به گزارش روابط عمومی‌بانک تجارت، نادر خواجه حق‌وردی، قائم‌مقام مدیرعامل این بانک، در گفت‌وگویی با اشاره به اینکه کاهش تعداد شعب و فروش املاک مازاد به عنوان دو محور اصلی برنامه‌های بانک برای سال‌جاری بوده است گفت: یکی از اهداف فروش املاک مازاد، ایجاد جریان نقدینگی در دارایی‌ها است. افزایش توان بانک در پرداخت تسهیلات به بنگاه‌های تولیدی براساس ماده ۱۶ و ۱۷ قانون رفع موانع تولید مورد تاکید بوده و براساس این قانون حداقل ۳۳ درصد املاک بانک باید به فروش رسانده شود. اهمیت بهبود نسبت کفایت سرمایه بانک و ایجاد جریان نقدینگی در دارایی‌ها از طریق فروش املاک مازاد و تملیکی در کنار دیگر برنامه‌های جذب و تخصیص منابع از دیگر اولویت‌های بانک تجارت به شمار می‌رود که در سال ۹۷ توجه ویژه‌ای به آن شده است.

وی افزود: آمار فروش املاک مازاد بانک تجارت از نظر تعداد و مبلغ همواره روند صعودی داشته است. این امر موجب مولد‌سازی و ایجاد جریان نقدینگی در بانک شده که در نهایت به دلیل ورود این بخش از دارایی‌ها به جریان نقدی، عملا ضمن تحقق بخشی از وظایف قانونی سبب کاهش نیاز بانک به تامین نقدینگی از سایر منابع گران‌قیمت می‌شود. این امر همزمان از افزایش زیان بانک نیز جلوگیری خواهد کرد.حق‌وردی یادآور شد: از سال ۱۳۹۶ امکان فروش املاک تملیکی با نظارت مرکز به استان‌ها تفویض شده است. بانک تجارت با اتخاذ این رویکرد در سال ۹۶ به فروش ۲۸۴ ملک مازاد خود به ارزش تقریبی یک‌هزار و ۶۴۶ میلیارد ریال مبادرت کرد که این میزان فروش نسبت به سال ۹۵ از رشد ۵۴۲ درصدی برخوردار بوده است. وی افزود: علاوه بر ۲۷۳ ملک فروخته شده از ابتدای امسال تا پایان دی‌ماه ۱۷۴ ملک مازاد بانک نیز در شرف فروش بوده که پیگیری لازم در حال انجام است.

حق‌وردی به برنامه بانک تجارت برای کاهش و ادغام شعب اشاره کرد و گفت: براساس راهبردهای تعیین شده این روند در قالب یک برنامه سه‌ساله (از سال ۹۷ تا ۹۹) اجرایی می‌شود. در سال ۱۳۹۶ تعداد ۵۴ شعبه بانک تجارت در دیگر شعب ادغام شدند و در سال ۱۳۹۷ نیز قرار است ۲۰۵ شعبه دیگر ادغام شود که از این تعداد تاکنون ۱۷۲ شعبه ادغام شده است.همچنین در خبر دیگری مرتبط با این بانک اعلام شد که رئیس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی در نشستی مشترک با مدیرعامل و اعضای هیات‌مدیره بانک تجارت از آغاز همکاری‌های دو طرفه برای ارائه انواع خدمات پولی – مالی بانکی به شرکت‌های دانش‌بنیان خبر داد. مطابق خبر روابط عمومی‌صندوق نوآوری و شکوفایی، دراین نشست دکتر علی وحدت رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ضمن تاکید بر کاهش تصدی‌گری در فعالیت‌های صندوق، گسترش شبکه خدماتی مشترک با نظام بانکی را از برنامه‌های صندوق عنوان کرد.

در ادامه رضا دولت‌آبادی، مدیرعامل بانک تجارت برای ارائه مجموعه کاملی از خدمات متنوع به شرکت‌های دانش‌بنیان معرفی‌شده از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی، اعلام آمادگی کرد. تسهیل فرآیند دریافت خدمات توسط شرکت‌‌ها، ایجاد باجه ویژه در محل ساختمان شکوفایی و استقرار تیم اعتباری خبره در این باجه‌ها از جمله اقدامات جدید بانک تجارت در راستای همکاری مشترک با صندوق خواهد بود. به این ترتیب بعد از امضای تفاهم‌نامه مشترک بین صندوق نوآوری و شکوفایی و بانک تجارت که در مراحل نهایی عملیاتی شدن است، شرکت‌های دانش‌بنیان متقاضی خدمات بانکی برای دریافت تسهیلات و ضمانت‌نامه نیازی به حضور فیزیکی در شعب مختلف بانک تجارت ندارند و تمامی‌فرآیندهای مورد نیاز در باجه مستقر در ساختمان صندوق نوآوری و شکوفایی صورت خواهد پذیرفت.