به گزارش «ایبنا» طرح پیش‌فروش سکه از بهمن‌ماه سال گذشته در شعب بانک ملی آغاز شد و تا فروردین‌ماه سال‌جاری ادامه داشت. این پیش‌فروش تا فروردین‌ماه در دو سررسید شش ماهه و یک ساله بود که در ادامه به سررسیدهای یک، سه، شش، ۹، ۱۲، ۱۸ و ۲۴ ماهه تغییر کرد. در پایان طرح پیش‌فروش هم اعلام شد که حدود هفت میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه سکه فروش رفت که نزدیک به یک میلیون آن سکه‌های یک ماهه و مابقی در سررسیدهای دیگر بود.

بنا بر آمار بانک مرکزی قرار بود ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار قطعه سکه در سال ۱۳۹۷ به خریداران توزیع ‌شود که موعد تحویل ۷۹۹ هزار قطعه سکه در اردیبهشت‌ماه، ۶۶۶ هزار و ۵۰۰ قطعه در تیرماه، ۲۹۲ هزار قطعه در مرداد ماه، ۳۳۶ هزار قطعه در شهریور ماه، یک میلیون و ۲۸۷ هزار قطعه سکه در مهرماه، ۹۰۷ هزار قطعه در آبان‌ماه، ۷۰ هزار قطعه در دی‌ماه، ۸۶۵ هزار قطعه در بهمن‌ماه و ۶۷۷ هزار قطعه در اسفندماه سال‌جاری بوده است.

پیگیری‌های خبرنگار «ایبنا» حاکی از آن است که سکه‌های پیش‌فروشی که تاکنون موعد تحویل آنها سررسید شده طبق زمان‌بندی به متقاضیان پرداخت شده و سکه‌های موعد اسفندماه نیز طی روزهای آتی تحویل خواهد شد و افراد می‌توانند برای تحویل سکه‌ها با ارائه مدارک به شعب بانک ملی مراجعه کنند.

قیمت پیش‌فروش سکه با سررسید یک ساله یک میلیون و ۳۵۰ هزار تومان بود که با توجه به قیمت حدود ۴ میلیون و ۷۵۰ هزار تومانی سکه در حال حاضر، هر قطعه سکه ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان سود در یک سال نصیب خریداران خواهد کرد که حاکی از کسب سود ۲۵۰ درصدی طی یک سال برای خریداران است.

براساس آمار بانک مرکزی با تحویل سکه‌های پیش‌فروشی در اسفندماه به متقاضیان، بانک مرکزی تعهد دارد یک میلیون و ۷۴۴ هزار قطعه سکه نیز در سال‌های ۹۸ و ۹۹ تحویل متقاضیان دهد که آخرین موعد تحویل اردیبهشت‌ماه سال ۹۹ خواهد بود.

در مجموع حدود ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه سکه تمام بهار آزادی برای تحویل از فروردین ۹۷ تا اردیبهشت ۹۹ پیش‌فروش شد که بیشترین میزان پیش خرید سکه در استان تهران و اصفهان بوده و سکه‌ها توسط ۱۱۴ هزار و ۴۶۳ نفر پیش‌‌خرید شده که میانگین تعداد برای هر نفر ۶۷ سکه است.

در این میان، برخی از کارشناسان باور دارند تحویل سکه‌های پیش‌رو می‌تواند منجر به کاهش حباب در بازار سکه شود. فلز گرانبهای داخلی در روزهای اخیر به دلیل افزایش تفاضا با ۱۰۰ هزار تومان حباب مواجه شده است. با این حال، ممکن است با ورود بخشی از سکه‌های پیش‌فروش به بازار حباب این فلز گرانبها در مسیر کاهشی قرار بگیرد و تعادل بیشتری میان خریداران و فروشندگان به‌وجود بیاید.