به گزارش «ایسنا» به نقل از سی‌سی‌تی‌وی، حجم کل سرمایه خارجی جذب شده توسط چین تا پایان سال گذشته میلادی با افزایشی سه درصدی به رقم ۱۳۵ میلیارد دلار رسید. دومین اقتصاد بزرگ جهان همچنین در نظر دارد تا با تسهیل شرایط سرمایه‌گذاری خارجی، این رقم را بیش از پیش افزایش دهد.  پیش‌تر نیز دفتر تجارت و توسعه سازمان ملل اعلام کرده بود که چین در نیمه نخست سال ۲۰۱۸ موفق شد بیش‌ترین سرمایه‌گذاری خارجی را در بین کشورهای جهان جذب کند. به گفته جیمز ژان، مدیر آنکتاد چین با جذب ۷۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در نیمه نخست سال ۲۰۱۸ موفق شد در رده نخست جذاب‌ترین مقصد سرمایه‌گذاری خارجی جهان قرار بگیرد.چین برنامه گسترده‌ای برای آزادسازی بیشتر بازار سرمایه و کاستن از قوانین سختگیرانه سرمایه‌گذاری خارجی اتخاذ کرده است که از جمله آنها می‌توان به کاهش محدودیت‌های سرمایه‌گذاران خارجی در بخش‌هایی چون انرژی، منابع طبیعی، زیرساخت‌ها، حمل‌و‌نقل، لجستیک و خدمات حرفه‌ای اشاره کرد.

چین همچنین برای نخستین‌بار در ماه آوریل سال گذشته اعلام کرد پس از سال‌ها ممنوعیت دسترسی فعالان خارجی به بازارهای مالی این کشور، مالکیت اتباع خارجی بر شرکت‌های چینی از ۴۹ درصد به ۵۱ درصد افزایش می‌یابد.همچنین روز گذشته اعلام شد که بانک چین سامانه پرداخت به یوآن را در آمریکا راه‌اندازی می‌کند. به تازگی شعبه نیویورک بانک چین اعلام کرد در سال‌جاری میلادی شرکت‌های چینی قادر به دریافت مبالغ فروش خود در پلت فرم‌های تجاری آمریکا به‌جای دلار به یوآن خواهند بود. به گزارش «ایبِنا» به نقل از شینهوا، بانک چین شعبه نیویورک اعلام کرد می‌تواند شرکت‌های چینی مستقر در آمریکا را قادر به دریافت پرداخت‌ها به یوآن به جای دلار از محل فروش خود در پلت‌فرم‌های تجارت الکترونیکی آمریکا در سال‌جاری میلادی کند. در همین حال مدیران اجرایی بانک چین در شعبه نیویورک اعلام کردند که خدمات بیشتری برای بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط برون‌مرزی که بین آمریکا و چین فعالیت دارند را معرفی خواهند کرد.

 بانک چین اعلام کرد که پرداخت به یوآن به وسیله به‌کارگیری کارکردهای جدید e-MPay ممکن خواهد بود. این سامانه پرداخت، یک نظام پرداخت برون‌مرزی است که توسط بانک چین در سال ۲۰۱۶ میلادی راه‌اندازی شد.این شعبه در حال توسعه سیستمی است که از پلت‌فرم موجود برای تسهیل در فاینانس تجاری برای بازیگران تجارت الکترونیکی بهره گیرد. این سامانه متصل به قوانین ضدپولشویی آمریکا از طریق هوش مصنوعی و فناوری‌های امنیت سایبری است.  بانک چین در گذشته به دلیل قوانین ضدپولشویی برون‌مرزی با مشکلاتی روبه‌رو شده بود. در فوریه سال ۲۰۱۷ میلادی بانک چین ۶۰۰ هزار یورو برای حل و فصل پرونده‌ای در ارتباط با شعبه میلان خود در ایتالیا جریمه پرداخت کرد. دادستان ایتالیا مدعی شده بود که بیش از ۵/ ۴ میلیارد یورو از ایتالیا بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ میلادی به چین قاچاق شده بود.پیش از این در سال گذشته میلادی بانک صنعتی و بازرگانی چین مبلغی را برای اتهامات مرتبط با پولشویی به ایالات‌متحده پرداخت کرده بود.