به گزارش روابط عمومی شرکت خدمات انفورماتیک، سید ابوطالب نجفی در هشتمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت در سخنانی با تاکید بر اینکه هدف از بهره‌برداری از بلاک‌چین، کسب مزیت رقابتی جدید و خلق طرحی نو در مدل‌های کسب‌و‌کار موجود است، گفت: معتقدیم فناوری بلاک‌چین زمانی بر خلق بهینه ارزش می‌افزاید که بزرگ‌ترین اکوسیستم ممکن از ذی‌نفعان را در اختیار داشته باشد و در این صورت نویدبخش شفافیت، نظارت و پایداری بیشتر برای جامعه خواهد بود.

 وی با بیان اینکه بلاک‌چین فناوری است که با ظهور بیت‌کوین معرفی شد، اما بسیار فراتر از رمزارزها و انتقال پول است، افزود: این فناوری می‌تواند به کاهش هزینه‌ها، بهبود فرآیندهای خاص، ردیابی اطلاعات مشتری، افزایش امنیت و کاهش تقلب و کلاهبرداری و همچنین افزایش شفافیت کمک کند؛ اما فناوری بنیادی بلاک‌چین برای پیاده‌سازی در کاربردهای تجاری گسترده، هنوز آماده نیست. این فناوری دچار سردرگمی واژه‌ها و انتظارات غیرواقع‌بینانه شده است و شرکت‌ها هنوز با چالش‌هایی در زمینه مقیاس‌پذیری، انطباق با قوانین، مدل حاکمیت قوی، هویت‌سنجی و پیچیدگی فناوری مواجه هستند. وی پیشنهاد کرد تا زمان به بلوغ رسیدن این فناوری، سازمان‌های پیشرو، افزایش دانش و انجام پروژه‌های آزمایشی که بتوانند به توسعه این مفهوم کمک کنند را در دستور کار قرار دهند. نجفی افزود: ظهور بلاک‌چین با از میان برداشتن واسطه‌ها و همچنین ارائه خدمات جدید در حوزه رمز ارزها، چشم‌انداز جدید «بانکداری بدون بانک» را مطرح ساخته است.

وی با اشاره به اینکه تحول عظیمی در مدل‌های کسب‌و‌کار رخ داده و آن به رسمیت شناخته شدن اشیا به‌عنوان یک موجودیت مستقل در کسب‌و‌کارهاست، اظهار کرد: اشیا برای تعامل با یکدیگر، به یک بستر اعتماد نیاز دارند. بلاک‌چین و قراردادهای هوشمند به‌عنوان فونداسیون اعتمادساز آینده بین اشیا عمل خواهد کرد. بنابراین، جهان آینده، جهان اشیا هوشمند، قراردادهای هوشمند و کسب‌و‌کارهای هوشمند خواهد بود.نجفی گفت: فناوری بلاک‌چین این پتانسیل را دارد که مدل‌های کسب‌و‌کار را از مدل‌های اعتماد بر پایه عامل انسانی و سازمان‌های واسطه به مدل‌های اعتماد بر پایه الگوریتم تبدیل کند؛ بنابراین در صنایعی نظیر صنعت مالی که اساس کسب درآمد، عملکرد در نقش نهاد اعتماد است، مدل کسب‌و‌کار موجود به شدت تهدید خواهد شد.