مسعود عبدیان در پنل معرفی خدمات بانک توسعه صادرات ایران در جمع فعالان اقتصادی استان یزد به تشریح روند استفاده مشتریان این بانک از سامانه تسویه الکترونیکی آنلاین معاملات ریالی در بورس کالا پرداخت و گفت: متقاضی خرید کالا از بورس کالا می‌تواند حساب وکالتی خود را از بانک توسعه صادرات معرفی کرده، ۱۰ درصد مبلغ خرید کالا را قبل از شرکت در حراجی به حساب بانک توسعه صادرات بپردازد، در ادامه توسط بورس بلوک شده و در صورت برنده شدن در حراجی، ۹۰ درصد دیگر قیمت کالا را به حساب کارگزاری واریز کند و در واقع از طریق سامانه بانک توسعه صادرات تسویه کند. وی افزود: مشتریان در صورت تمایل به فروش کالای خود در بورس کالا می‌توانند حساب شخصی خود را در بانک توسعه صادرات به بورس کالا به‌عنوان حساب متمرکز خود معرفی کنند؛ به این معنا که پول واریزی مشتریان مختلف برنده در حراجی که در بانک‌های متفاوت حساب بانکی دارند در نهایت به حساب شرکت مشتری بانک توسعه صادرات واریز شود و تسویه آن از طریق بانک توسعه صادرات انجام می‌پذیرد.

عبدیان ادامه داد: این خدمت می‌تواند گردش حساب مشتریان بانک توسعه صادرات را آسان تر کرده و دیگر نیازی به خروج مشتری از بانک برای این منظور نیست. فرقی ندارد این خرید تسهیلاتی باشد یا از طریق منابع شخصی انجام بگیرد در هر صورت مشتری می‌تواند از این سرویس بهره‌مند شود.

مسعود عبدیان یادآور شد: در موارد ذکر شده، حتی اگر کارگزار مشتری، کارگزاری دیگری جز کارگزاری بانک توسعه صادرات بود، کماکان می‌تواند از سامانه بانک توسعه صادرات ایران استفاده کند و مشکلی در جریان دریافت سرویس از طریق سامانه نخواهد داشت. به گفته رئیس اداره بازاریابی بانک توسعه صادرات ایران، کسانی که از سامانه بانک توسعه صادرات استفاده کرده و در عین حال کارگزاری این بانک را نیز به‌عنوان کارگزار خود در بورس انتخاب کرده‌اند پس از اعتبارسنجی از سوی بانک، می‌توانند تسهیلات خرید از بورس کالا از بانک توسعه صادرات را دریافت کنند. عبدیان گفت: در حال حاضر دو گروه از مشتریان بانک توسعه صادرات که دارای حساب‌های فعال بودند، برای دریافت تسهیلات ۱۸ درصدی خرید از بورس کالا به شعب معرفی شده‌اند مدت زمان تخصیص تسهیلات به این مشتریان حداکثر ۴۵ روز است. عبدیان از دیگر خدمات بانک توسعه صادرات ایران را استفاده از ظرفیت‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری زیر مجموعه‌های بانک معرفی کرد و گفت: سپرده گذارانی که تمایل به سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه داشته باشند و بخواهند نرخ سود بالاتری دریافت کنند می‌توانند از طریق خرید واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق اندوخته توسعه صادرات آرمان (شرکت سرمایه‌گذاری تمدن و شرکت‌های زیرمجموعه وابسته به بانک) اقدام کنند.