دوران احیای آمریکا زمان ندارد

دوران احیای اقتصاد آمریکا بخشی از قدرت خود را در ماه‌های پایانی سال ۲۰۱۸ میلادی از دست داد. روزهایی که مصرف‌کنندگان آمریکایی در حال مهار سطح مخارج خود بودند و سرمایه‌گذاری در بخش مسکن چهارمین فصل نزولی خود را تجربه می‌کرد. با وجود تمام ریسک‌های اقتصادی در سال گذشته میلادی، روزهای پایان این سال با تعطیل شدن دولت فدرال شدت نوسانات ماه دسامبر را افزایش داد. علاوه ‌بر این، تعطیلی دولت ترامپ، گردآوری، تحلیل و انتشار داده‌های وزارتخانه مربوط به تولید ناخالص داخلی را ۳۵ روز به تاخیر انداخت. انتشار داده‌های ضعیف پس از بازگشایی دولت، فدرال رزرو را در وضعیت کنونی خود که تمایلی به رشد نرخ بهره ندارد، نگه خواهد داشت.

  پاول و میانه‌داری ریسک‌های برون‌مرزی و درون‌مرزی

«جرومی پاول» در آخرین سخنرانی خود به ریسک‌های برون‌مرزی که اقتصاد ایالات متحده را تهدید خواهند کرد، اشاره داشت. او به نزول رشد اقتصادی چین و اتحادیه اروپا تاکید داشت. همزمانی افت قدرت‌های اقتصادی دیگر دنیا با کسری بودجه سنگین دولت آمریکا در شرایطی که همچنان سیاست مالی انبساطی خود را ادامه می‌دهد (قانون کاهش نرخ مالیات‌ها)، ترکیب نوسان‌زا و کاهنده‌ای را تولید خواهد کرد. با توجه به رویکرد پاول، انتظار سیگنال انقباضی از سوی فدرال رزرو به بازارها، ظرف چند هفته‌ آینده وجود ندارد و به‌زودی جزئیات توقف برنامه تعدیل ترازنامه اوراق این نهاد اعلام خواهد شد. چشم‌انداز ضعیف اقتصاد آمریکا به‌رغم تلاش پاول برای پنهان کردن این موضوع، از داده‌های منتشرشده در روزهای اخیر نیز مشخص است.

  تولیدات در شیب نزولی

در گزارش تولید ناخالص داخلی فصل پایانی سال ۲۰۱۸ میلادی، بیشترین وزن افت رونق اقتصاد آمریکا به بخش مصرف‌ که نزدیک به دو سوم از GDP را تشکیل می‌دهد، مربوط بود. ظرف این بازه زمانی مصارف تنها ۸/ ۲ درصد رشد کردند و از رسیدن به پیش‌بینی ۳ درصدی تحلیلگران بازماندند. نرخ رشد مصارف (با تمام زیرشاخه‌های آن) در ۳ ماهه قبل (فصل پاییز) ۵/ ۳ درصد به ثبت رسیده بود که ۷/ ۰ درصد از نرخ فصل چهارم بیشتر است. همزمان با افت چند پله‌ای آخرین گزارش اقتصاد آمریکا، روند سرمایه موجود سرمایه در انبار (Inventory Investment) در حال نزیک شدن به صفر است.در واقع تولیداتی که در سال دیگری خلق شدند، اما به فروش نرسیدند در انبارها می‌مانند تا در آینده وارد محاسبات شوند. سرمایه‌گذاران در بخش مسکن نیز یکی از کاهنده‌های بزرگ بودند. همه بخش‌ها در کنار یکدیگر باعث شدند رویای رشد تولید ناخالص داخلی ترامپ به ۳درصد پوچ از آب درآید.

13-02