی ایران در میان کشورهای منطقه در بالاترین سطح قرار دارد و بنابراین کشورمان از این منظر در رتبه یک منطقه قرار دارد.

شاخص توسعه انسانی در ایران حتی از ارزیابی این شاخص در کشورهایی نظیر ترکیه، گرجستان، مکزیک، چین، برزیل، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، تایلند، اردن، تونس، ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ازبکستان، ترکمنستان، فیلیپین، آفریقای جنوبی، مصر، اندونزی، عراق، قرقیزستان، تاجیکستان، هند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و پاکستان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بالاتر بوده است.در آمار ارائه‌شده از سوی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سازمان ملل ‌کشورهای با رتبه یک تا ۵۹ در رده کشورهای با توسعه انسانی بسیار بالا، ۵۹ تا ۱۵۱ کشورهای با توسعه انسانی بالا و ۳۸ کشور باقی‌مانده نیز در رده کشورهای با توسعه انسانی کم ارزیابی شده‌اند.در آمار سازمان ملل کشورهای نروژ، سوئیس، ‌استرالیا، ایرلند و آلمان در رتبه یک تا ۵ کشورهای با بیشترین توسعه انسانی در سال ۲۰۱۸ در جهان قرار داشته‌اند و ایسلند، هنگ‌کنگ، سوئد، سنگاپور و هلند نیز در جایگاه ۵ تا ۱۰ قرار گرفته‌اند.

رتبه توسعه انسانی در ترکیه۷۹۱/ ۰ تعیین شده که جایگاه این کشور را در مقام شصت و چهارم جهان قرار داده است. گرجستان نیز با عدد ۷۸۰/ ۰ در توسعه انسانی در جایگاه هفتادمین کشور با بهترین رکورد توسعه انسانی از طرف سازمان ملل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ قرار گرفته‌ است. رتبه توسعه انسانی در مکزیک به عنوان همسایه آمریکای جنوبی نیز ۷۷۴/ ۰ ارزیابی شده که این کشور را در رده هفتاد و چهارم قرار می‌دهد. شاخص توسعه انسانی در برزیل به عنوان یکی از کشورهای عضو بریکس نیز ۷۵۹/ ۰ واحد محاسبه شده و این کشور در رتبه هفتاد و نهم قرار دارد. چین هم یکی دیگر از کشورهای عضو بریکس است که رتبه پایین‌تری در مقابل ایران داشته و با شاخص توسعه انسانی ۲۹ واحدی در جایگاه هشتاد و ششم قرار دارد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.  شاخص توسعه انسانی در عراق به عنوان همسایه غربی ایران ۶۸۵/ ۰ واحد محاسبه شده و در جایگاه ۱۲۰ قرار گرفته است.

سرانه تولید ناخالص داخلی بر مبنای قدرت خرید دلار در ایران از سوی سازمان ملل معادل ۱۹ هزار و ۱۳۰ دلار برآورد شده که از این منظر نیز ایران در رتبه شصت و دومین کشور در میان ۱۸۹ کشور مورد ارزیابی قرار گرفته است. از نظر متوسط تعداد سال‌های تحصیلی نیز ایران با ۸/ ۹ سال در جایگاه هفتاد و هفتم جهان قرار گرفته است. در گزارش سازمان ملل آمده است که از منظر امید به زندگی ایران با داشتن امید به زندگی ۲/ ۷۶ سال در جایگاه شصت و یکمین کشور با بیشترین امید به زندگی قرار دارد و در این عرصه نیز هنگ‌کنگ با داشتن ۱/ ۸۴ سال متوسط امید به زندگی در رتبه یک جهان قرار می‌گیرد.