به گزارش «ایبِنا» به نقل از رویترز، بانک گلدمن ساکس آمریکا پیش‌بینی خود از رشد اقتصادهای کلیدی منطقه آمریکای لاتین را کاهش و چشم‌انداز برای نرخ بهره را در سراسر این منطقه به‌دلیل ضرباهنگ کُند اقتصادی و وخیم‌تر شدن تصویر اقتصاد جهانی پایین آورد.رشد کُند اقتصادی، تنش‌های تجاری چین و آمریکا و تغییر رویکرد بانک‌های مرکزی جهان به سمت موضع سیاست نرم به معنی آن است که رشد اقتصادی در آمریکای لاتین ضعیف‌تر خواهد بود و هرگونه سیاست پولی سفت و سخت در این منطقه به تاخیر خواهد افتاد.

گلدمن ساکس اعلام کرد در اواخر سال ۲۰۱۸ میلادی و اوایل سال‌جاری میلادی ضرباهنگ رشد اقتصادی، ضعیف‌تر از حد انتظار در اقتصادهای بزرگ آمریکای لاتین از جمله آرژانتین، برزیل و مکزیک است. همچنین رشد آماری پایین‌تر، تداوم سیاست بلاتکلیفی، تقاضای خارجی ضعیف‌تر و شماری از عوامل فردی منجر به کاهش پیش‌بینی رشد اقتصادی در اقتصادهای بزرگ این منطقه شده است. در حال حاضر، پیش‌بینی رشد اقتصادی برزیل در سال‌جاری میلادی از ۶/ ۲ درصد به ۲/ ۲ درصد کاهش پیدا کرد و رشد اقتصادی مکزیک از ۷/ ۱ درصد به ۵/ ۱ درصد تنزل یافت. برآورد از رشد اقتصادی شیلی هم از ۶/ ۳ درصد به ۴/ ۳ درصد کاهش پیدا کرد.  

بر پایه این گزارش، پیش‌بینی می‌شود بانک مرکزی برزیل نرخ بهره را در سطح پایین ۵۰/ ۶ درصد حفظ کند. انتظار می‌رود پول مکزیک، پزو دچار نوسان زیاد نشود و انتظار می‌رود نرخ بهره در نیمه دوم سال‌جاری میلادی با ۷۵/ ۰ درصد کاهش به ۵۰/ ۷ درصد برسد.البته بانک مرکزی شیلی در ماه ژوئن و اکتبر سال گذشته میلادی نرخ بهره را ۲ مرتبه افزایش داد و به ۵۰/ ۳ درصد رساند و اکنون برآورد می‌شود که نرخ بهره در این کشور زیر ۴ درصد باشد. همچنین پیش‌بینی می‌شود نرخ بهره در بانک مرکزی پرو در سال‌جاری میلادی بدون تغییر و ۲۵/ ۴ درصد باشد.

همان‌گونه که نرخ بهره در کشورهای آمریکای لاتین براساس پیش‌بینی گلدمن‌ساکس تغییر چندانی نخواهد کرد، به نظر می‌رسد در آن سوی قاره در اقتصاد بزرگی چون کره جنوبی نیز نرخ بهره تغییر  نخواهد کرد.بررسی‌های اخیر حاکی از آن است که بانک مرکزی کره‌جنوبی با توجه به شرایط اقتصادی این کشور نرخ بهره را بدون تغییر ۷۵/ ۱ درصد اعلام خواهد کرد.

به گزارش رویترز، نظرسنجی‌های کارشناسان اقتصادی رویترز حکایت از آن دارد که بانک مرکزی کره جنوبی در نشست روز پنج‌شنبه خود نرخ بهره پایه را بدون تغییر حفظ کند.به گفته تحلیلگران اقتصادی کاهش نرخ بهره در کره جنوبی به‌دلیل افزایش فشار بر چهارمین اقتصاد بزرگ آسیا غیر‌محتمل است. بر همین اساس ۱۱ کارشناس اقتصادی شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز پیش‌بینی کردند که بانک مرکزی کره جنوبی نرخ بهره را بدون تغییر ۷۵/ ۱ درصد حفظ خواهد کرد.

از جلمه دلایل عدم تغییر نرخ بهره در کره جنوبی به کاهش صادرات و بازار کار کم‌رونق در این کشور برمی‌گردد. صادرات کره جنوبی که حدود نیمی از رشد اقتصادی این کشور را در بر می‌گیرد برای سومین ماه متوالی در فوریه با روند کاهشی به ۷/ ۱۱ درصد رسید.همچنین نرخ بیکاری در کره جنوبی در ماه ژانویه به‌دلیل افزایش حداقل دستمزد به بالاترین رقم در ۹ سال اخیر رسید. در جلسه بانک مرکزی کره جنوبی در ماه ژانویه به‌دلیل تورم اندک در این کشور نرخ بهره تغییر نکرد و چشم‌انداز رشد اقتصادی این کشور در سال‌جاری میلادی هم نسبت به پیش‌بینی قبل پایین‌تر آمد.بر پایه این گزارش، جنگ تجاری آمریکا و چین تا حدودی روی سیاست بانک‌های مرکزی جهان تاثیر گذاشته و بانک مرکزی کره جنوبی هم تحت‌الشعاع این اختلاف قرار گرفته است.