به گفته فعالان، تاکتیک جدید نوسان‌گیران از مهم‌ترین عواملی بود که توانست قیمت دلار را افزایشی کند، هر چند رشد نرخ حواله درهم نیز نقش زیادی در انتظارات معامله‌گران بازار داخلی داشت. به اعتقاد برخی حاضران در بازار، معامله‌گران در سومین روز هفته سعی کردند بیشتر در موقعیت خرید قرار بگیرند؛ منتها این تاکتیک خرید با احتیاط همراه بود. به گفته فعالان، بیشتر خریدهای معامله‌گران در روز دوشنبه حالت پله‌ای داشت؛ معامله‌گران سعی می‌کردند در ابتدا خریدار ارز باشند، در قیمت‌های کمی بالاتر ارز خریداری شده را بفروشند و بار دیگر در قیمت‌های پایین‌تر در موقعیت خرید وارد بازار شوند. در واقع معامله‌گران این اطمینان را داشتند که هر افزایشی با اصلاحی همراه خواهد بود، ولی در نهایت قیمت در سطوح بالاتر به کار خود پایان خواهد داد. در این شرایط، نکته قابل ملاحظه‌تر آن بود که معامله‌گران در کمتر حالتی حاضر بودند دلار خود را زیر محدوده ۱۰ هزار و ۹۰۰ تومان به فروش برسانند.

در واقع در کنار خریدهای پله‌ای، برنامه مهم‌تر نوسان‌گیران آن بود که زیر محدوده خاصی دست به فروش نزنند، مگر اینکه با عرضه بیش از اندازه مواجه شوند. در واقع اگر عرضه بازارساز زیاد می‌شد، شیوه این گروه تغییر می‌کرد و حالت سنتی‌تری به خود می‌گرفت که در روزهای قبل چند بار آزمون شده بود.  افزون بر این، نوسان‌گیران به دیگر معامله‌گران توصیه می‌کردند که فروشنده ارز نباشند، چرا که احتمال افت بیشتر قیمت‌ها را پایین می‌دانستند. از نظر آنها، قیمت در ۱۲ روز گذشته در برابر نزول به زیر مرز ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان مقاومت کرد، در نتیجه می‌توان گفت بازار ظرفیت افت بیشتر را نداشت. در نتیجه این عده باور داشتند قیمت دلار در نزدیکی کف قرار دارد. با این حال، نوسان‌گیران از آنجا که اطمینانی به کف یاد شده نداشتند، سعی کردند با احتیاط خریدهای خود را بالا ببرند و واکنش بازارساز به تاکتیک خود را بسنجند. تصور ابتدایی آنها این بود که بازارساز در برابر ورود دلار به کانال ۱۱ هزار تومانی مقاومت زیادی خواهد کرد و با عرضه ارز زمینه‌ساز افت زیادی خواهد شد. این موضوع می‌توانست سود زیادی را نصیب آنها کند. با این حال، از نظر فعالان، صرافی‌های منتخب بازارساز کمی قیمت خود را نسبت به روز یکشنبه بالا آوردند و نرخ فروش آنها در محدوده ۱۰ هزار و ۷۰۰ تومان قرار گرفت.

 با این حال، فعالان باور داشتند میزان عرضه نسبت به روزهای قبل تغییرات چندانی نداشت. این دسته معتقدند بازارساز باور دارد، تغییرات ایجاد شده توسط نوسان‌گیران از لحاظ بنیادی حمایت نمی‌شود، در نتیجه در روزهای بعدی قیمت از یکسو به حالت طبیعی باز خواهد گشت و از سوی دیگر، اجازه نوسان‌گیری نیز به نوسان‌گیران داده نخواهد شد. از نظر برخی بازیگران باتجربه بازار، ممکن است بازارساز طی روزهای آتی عرضه خود را بالاتر ببرد؛ با این حال، باید دید تحرکات معامله‌گران در خرید و فروش‌های پشت خطی چه تغییری در نرخ‌های  بازگشایی روز جاری ایجاد خواهد کرد. به گفته فعالان، روز دوشنبه زمانی که قیمت دلار به کانال ۱۱ هزار تومانی رفت، عده‌ای نیز در برابر یکی از صرافی‌های فروش ارز صف گرفتند.