بانک مرکزی گزارش تفصیلی شاخص بهای تولید‌کننده در آذرماه را منتشر کرد. پیش‌تر آمار مقدماتی این گزارش در اختیار مخاطبان قرار گرفت که نشان می‌داد نرخ تورم ماهانه در آذرماه به منفی ۵/ ۴ درصد رسیده و یک عقبگرد را ثبت کرده است. این نرخ تورم در یک سال و نیم اخیر کمترین میزان در آمارهای تورم بوده است. همچنین در آذرماه نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه با کاهش ۱۰ واحد درصدی نسبت به ماه آبان به حدود ۵۴ درصد رسید. رشد ۹ ماهه شاخص بهای تولید‌کننده نسبت به دوره مشابه سال قبل به میزان ۷/ ۳۶ درصد بوده است. این رقم در هشت ماه نخست سال ۱۳۹۷ نسبت به دوره مشابه سال قبل ۴/ ۳۴ درصد بوده است. همچنین آمارهای این گزارش نشان می‌دهد که در ۱۲ ماه منتهی به آذرماه سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد شاخص بهای تولید‌کننده به میزان ۶/ ۳۰ درصد بوده است.

شاخص بهای تولید‌کننده یک شاخص پیش‌نگر محسوب می‌شود و تغییرات قیمتی کالاها مربوط به تغییرات از مبدا است. نکته جدیدی که در گزارش شاخص بهای تولید‌کننده وجود دارد جزئیات گروه‌ها است. این جزئیات نشان می‌دهد که تغییر قیمت مواد تولیدی در کارخانه‌ها به چه شکل بوده است. شاخص بهای تولید‌کننده از ۸ گروه اصلی تشکیل شده است. هر کدام از این گروه‌ها با توجه به اهمیت خود دارای وزن مشخص هستند. مهم‌ترین گروه شاخص بهای تولید‌کننده گروه ساخت یا صنعت است که ۴۷ درصد از وزن شاخص را در اختیار دارد. نکته قابل‌توجه اینکه این گروه بیشترین کاهش ماهانه را در مقایسه با هفت گروه دیگر داشته است. نرخ تورم ماهانه این گروه معادل منفی ۵/ ۹ درصد گزارش شده است. این در حالی است که در بازه سالانه این گروه بیشترین افزایش قیمت را ثبت کرده است. سطح قیمت‌های این گروه نسبت به مدت مشابه سال قبل به میزان ۶/ ۶۶ درصد رشد کرده است؛ بنابراین می‌توان گفت عامل اصلی منفی شدن تورم پیش‌نگر تغییر زیربخش‌های گروه صنعت بوده است.

یکی از دلایل کاهش قیمت‌های گروه صنعت در آذرماه سال‌جاری افت قیمت مواد شیمیایی و فرآورده‌های شیمیایی بوده است. در آذرماه تورم ماهانه این بخش معادل منفی ۲۵ درصد بوده، هر چند طی یک سال منتهی به آذرماه سال‌جاری ۱۵۲ درصد به شاخص بهای تولید‌کننده افزوده است. تولید فلزات پایه نیز در ماه آذر دارای تورم ماهانه منفی ۱/ ۵ درصد بوده و یکی دیگر از عوامل کاهش قیمت در گروه صنعت بوده است. نکته قابل‌توجه اینکه در این گروه تولید فرآورده‌های غذایی دارای رشد ۸/ ۲ درصدی بوده است. در این گروه فرآوری و نگهداری ماهی در آذرماه به میزان ۱۶ درصد رشد کرده است. همچنین یکی دیگر از بخش‌های گروه صنعت تولید وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیم‌تریلر است که تورم ماهانه این گروه به میزان ۵/ ۰ درصد بوده است. تورم نقطه‌به‌نقطه این گروه نیز به میزان ۸/ ۱۷ درصد بوده است. در آذرماه تولید منسوجات نیز دارای تورم ماهانه ۳/ ۴ درصدی بوده است. همچنین تورم نقطه‌به‌نقطه این گروه نیز در آخرین ماه پاییز به میزان ۸۴ درصد ثبت شده است. در آذرماه تورم ماهانه گروه حمل‌و‌نقل نیز منفی ۲/ ۰ درصد بوده است، اما به جز دو گروه صنعت و حمل‌و‌نقل تورم ماهانه سایر گروه‌ها نظیر کشاورزی، هتل و رستوران، اطلاعات، آموزش، بهداشت و فعالیت‌های عمومی مثبت ثبت شده است.

12 (1)