سیگنال امید تجاری به بورس

 مذاکرات تجاری تمدید شد

مذاکرات تجاری میان چین و ایالات‌متحده نیز به هفته آینده موکول شد و خوش‌بینی نسبی را در بازارها به‌وجود آورد که باعث سیر صعودی بازارهای بورس جهانی در آسیا، اروپا و آمریکا شده بود. همچنین دونالد ترامپ برای پیشگیری از تعطیلی دولت فدرال از خیر دیوار مکزیک به‌طور موقت گذشت. بنابراین بخشی از نااطمینانی‌ها که در بازار آکنده بودند کاهش یافت.

  اوراق و رکود

در بازار اوراق آمریکا نیز که برای پیش‌بینی تورم از اهمیت خاصی برخوردار شده، نرخ بازدهی اوراق خزانه با سررسید ۱۰ ساله دیروز به ۶۶/ ۲ درصد رسید و نرخ بازدهی اوراق ۲ ساله نزدیک به ۵۱/ ۲ درصد به ثبت رسید. بنابراین، همچنان ۱۵/ ۰ درصد تا خطی شدن منحنی بازدهی اوراق خزانه باقی مانده است. در صورت بروز این اتفاق چرخش مهمی در اقتصاد آمریکا رخ خواهد داد که در بهترین شکل با کاهش رشد تولید به معرض نمایش در خواهد آمد و در بدترین نوع به‌عنوان پیش‌درآمد رکود مالی جدید، آمریکا را آماده تجربه یک بحران اقتصادی دیگر در عصر ترامپ نشان می‌دهد. ترامپ با کسری‌های دوقلو چندان در راه عبور از این بحران به آمریکا کمک نکرده است و حتی احیا از مصائب بحران را به تعویق نیز خواهد انداخت.

  اروپا منبسط شد؛ یورو ریخت

«بونوا کیوره»، بانکدار اتحادیه اروپا از احتمال تداوم روند وام‌دهی بلندمدت به بانک‌ها خبر داد و همین مساله کافی بود تا سرمایه‌گذاران را نسبت به یورو مایوس کند. سرمایه‌گذاران با اتخاذ موقعیت فروش یورو این ارز را در برابر سایر ارزها به محدوده منفی کشاندند. یورو در صورت ادامه مدار نزولی که درگیر آن شده است، از نرخ برابری ۱۲۳۷/ ۱ نسبت به دلار تا حوالی ۱۱۱۹/ ۰ نیز نزولی خواهد ماند.

  چین رکورد وام‌دهی در یک ماه را تاریخی کرد

چینی‌ها به رکورد بیشترین میزان وام‌دهی تاریخی خود ظرف چند سال اخیر رسیده‌اند که نشان‌دهنده پروسه انبساطی و محرک آنها در بحبوحه تنش‌های تجاری است. بانک مرکزی خلق چین نزدیک به ۵۲۷ میلیارد دلار وام در ماه ابتدایی سال ۲۰۱۴ میلادی به بانک‌ها اختصاص داده است؛ بزرگ‌ترین حجم وام‌دهی ظرف یک ماه در تاریخ به این شکل رقم خورد. این اقدام بانک چین پس از انتشار داده‌های تورمی که به اندازه کافی مثبت نبودند انجام شد. شاخص‌های قیمت تولیدکننده و مصرف‌کننده رشد نامناسبی داشتند که با وام‌دهی بانک‌ها و تحریک بخش مصرف باید جبران شوند. چینی‌ها علاوه‌بر کاهش رشد تولید ناخالص داخلی در سال‌های پیش‌رو، در معرض تنش با آمریکا بر سر ترازنامه‌های تجاری متفاوت دو کشور نیز هستند.