او ادامه داد: برخی رشد اقتصادی را نگران‌کننده عنوان می‌کردند، اما با توجه به آمارهایی که از آغاز امسال در دست است، وضعیت اقتصادی کشور دیگر نگران‌کننده نیست، در ضمن آمار بیکاری هم طبق مستندات مرکز آمار در ۹ ماه نخست امسال کاهش داشته است. تراز تجاری کشور در ۱۰ ماه نخست امسال مثبت بوده و دلیل آن فقط کاهش واردات نبوده؛ بلکه صادرات ما با همه مشکلات، رشد مثبتی داشته است، البته این وضعیت ایده‌آل نیست. دژپسند ادامه داد: ما باید از پیش‌بینی‌های اقتصادی علامت بگیریم و به‌دنبال تجهیز عوامل باشیم تا بتوانیم بستر افزایش سرمایه‌گذاری و استفاده از ظرفیت‌های خالی تولید را فراهم کرده و رشد اقتصادی را حاصل کنیم. او افزود: باید با هدایت نقدینگی، تورم را مدیریت کنیم. در مورد تراز تجاری هم اگر صادرات غیر‌نفتی ما بیشتر شود می‌توان امیدوار بود که شرایط بهتری را پیش‌روی اقتصاد کشور شاهد باشیم. افزایش نرخ ارز برای واردات آسیب‌رسان و برای صادرات بسیار مفید است. وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار کرد: چشم‌انداز را ما باید بسازیم، باید از حداکثر فرصت‌ها استفاده و از هدر رفت منابع جلوگیری کنیم، با این روند می‌توان چشم‌انداز خوبی را متصور شد. دژپسند در راستای شفاف‌سازی اموال مازاد بانک‌های کشور گفت: بانک‌ها برخی اموالشان را به ناچار تملیک کرده‌اند، اما دلیلی ندارد که به ناچار آنها را نگه‌دارند؛ زیرا اصل بر بهبود شرایط و واگذاری اموال است به این دلیل در فاز اول اقدام‌مان برای واگذاری اموال بانک‌ها با روسای بانک‌های دولتی کشور جلسه‌ای گذاشته و از آنها زمان گرفتیم.

 ۱۰۰ هزار میلیارد تومان؛ اموال مازاد بانک‌ها

او ادامه داد: اموال تملیکی بانک‌ها از ۷۰ هزار میلیارد تا ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود، البته این ارقام مربوط به آبان ماه امسال می‌شود که با به‌روزرسانی آن حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان محتمل‌تر است. البته برای فروش و واگذاری این اموال از پتانسیل بازار بورس اوراق بهادار و بورس کالا، به‌صورت فروش بلوکی اقدام می‌کنیم. امیدواریم که از طریق این عرضه، ۸۰ تا ۱۰۰ درصد اموال بانک‌ها واگذار شود.او درخصوص تعداد استاندارد شعب بانک‌ها در سراسر کشور گفت: با تدوین سیستم جدید بانکداری در پی آن هستیم که میزان مراجعه به بانک‌ها کاهش یابد، پس تعداد شعب هم باید کاهش پیدا کند و این کاهش به سود نظام بانکی است زیرا هزینه‌ها کاهش می‌یابد و فعالان اقتصادی در فضای الکترونیکی فعالیت می‌کنند. دژپسند افزود: در حال‌حاضر استاندارد تعداد شعب بانک‌ها در کشور حدود ۱۲ هزار شعبه است که در عمل با حدود ۲۳ هزار شعبه مواجه هستیم. گاهی افزایش شعب توجیه اقتصادی دارد، گفتنی است برخی از بانک‌ها برای کاهش شعب همکاری نمی‌کنند. در این‌باره هم بررسی‌هایی داریم و هر بانکی که فعالیت و همکاری بیشتری در راستای کاهش شعبه داشته باشد امتیاز بیشتری دریافت می‌کند.  وی با بیان اینکه مالیات ابزار سرکوب فعالیت اقتصادی نیست، یادآور شد: مالیات یک ابزار سالم‌سازی دولت است، اما این ابزار می‌تواند وسیله‌ای برای تعدیل فاصله طبقاتی باشد.

 ۲۵ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی وجود دارد

وزیر اقتصاد ادامه داد: فرار مالیاتی انکارناپذیر است. رقم آن در کشور حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان برآورد شده است. البته برای به حداقل رساندن فرار مالیاتی راه‌های گوناگونی را در پیش گرفته‌ایم که استقرار کامل نظام جامع مالیاتی از آن دسته است. دژپسند افزود: مذاکره با اتحادیه‌های صنفی از دیگر راه‌های پیش‌روی ما برای کاهش فرار مالیاتی است. این مقام مسوول تصریح کرد: فعالان اقتصادی که بخشی از سودشان را سرمایه‌گذاری کنند، معاف از مالیات خواهند بود؛ این یعنی دریافت مالیات به‌صورت هدفدار. وزیر امور اقتصادی و دارایی درخصوص بازار سرمایه کشور گفت: به‌دنبال رفع نواقص موجود در فضای الکترونیکی بازار سرمایه هستیم. درباره نوسانات بعد از مهرماه شاخص بورس هم باید گفت این رفتار در همه دنیا طبیعی است در این میان استفاده از صندوق‌های تثبیت می‌تواند کمک بسیاری به سهامداران کند. وی درخصوص وضعیت صندوق تثبیت گفت: قرار است مبلغ قابل‌توجهی در دو قسمت به این صندوق تزریق شود، صندوق توسعه ملی در این‌باره کمک شایانی داشته است. بورس یکی از پایگاه‌های تامین مالی کشور محسوب می‌شود.